Съботен маршрут: Музей на авиацията


1 август 2019 текст и снимки Виолета Иванова
Летището на Пловдив може и да няма много трафик, но пък пази друг велик актив от обратната страна на оградата си – Музея на авиацията (с дял и за Космоса), където да преброиш летящите машини е задача за поне един следобед време.


Идеята за такъв музей е по-стара от всички ни – появява се през 1919 с цел да се запазят за бъдещето първите самолети на България. Ньойският договор обаче спъва нещата: според клаузите му всички машини на авиацията ни трябва да се унищожат. Така едва през 30-те за пръв път започват да се събират експонати – в отделен хангар на летище Божурище, който впоследствие е даден за друго и събраните машини се скапват, оставени без покрив. Нататък сагата продължава в същия променлив дух до 1991, когато най-накрая отварят настоящия Музей на авиацията – до пловдивското село Крумово, на 2 часа от София с кола.


Ако уцелите момента, през телената му ограда може да проследите отблизо някое излитане или кацане на съседното летище. Но защо да гледате натам, когато до вас са строени 60+ самолета и вертолета, пенсионирани от пътническата, селскостопанската, спортната и най-вече военната ни авиация, наред с ракети, радари и тренажор за катапултиране. Ан, Як, Ил, Ка, Ли, Лаз, Ту, Су, Ми, МиГ и още много други са притихнали тук, а прясната боя на някои показва, че се грижат за тях, макар да ти става жал за ръката, която бърка между частите им: в машините в момента гнездят страшни количества оси. Обикаляйки наоколо обаче, помислете как да се опазите не само от тях, но и от слънцето. В пловдивско лъчите са така жарки, че и SPF 50 не спасява раменете от изгаряне, докато оглеждаш например единствения запазен в света Арадо Ар 196 – ветеран от Втората световна, който у нас наричали Акула, защото ловувал подводници.


Експозицията на закрито от своя страна има междузвезден коз: парашута и спускаемия апарат на кораба Союз-33, с които първият ни космонавт Георги Иванов и руснакът Николай Рукавишников се връщат на Земята през 1979, 10 години след първата стъпка на Луната, която празнувахме цял юли. Ако питате нас, искаме цял музей само по тази тема, но космическата ни история в общи линии е очертана и в Крумово – с разкази за важните хора и събития, за НАСА и Интеркосмос, за апаратите, оранжериите и космическата храна, с които България блесва. Учудващо богатото ни авиационно минало пък е събрано във втората зала на музея – от първите полетели българи през 1892 през всички наши фабрики, които бълвали самолети, до първото ни камикадзе и многото пъти, в които е трябвало да самоунищожаваме авиацията си под политически натиск и после да я градим наново. Защото, ако веднъж си бил в облаците, как ще те приземят просто така?


Музеят на авиацията е до летище Пловдив и на airmuseum-bg.com
Работно време: ср-нд 09:00-17:00 през топлите месеци и 09:00-16:00 през студените


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.