Киномания

Киномания



7 ноември 2016 - 24 януари 2017
От Бертолучи и Тарковски до последното във вселената на Терънс Малик и Кустурица – фестивалът пали 30-те свещи за юбилея си с вечни класики от вчера и най-новото в световното кино от днес. Официално от 17 ноември до 1 декември (или от 7 ноември чак до 24 януари с бонус прожекциите), гледаме 80 филма, за които сега само загряваме – с големите десет, парещи право от устата на филмовата критика.


Пътуване във времето
"Всеки кадър във филма трябва да изглежда сякаш е рисуван от ръката на различен артист", поръчва Терънс Малик на екипа си още през 2003. Резултатът е документален визуален епос, насочен с лупа към нашата планета от времето на Големия взрив до днешните градски артерии по кожата й. Зад атаката на ефектите звучи мекият глас на Кейт Бланшет, затова закопчаваме колани и потегляме към "чудото на Сътворението".

Това е само краят на света
Оптимизмът с фатална жилка слиза от заглавието за едно "щеше да е страхотна семейна вечеря, ако не беше последната". Чуваме го от писателя Луис (Гаспар Юлиел), който след дълго отсъствие съобщава на близките си, че скоро умира. На масата са Марион Котияр, Венсан Касел и Леа Сейду, събрани от режисьора Ксавие Долан, който използва реакцията на всеки като метафора за боледуващото общуване помежду ни.

Хищници в мрака

Тази мелодрама с ноар подход от Том Форд грабна голямата награда на журито във Венеция с историята за галеристка, вманиачена в ръкописа на роман, изпратен до нея от бившия й съпруг. Границите между любов, жестокост, отмъщение и изкупление стават все по-тънки с набъбването на страниците, докато не увиснат над една въпросителна: аз ли съм жертвата или виновникът между кориците?

Хулиета
Новият филм на Алмодовар добавя още щрихи към отношенията майка-дъщеря с разказа за 55-годишната Хулиета, която сварваме на прага на нов живот в Португалия. Случайна среща с приятелка на дъщеря й Антия, напуснала безследно дома си преди много години, я връща крачка назад към отговора на "къде сгреших?", без който посока напред въобще не съществува.

La la land
Носталгичният поглед на Деймиън Шазел изтупва прахта от жанра мюзикъл и го слага в обувките на джаз пианиста Себастиан (Раян Гослинг) и младата актриса Миа (Ема Стоун). Резултатът е "любовно писмо към класически Холивуд и трибют за киното в най-чистата му форма", а към думите на Стивън Пайп се присъединява цяла гилдия критици, които стискат ръце и ги вдигат за "най-добър филм" на надвисналите Оскари.

Мълчание
Зад плътната завеса пред новия филм на Скорсезе стои историята за двама португалски мисионери през 17 век, станали свидетели на зверствата, с които в Япония наказват всеки, приел християнството. "Исках да снимам този филм цели 27 години", казва той и остава тих за останалото, което гледаме като част от панорамата Религията според Скорсезе след световната му премиера през януари.

Възражение по съвест

Войник-пацифист е оксиморон, докато не го видим на екран – новият филм на Мел Гибсън разказва за военния лекар Дезмънд Дос, който отказва да носи оръжие и да убива, въпреки че остава на бойното поле през Втората световна война. Кога съвестта се оказва по-полезна от насочения мерник? Слушаме отговора от окопите и се надяваме на "винаги" и навсякъде извън тях.

Патерсън

Тихото наблюдение на Джим Джармъш насочва камерата към шофьора Патерсън, който живее и работи в град със същото име в щата Ню Джърси. На пръв поглед скучни, тези подробности се подреждат в "забавна и изпълнена с топлота медитация над ежедневните детайли в (не)обикновения живот на една обичаща се двойка".

Неруда
Нобеловият лауреат по литература и отявлен комунист Пабло Неруда (изигран за 6+ от Луис Неко) се превръща в беглец в Чили, когато през 1948 власт­та започва масова чистка на партията. По петите му крачи обсебеният агент Оскар, а котка-и-мишка преследването в стил ноар (пишем отличен и на режисьора Пабло Лараин) върви редом с дилемата на един човек, хванат в капан между бохемската унесеност на поезията и политическите си възгледи.

На млечния път
След последния Завет преди осем години, Кустурица вади от балканския си космос нова любов между сръбски млекар (изигран от него самия) и мистериозна жена със сърбо-италиански корени (Моника Белучи), която пази сватбената си рокля за друг. Този пласт емоции лежи върху войната в Босна, разказана с магически реализъм, митология и ноти от нашия паралел – почеркът е ясен, следим историята.
· Варна
програма

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.