Какво не знаехме за... Михаил Баришников

22 ноември 2018 текст Севда Семер
Знаем, че е един от най-добрите балетисти изобщо и затова е огромна новината, че през януари пристига тук с моноспектакъла си Бродски/Баришников. Билетите изчезват с бърза стъпка, затова ви срещаме още сега с Михаил, който застава до станката на 9 и сам казва, че кариерата му започва от България, след като печели златен медал на международно състезание във Варна. Нататък пред него е целият глобус – с важен скок към Канада, където с внимателен план успява да избяга от Съветския съюз. Щом веднъж усеща свободата, започва да експериментира и със съвременен танц, основава собствена компания в Щатите, става хореограф, режисьор, актьор – всички тези лица събираме пред вас в четири кратки етюда.


Разговорът
Вечеря в Ню Йорк през 1974 го среща с Йосиф Бродски, който само след няколко години ще получи Нобелова награда за своята поезия. Приятелството между двамата мъже – един танцьор, избягал от СССР, и един писател, изгонен от там – продължава в следващите 20 години, до смъртта на Йосиф. През цялото това време те разговарят почти всяка седмица. Бродски/Баришников (с премиера през 2015) е продължение на този диалог, покана в интимността на едно дълго приятелство. Какво добавя сцената към стиховете, които Баришников рецитира на руски (със субтитри)? "Огън, смърт, любов, страх... всичко това присъства", казва сам.

Ролята

Нормално е, че всеки знае за ролята му като Руснака в Сексът и градът. По-интересно е обаче колко малко го вълнува това, че е по-разпознаваем заради сериала, вместо от балета. "Естествено, че повече хора са ме видели в Сексът и градът, отколкото ако бях танцувал всеки ден в последните 20 години." Това не е единствената му роля впрочем и когато на летище го питат за професията му, заявява, че е актьор. Защото това се приема за истинска професия, а ако се нарече танцьор, "хората си казват: "Ние работим, пък той танцува. Не искам просто да седя тук, по дяволите! Всички сме танцьори!"."

Фотографията
Една от сцените на Баришников е галерията. Изложбите му със снимки все пак остават само на стъпка от танца: камерата му държи на фокус балетни репетиции и случайни хора, разтанцувани на улицата. Снима 20 години, без да има точна идея защо, но когато прави няколко снимки в света на танца, открива истинската си страст. Как познава най-добрите си кадри? "Правя хиляди снимки и ми отнема много време да избирам от тях. Окото ми хваща нещо и сърцето ми спира. Точно това е, което искам."

Страхът
От какво се страхува човек с близо 60-годишен опит, щом стъпи на сцената? "Да не би да не срещна очакванията на публиката." Неговият начин да се справя с този страх е да го приеме. Когато ужасът те обземе, както обяснява, така или иначе вече имаш само един път и той е напред. След това за Баришников е нужно да открие в себе си бряг на спокойствие, от който да направи първата си стъпка. Оттам насетне се опитва да не мисли за грешките си, но смята провала за изключително важен. Когато го питат къде търси мотивация след толкова много години, посочва страха за една от основните съставки, заедно с другата – колко непосредствено е всичко на сцената.

Спектакълът Бродски/Баришников е на 19 и 20 януари в Софийската опера и балет, 90-200лв от ticketportal.bg


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.