Киномания

Киномания



11 ноември 2017 - 21 декември 2017
От последния филм на Дел Торо до първия (въобще) с анимирани маслени картини – Киномания пази силни козове в програмата си, съставена от фестивална реколта и вечнозелени съкровища като режисьорската версия на Блейд Рънър или Сиянието на Стенли Кубрик. Откриването на 16 ноември от 19:00 в Зала 1 на НДК дава екран на наша премиера – градската драма Безкрайната градина на Галин Стоев (по пиесата Приятнострашно на Яна Борисова в 199), а след нея гледаме близо 50 заглавия, сред които не изпускаме поне следващите 10.


Формата на водата
Гийермо дел Торо тъкмо взе Златен лъв във Венеция с този умел хибрид между научна фантастика и готически романс, излязъл от тайна американска лаборатория през Студената война. Там тихо минава животът на млада жена (Сали Хоукинс), докато водно създание, родено от научен експеримент, не размества спокойните му пластове с неочаквана любов.

Три билборда извън града
Когато досието за убийството на дъщеря ѝ се прибира в местния архив, Милдред Хейс (Франсиз Макдорманд) решава да действа и облепя три рекламни табла с нападки към шерифа. Зад гърба му обаче стои целият град, а докато следим тази трагикомична битка (с награди на публиката от Торонто и Сан Себастиан), режисьорът и сценарист Мартин Макдона дълбае под черния хумор с въпроси за гнева, мъката и прошката.

Субурбикон

След Пазители на наследството Джордж Клуни отново режисира, но този път по сценарий на братя Коен и роля само зад камерата. Отпред сега са Мат Деймън (като Гарднър) и Джулиан Мур (като близначките Маргарет и Роуз), които се оказват герои в това комбо от крими трилър, сатира и социален коментар за контраста между "перфектно окосените морави и социалното неравенство" през 50-те години в САЩ.

Смъртта на Сталин
Язвителната политическа комедия на Армандо Янучи вдига високо палците на критиката със своя поглед към последните дни на съветския лидер и неговото обкръжение. Там са "мухльото Маленков, тарикатът Хрушчов, сащисаният Молотов, грубиянът Жуков и поквареният Берия", които се спречкват за свобдното място, а зад този фарс ясно личи алегория за лидери и събития, възможни (с по-малко кръв) и днес.

Обетът
След прожекцията на фестивала в Торонто историческата драма на Тери Джордж събра шестици от критиците, но повдигна голям въпрос в интернет – защо има толкова негативен рейтинг още преди премиерата си? Отговорът е в сюжета, който събира студент по медицина от Армения, красива художничка и американски фоторепортер в любовна история. Тя обаче е разказана на фона на арменския геноцид в Турция през Първата световна война, който страната оценява с единица дори в IMDb.

Борг/Макенроу
Датчанинът Янус Мец разказва за епичното съперничество между сдържаната шведска тенис легенда Бьорн Борг (Сверир Гуднасон) и самонадеяния американец Джон Макенроу (Шая Лабьоф), което закипява по време на турнира Уимбълдън през 1980. Ако звучи като спортна драма за фенове, не е, защото стъпва върху корт, който всички познаваме – на вътрешните борби и демони, които изпреварват външните си прояви.

Да обичаш Винсент
Или първият в света пълнометражен филм, направен чрез анимиране на маслени картини (12 в секунда). Зад огромната работа на Хю Уелчман (с Оскар за Петя и Вълкът) и полската художничка Дорота Кобела има и интересна история: те се вдъхновяват от предсмъртното писмо на Ван Гог, който казва, че "не можем да се изразяваме иначе, освен с картините си". И правят точно това, докато разказват историята на живота му преди последния ред.

Сто и двадесет удара в минута
Искреният поглед на Робен Кампийо (част от френската програма на фестивала) е "модерна класика в гей киното" с две награди в Кан, в която той разказва през личния си опит историята на парижките активисти ACT UP. Те повдигат на висок глас темата за СПИН през 90-те, от който е засегнат и интровертният Натан, а на фона на все по-радикалните им акции една любов тепърва започва да расте.

Свят измислен, пълен с чудеса
Тод Хейнс качва на екран разказа от книгата на Брайън Селзник за две 12-годишни деца с увреден слух, които живеят в различно време: Роуз – през 1927 (с черно-бели кадри), а Бен – през 1977. На пръв поглед несвързани, историите им доста си приличат – и двете хлапета отиват в Ню Йорк, за да възстановят семействата си, но се озовават в Музея за естествена история, където животът им тъкмо започва.

Ерата на първите

Свикнали сме повече с епоси за американските космически совалки, но в този "реалистичен руски филм" на Димитрий Кисельов попадаме в кабината с Алексей Леонов – първият човек, който през 1965 излиза в открития космос. Всичко сякаш върви по план, докато радиовръзката не прекъсва внезапно – защо, как и какво става после, разбираме направо на борда.
програма

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.