Плейлистът на Милена и Ружин



21 януари 2016
Двамата снежни човеци пред вас са проводника на Future Shorts у нас – помагат на световната платформа за късо кино, с база в Лондон, да пуска насам новата си програма всеки сезон.


Милена (Димитрова) е филолог с настоящ адрес далече от града, а (Илиян) Ружин е фотограф с изострен музикален слух, който демонстрира в радио-предаването Фалшименто. Понеже е време за зимната колекция късометражки (тръгва от 4 февруари), днес си пускаме един сборен плейлист от двамата, в който музиката е кино – гасете лампите, парчетата от филми започват сега!

Ружин: Песента от филм на Франсоа Озон
Paolo Conte – Sparring Partner



Преди 10 години в Дом на киното (да ни е живо и здраво) въртяха много Франсоа Озон. На мен ми трябваше време да му свикна и все още ме дразни с някои от филмите си, но Време за раздяла ми е любим. Тази песен е от 5x2 – скучна история, разказана отзад напред. Паоло Конте не го знам кой е, но парчето го помня.

Ружин: Песента от финалните надписи на Догвил
David Bowie – Young Americans



Триер "счупи зъб" с трилогията USA – Land of Opportunities. Направи Догвил, после Мандърлей, но Вашингтон така и не го засне. След цялото мракобесие във филма, Дейвид Боуи ти запява весело соул хитачката Young Americans от 1975. Велик филм, велика песен, всички са обидени на анти-американизма. И това се случва на фона на правените отново през 70-те фотографии от един друг датчанин – Якоб Холт. Същият прекарва из беднотията на Щатите 10 години, през половината от които снима с апаратче, пратено от майка му, и така става фотограф. През 1977 издава и книгата American Pictures.

Милена: Песента от Живот на скорост
Kavinsky – Nightcall



Дълго време Живот на скорост (или Drive) ми се носеше в главата заедно със саундтрака към него. Оказа се, че режисьорът Никълас Рефн поръчва на композитора Клиф Мартинес, негов голям почитател още от времето на Секс, лъжи и видео, да направи музиката към филма с винтидж синтезаторното звучене на електрониката от 80-те – така че тя да не подпомага сюжета, а да си е самостоятелен акцент. Получило му се е. Освен Nightcall на Kavinsky, вътре са още парчетата Under Your Spell и Tick of the Clock на мултиинструменталиста, композитор и визуален артист Johnny Jewel.

Ружин: Песента от финалните надписи на Американски прелести
Elliot Smith – Because



Това изпълнение забожда каквото има да се забожда в сърцето ти – с ролята на Кевин Спейси във филма и въобще. От тук разбрах за болезнения и депресивен тип Елиът Смит, който впрочем решил да си забие нож в сърцето след спор с приятелката си.

Ружин: Песента от втория сезон на Истински детектив
Lera Lynn – Lately



Господи, удари една градушка и да се свършва! Защото антроположката Лера Лин въздава тъмната си страна така добре, че ти идва да изкараш едноседмична инсомния. Режито Пицолато от първия сезон показа, че музиката не му е безразлична, и сам избира Лера да свири и пее в Истински детектив заедно с Ти Боун Бърнет. В сериала тя се мярка и в ролята на певица в бар. Имала и три албума преди това, но кой да знае.

Милена: Песента от Флашданс
Flashdance – Maniac



Синтпоп парчето на Майкъл Сембело от този абсолютен хит на 80-те е и най-известната песен на китариста, работил с Майкъл Джексън, Стиви Уондър, Шака Кан и кой ли още не. Maniac остава номер едно в класацията Billbord Hot 100 цели две седмици, а саундтракът печели Грами през 1983 за най-добър албум, писан за кино и телевизия. Всички имахме плочата у дома си, правехме си бухнали прически като Дженифър Бийлс, загащвахме си тениските, а дисководещите обявяваха парчетата, преди да ги пуснат. Златно време за танци.

Ружин: Песента от финалните надписи на Младост
David Lang feat. Trio Medieval – Just (After Song of Songs)



Поне е ясно, че доглеждам филмите докрай. Или че се будя на надписите. Младост си заслужава да му теглиш една дрямка. Музиката има силна роля: веднъж през главния герой (Майкъл Кейн), после през появата на депресивния отворенгяс Марк Козелек от Sun Kill Moon, оркестъра на BBC и най-вече Дейвид Ланг – името, което трябва да се запомни от този филм. Ланг е композиторът на Simple Song #3, за която след месец може и да вземе Оскар. Думата ми тук обаче е за Just (After Song of Songs) – минималистично дванайсетминутно съкровище.

Ружин: Песента от началните надписи на Високо в небето

Sharon Jones & the Dap Kings – This Land



Чернокожата Шарън Джоунс зове, че това е нейната земя – от Калифорния до Ню Йорк. Филмът е за симпатичния Клуни и неприятната му работа да уволнява хора из офисите на Щатите, защото на техните шефове не им стиска. Лека бозица, но пък на голям екран, със звука в залата и тази отваряща сцена с точно това парче, радва и око, и ухо.

Милена: Песента от Тайният живот на Уотър Мити
Jose Gonzalez – Step Out



Тайният живот на Уотър Мити е жизнерадостно неделно филмче за след баня, но саундтракът му впечатлява. Събрал е парчета от Of Monsters and Men и Grace Mitchell, както и нови песни, писани специално за филма от наскоро гостувалия тук Хосе Гонсалес. Не се пропуска и микса на легендарното парче на Дейвид Бoуи Space Oddity.

Ружин: Песента, на която си полудявам
John Zorn – Big Gundown



Жестокост на квадрат. Нещо като баба ти да се обърка и да прати на премиера есемес, гласящ: "Spaghettite sa gotovi, idvaj si". Иначе Джон Зорн (саксофинист, свободна душа, джазмен и електрон) така ги усеща нещата – прави кавъри на Енио Мориконе.

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.