Киномания 2019

Киномания 2019


6 ноември 2019 - 5 декември 2019
Последната романтика на Уди Алън Един дъждовен ден в Ню Йорк, силно залитане към Франция например с любовните драми на Клод Льолуш, класики от Франко Дзефирели и Мосфилм плюс още наше, чуждо, рисувано, игрално, музикално, старо и чакано кино се скупчват в шепата на Киномания.


Фестивалът слага папийонка за официален старт на 14 ноември със Засукан свят – новия филм на Мариус Куркински по разказ на Хайтов, но започва да ни затопля с прожекции още от 6 ноември. Което значи, че е време за трейлъри – пускаме ви най-примамливите заглавия, ако можехме да изберем само 11, а пълната програма е най-долу.

В тази емоционална драма, явно вдъхновена от пасажи в биографията на създателя си Педро Алмодовар, гледаме как застаряващ режисьор преосмисля живота си. Чрез нови срещи и стари спомени той се връща към онези моменти, които са стегнали сърцето му в съжаление и тъга. За да не изневери на себе си, Алмодовар пак събира пред камерата си Антонио Бандерас (като режисьора) и Пенелопе Крус и Хулиета Серано (като майка му), а след награда от Кан, това ще бъде бижуто на Испания и на Оскари 2020.

С шестици от критиката за социалната си сатира, оценки от публиката тип „по-добро от Дяволът носи Прада“ и Ниша Ганатра (работила по ситкома Brooklyn Nine-Nine) за режисьор, тази комедия разказва за изтупаната Катрин Нюбъри (Ема Томпсън) – комик с дълга, блестяща кариера, чието вечерно шоу губи рейтинг и плаче за реформи. Играта преобръща неопитната, но екстра ентусиазирана Моли (Минди Кейлинг, писала и самия филм), която влиза да раздвижи хумора на мъжкия отбор сценаристи.

33 години след смъртта на режисьора филмите му все така ръчкат ума на зрителите, любопитни какви вдъхновения и що за човек стоят зад тях. Отговорите идват от сина му – Андрей А. Тарковски, който сглобява документален портрет на баща си, където той сам говори за себе си, за изкуството, ролята на твореца и въобще смисъла на битието. Ако да надничате в живота на киногении ви настървява, Киномания сервира и един Фелини без край.

Ако искате да видите самата Гарланд в действие, фестивалът я пуска във версията на Роди се звезда от 1954. Във филма за нея вече гледаме безстрашна Рене Зелуегър, която върви по страниците на пиесата Краят на дъгата от Питър Куилтър – разказ за последната година от живота на Джуди. Позагърбена от Холивуд, разорена, алкохолизирана и въобще потънала в проблеми, тогава тя става част от лондонски театър, за да съживи кариерата си.

След като взе Златна палма за Джебчии, Хирокадзу Корееда пак насочва лупа към семейните заблуди, този път с Париж за фон – това е първият филм, с който режисьорът, сценарист и монтажист излиза от родната си Япония. В него Жулиет Бинош е отдавна отчуждена от майка си Катрин Деньов – актриса, която постоянно е заровена в проекти, по-важни от семейството. Ясно е накъде отиват нещата, когато двете пак влизат в една стая.

На сутринта след 85-ия си рожден ден богат писател е открит мъртъв в дома си, уж след самоубийство. Случая поема прочут детектив (Даниъл Крейг), който бързо надушва, че човекът вероятно е убит от член на ексцентричната си, интригантска фамилия, но кой точно и защо? Писана и режисирана от Райън Джонсън, тази мистерия те държи на нож с умен диалог, напрежение, обрати и изненади на финала.

Костюмната драма на Селин Шиама взе награда за сценарий в Кан и грабна публиката в Мелбърн, а сега идва да обвие и нас в изтънчена атмосфера, която постепенно се нажежава от чувственост до пълно изгаряне, както подсказва и заглавието. Историята е за Франция от 18 век и млада художничка, която е повикана да нарисува портрет на момиче, но вместо да привлече евентуален жених, картината се оказва магнит между модела и автора.

Романът на Георги Господинов за мъж, който пресява спомени от младостта си в България през отчуждението на зрелите си години в Канада, оживява в тази 27-минутна анимация на Теодор Ушев, отнесла ръкопляскания в Торонто и Отава. Във вечерта на премиерата (17 ноември), работата на художника прелива и в Четирите годишни времена – кино-концерт с музиката на Вивалди на живо, визуализирана от мулти култи екип аниматори.

Блаженството на малкия Кун приключва, когато му се ражда сестричка и превзема цялото внимание вкъщи. В оригинал заглавието значи по-скоро "Мирай от бъдещето" и ето защо – Кун отваря портал към друг свят, в който времето тече така, че той среща едновременно родителите си като млади и сестра си като тийнейджър. С награда Ани и номинации за Оскар и Златен глобус, това приключенско фентъзи свети ярко в аниме жанра.

Ксавие Долан поема ролите на продуцент, сценарист, режисьор, монтажист и един от главните си герои – Максим, който ще се мести в чужбина, но не и преди да изкара уикенд край езеро с приятелите си. Сред тях е и Матиас, с когото се знаят от деца. Когато ги молят да изиграят целувка помежду си за сцена в студентски филм, отношенията на двамата се заплитат непредвидено – тъкмо като за вход в конкурсната програма на Кан.

Брат на режисьора Никита Михалков и сътрудник на Тарковски в ранните си години, Андрей Кончаловски вади тази биографична драма, докато действа и по една съветска историческа. Тук Алберто Тестоне е Микеланджело Буонароти, когото следваме по петите, докато се мъчи да завърши тавана на Сикстинската капела и се разкъсва между бедността, провалите, морала и две враждуващи фамилии, които поръчват изкуството му.

програма

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.