Азбука на корицата

16 март 2017 текст Нaталия Иванова
Кориците отгоре са най-добрите за 2016 според Academy of British Cover Design или съкратено – ABCD. Ако вече усещате тежък полъх на авторитет, останете с нас: тези награди всъщност са свеж въздух, от който книгоиздаването има нужда, за да диша свободно.


Джейми Кийнън и Джон Грей са дизайнери на корици с високо реноме и приятели от Лондон. Поотделно се подписват зад новите лица на книги като Лолита на Набоков, Метаморфозата на Кафка, Пустата земя на Т.С.Елиът или 1984 на Джордж Оруел. Освен за своя нестандартен и разпознаваем почерк, те често получават потупване по рамото и заради това, че не са подписали договор само с един издател и работят свободно.

Една вечер двамата се срещат в бар и неусетно вече водят разговор за липсите в тяхната професия. "Казах на Джон, че би било страхотно, ако имаше конкурс за корици, в който можеш да подадеш документи безплатно, да е всеобхватен – от книги за деца до помпозни романи в супермаркет, да е забавно да участваш и, най-важното, наградите да се присъждат от хора от същия бранш". С "наздраве за това!" и "защо не пробваме наистина?" Джейми и Джон правят първата копка на Академията на британския дизайн на корици (Academy of British Cover Design), която от 2013 насам раздава годишни награди на церемония през март с приятелски тон, нула претенции и все повече желаещи да участват.

Кредото й е "или всички се броят, или никой". Ето защо в номинациите има фрилансъри, малки издателства и самопубликуващи се ентусиасти. "Това, което правим ние двамата, е да съберем и предадем една огромна папка с изпратени jpg файлове на корици на 10 съдии – 5 мъже и 5 жени. Не искахме да имаме нищо общо със самото присъждане на наградите. Целта ни е да покажем, че коричният дизайн не получава необходимото внимание. По-голямата част от издателствата са обсебени единствено от думите в книгите, а във Великобритания почти няма събития, свързани с оформлението им".

Те самите също участват в конкурса, защото смятат, че така е най-честно, а наградите трябва да представят разнообразен пейзаж на тенденциите през изминалата година. "Имаме чувството, че победата няма смисъл, освен ако всички не са взели участие. Иначе е като да спечелиш купа от Шампионската лига, а да си бил единственият отбор в нея". Дизайнерите изпращат работите си в няколко категории: юношеска, нехудожествена, женска, художествена, криминална и масова литература, фентъзи, дизайн на поредица, класики и книги за деца.

Тази година (четвърта поред) подалите документи са над 1000. Според Джейми и Джон се награждават най-вече смели, ударни и нови подходи, а не конвенционална естетика. "Ако се замислиш за една книга като за продукт и я сравниш с други опаковки на пазара, ще осъзнаеш, че тя всъщност е доста старомодна. Има много реклами, които гледаме, без да сме съвсем сигурни за какво са, но въпреки това ни привличат. От друга страна, кориците все още са много буквални в посланието си и веднага ти казват какво е съдържанието с огромен цитат отпред. Ако сме все по-визуално грамотни, защо те продължават да са толкова наивни?"

И двамата обаче са съгласни, че няма точна наука зад това изкуство, въпреки че се наблюдават определени тенденции. Напоследък те са уклонът към по-младежки вид, семплите цветове и постепенното движение към общ знаменател при всички жанрове. "Дори най-ужасяващата книга за нацистки мъчения ще има корица със закачлив стил, рисуван на ръка, сякаш никой не иска да носи отговорност за жанра й", обяснява Джон.

Днес той казва, че още не е съвсем сигурен какво точно правят, но "докато има интерес, ще продължаваме". "Въобще не сме подозирали, че ще стане толкова сериозно. Започнахме всичко на шега, дори с името ABCD", допълва го Джейми и се връща към началото, когато "просто искахме да съберем дизайнерите на корици заедно. А какъв по-добър начин да го направим от това да поговорим за любимите си работи през годината и да дадем път на хората, които още не са получили заслужено признание?"

Ние не се сещаме за по-добра идея, а докато казваме на Джон и Джейми "браво", ни се иска една такава азбука и тук. Още повече, че намираме стимул за нея дори и в този брой с Райчо Станев.

Всички номинирани и наградени корици на ABCD са на abcoverd.co.uk
Джейми Кийнън е на keenandesign.com, Джон Грей е на gray318.com


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.