Какво не знаехме за... Вивиан Майер

18 април 2019 текст Севда Семер
Допреди 2009: нищо. Оттогава: че е сред най-известните улични фотографи на 20 век в Щатите; че е била обсебена от фотоапарата си и е оставила над 150 000 негативи; че е изкарвала пари като детегледачка и никой не е знаел как снима, защото отказвала да покаже и един кадър. Новината днес е, че ще видим съвършено уловените й моменти и в София – в изложбата В нейните ръце в СГХГ от 23 април. В загрявка тук показваме няколко нейни кадъра и разказваме историята с откриването на архива и миналото й, която е странна и силна, но в нея тиктака и нерешим морален въпрос.


ОТКРИТИЕТО
Когато е на 81 години, Вивиан Майер спира да плаща наема на помещенията, в които държи своите негативи, дрехи и разни други вещи. Дали това е объркване заради името на фирмата, която наскоро е сменила собствениците си и не е получила чека й, или е лично решение, защото не е можела да плаща повече за складовете? Ясно е само какво става после: след бележка, че ще продадат всичко, ако не получат наема, наемодателите наистина го правят, а новият собственик организира четири търга за вехториите на неизвестната жена, случайни хора ги взимат и продават на дребно онлайн като сувенири от миналото. После един от притежателите на огромна част от архива, Джон Малуф, публикува снимките и историята избухва – по случайност дни след смъртта на Вивиан през април 2009. Почти за миг тя става световноизвестна, разкрива се миналото й, появяват се още хора, които имат десетки нейни снимки, нататък идват и филм за нея, албуми, книги. Дори и в момента обаче картината не е пълна – част от архива вероятно все още е разпръснат.

РАЗХОДКИТЕ
Хипотезата, че почти от дете Вивиан е искала да снима, не е невъзможна – в семейния й кръг е имало успешни фотографи. Може би така решава и да стане детегледачка, защото професията идва със собствена стая и много време за разходки, за да снима. В ръцете й вечно е имало фотоапарат, откакто е на 20, и тя щрака постоянно, измъчвайки се дори от мисълта, че техниците във фотостудиото гледат кадрите й. Някои от децата, за които се е грижила, си спомнят как понякога излизали заедно, но тя ги оставяла да се прибират сами, за да търси силни фотографски истории в крайните квартали.

КОЛЕКЦИЯТА
Грешка е човек да си представя Вивиан като мълчалива и мила детегледачка: била е строга, даже груба, с мнение, точно като острие. Можела е да разговаря по всяка тема, защото, освен от снимане, е била обсебена и от четене на вестници, които не можела да изхвърля – в по-късен момент от живота й стигала до леглото си през малък коридор между купчините. Някои от семействата нямали особено търпение за колекциите й, заради което тя започва да предупреждава при среща за нова работа: "Трябва да знаете, че аз идвам с живота си; а животът ми идва в кашони". Кой обаче да очаква, че тази строга, висока жена ще се появи на вратата му с над 200 такива, пълни с вестници, аудио-записи, негативи, видео и папки – и ще ги държи под ключ заради параноята, че някой ще разглежда вещите и снимките й.

СЕМЕЙСТВОТО
При търсенето на детегледачка семействата винаги са се вълнували колкото от личните й качества, толкова и от историята й – дали идва от "добро семейство"? Щом погледнем към миналото на Майер с баща алкохолик, отчуждена майка, брат с шизофрения, настанен в клиника и минал през затвор за измами, не е странно, че единствената тема, по която е отказвала да говори, е била семейната й история. Всъщност е фалшифицирала данните си, представяла се е с различни имена, измисляла си е професии. Имала е и огромен апетит към киното, а собственикът на един от салоните, в които е ходила с години, успява да се сближи с нея, без да знае истинското й име.

ИЗЛОЖБАТА
Защо, при все че винаги носи фотоапарат, Майер не е искала да показва снимките си? По думите на неин познат, който я е питал същото – защото я е било страх, че ще попаднат в грешни ръце и с тях ще бъде злоупотребено или ще бъдат откраднати. Сложен въпрос е как трябва да се действа, когато някой не желае да показва творчеството си – аргументът, че нямаше да познаваме Франц Кафка, ако беше унищожена работата му, както е молил, стои доста стабилно на везните. От другата страна обаче е личното решение. Затова и заглавието на изложбата, В нейните ръце, звучи с лека ирония: правото на редакция и изобщо желанието да не показва снимките си тук не са в нейните ръце. В тях е бил само фотоапаратът й и моментите наоколо, което й е било достатъчно. Лесен отговор за тази дилема няма, но да видим експозицията сега е рядък шанс. Тя идва тук като част от световно пътешествие със 100 снимки от колекциите на Джон Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг, включително някои от най-известните автопортрети на Вивиан Майер. Освен със силата на работата си, тя задочно променя света и по друг начин: на нейно име Малуф прави анонимен фонд за жени фотографи във финансова нужда, за да продължат да работят.

Изложбата на Вивиан Майер В нейните ръце е от 23 април (18:30) до 2 юни в СГХГ
Всички снимки: © Наследство на Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.