Just Move It.


2 март 2017 текст Виолета Иванова снимки Анелия Тодорова
В английския тълковен речник movement е промяна в местоположението или стойката. Акт на движение, най-просто казано. Една неделя с Кристиан Паев обаче стига, за да допиша дефиницията с още ред: Movement е нестандартна тренировка, която пасва еднакво и на шампионите, и на шампионите по застой.

На телефона си имам елементарно фитнес приложение, което отчита колко крачки правя всеки ден. Десет хиляди, казват, е базата за здрав организъм, който ти се отплаща. Последната година обаче моят брояч достига петцифрената стойност, само ако денят е почивен. Припознахте ли се? А сигурно се припознавате и в момента на искрено желание за физическа активност, когато ви спъват сто неща: от липсата на слот в графика ви за ходене до някоя зала и обратно до неудобната и често скъпа нужда от специална екипировка. Само помислете за ските. Или тениса.


Тази зависимост от обстановката дразни и Кристиан – екс футболист, който днес рита за забавление, тренира джу-джицу, катери се, а от няколко месеца учи и други хора, че "нямам време за спорт" е съвременен проблем с решение някъде в корените на човечеството. Открива го за себе си преди пет години с помощ от първия Movement гид – Идо Портал, а днес взима по нещо и от него, и от еволюционната биология, за да формира собствени идеи за качествено раздвижване. С тях клиентите му постигат много: от сваляне на килограми през лекуване на болки в кръста до поддръжка или рехабилитация при тежки спортове като бокса например

Twisted Jiu Jitsu в бившия завод Витоша е адресът, където Кристиан ви чака за групова тренировка всяка неделя (или индивидуална в друг ден, след предварителна уговорка). Освен да се явите, едни джапанки и най-удобните ви дрехи са всичко останало, което ще иска, за да ви вземе в класа си. Е, и готовност да паднете на пода по команда и да пълзите като влечуго без въпроса "какво ми дава това?" – така и така сами ще разберете още на следващата сутрин, когато тялото ви се усети разглобено на съставни части. И толкова живо.


Говоря от опит, но нека върна лентата назад до първата си стъпка на омекотения под в Twisted. Краката са боси, за да се пази специалната настилка, която после защитава и нашите лакти, колене и глави от потенциална травма. За същото помагат и движенията, които с другите шестима в днешната група повтаряме след Кристиан – случват се достатъчно бавно, че да не доведат до контузия, но и достатъчно бързо, за да не скучаем.


С първа задача "разходете се до стената и обратно" лесно може да помислиш, че в Movement няма нищо сложно. Да стъпваш съзнателно обаче – обмисляйки и усещайки всеки сантиметър, с който стъпалото ти покрива земята, се оказва изненадващо трудно. А точно това е идеята на упражнението. Следващата разходка прибавя към работата с краката и задача за гръбнака – с максимален наклон настрани го извиваш така, както рядко си го извивал преди. Ако изобщо. На този етап групата ни заприличва на зомби крю от клип на Майкъл Джексън, но няма нищо – по-късно ще бъдем и змии, и гущери, и тела, завързани на възел.

Подобни движения липсват в програмата и на най-активния спортист, казва Кристиан – затова тялото ги чувства така чужди, макар чисто еволюционно да трябва да ги умее. Да попълва празнините в обичайните спортове, които хората практикуват, е един начин, по който "the movement guy" описва мисията си. "Крайната цел на всичко е да можеш да усещаш от какво има нужда тялото ти и да създаваш инструментите, които ти трябват, за да се усъвършенстваш". Иначе казано, ако след 10-секунден клек и вас краката ви заболяват ужасно, както мен, признайте му и ще ви измисли един куп неочаквани игри за преборване на проблема. Първобитните хора са клякали, за да си почиват, не да се уморяват – значи можем и ние.


Ясно е, за момента няма как да си спестим пътя до залата, но е важно да разберем едно: ударно натоварване веднъж седмично така или иначе не стига, за да научим телата си на нов ред. Трябва да вкараме движението с мисъл във всеки свой ден и във всичко, което правим. От начина, по който ставаме от леглото сутрин до разходките в парка, където може да пробваме да повисим на клон например. Защото колко често разтягаме ръцете си иначе? А ако да сте Супермен физически не ви стига за мотивация, чуйте това: всяко движение размърдва мозъка жестоко, така че да учим крайниците си на нови неща развива и неговите мускули. Неделя? Добре, записахте си.


Кристиан Паев е на facebook.com/paevc
Следващата тренировка с него е на 5 март от 18:00 в залата на Twisted Jiu Jitsu (Черни връх 47, ет.2) за 8лв


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.