Историите от живота: Мария Станишева



14 декември 2017 текст Евелина Иванова
В официалната ѝ визитка пише, че е филмов режисьор, продуцент и основател на Animadocs – независима продуцентска къща с бази в Ню Йорк и Париж. А в неофициалната – че застава зад всяка костелива кауза и разкрива истината за нея щрих по щрих. Мария се вълнува от тежките истории на живия живот, които превръща в анимация и споделя с всеки, отворен да разбере, а работата ѝ разголва проблеми от тук до Саудитска Арабия. Хващаме я в паузата между две пътувания за бърз разговор, който обаче продължи дълго и ни накара да се замислим дълбоко.


ПЪТЯТ
Сега съм в Париж, но Франция е вече петата държава, в която пребивавам задълго. Родена съм в София, която обичам, детството си прекарах в Нигерия, където работеха родителите ми, после учих магистратура в Будапеща, а преди шест години заминах за Ню Йорк. Този град ми легна на сърцето – там никога не знаеш къде ще те отведе денят, хората са толерантни, любопитни, различни. Мислех си, че ще остана за по-дълго, но ето че обстоятелствата ме отведоха в Париж и днес се мъча с френския.

КАУЗАТА
Истината е, че преди да запиша документално кино в Нюйоркската филмова академия бях увлечена по политиката. Може би това, че преходът у нас беше режисиран и че прекарах голяма част от времето си в гимназията в протести по улиците на София, ме подтикна да запиша политология в Софийския, а след това и в Централно-европейския университет – за учудване на цялото ми семейство, в което всички до един са архитекти. Първият ми досег с анимацията беше, докато работех като мениджър-проекти към Британския съвет по различни политически и социални теми. Със студио Ентусиазъм и Finfilm тогава направихме една кампания – Първо сме хора, после сме различни, за която създадохме пет образователни анимационни филма. Бяха по български проблеми, свързани с интеграцията на различни групи в обществото – ромите, бежанците, хората с различна сексуална ориентация, жертвите на СПИН и хората с увреждания, но някак успяха да прескочат границата ни и бяха гледани в още 20-30 държави. Тогава си дадох сметка, че анимационно-документалното кино може да работи за социални кампании и да променя политики. Няма как да дадеш на публиката хапчето на познанието в рамките на 30 секунди или 3 минути. Но можеш да я накараш да се замисли. Или, както казва един мой любим аниматор, Йонас Одел, документалната анимация е умението да опаковаш бръснач в торта и да накараш хората да я изядат.



ЕКИПЪТ
Animadocs всъщност е една голяма група от хора на свободна практика – дизайнери, аниматори, композитори, тонрежисьори, пръснати по цял свят, с които работя по отделните проекти. Портфолиото ни е доста разнообразно – от образователни и социалноангажирани анимации до независими проекти и експериментални филми със смесени жанрове. Сюжетът определя стила и съответно екипа. Обикновено аз написвам сценария, после като продуцент и режисьор уточнявам стила с дизайнерите, работя с аниматорите, композитора и така до финала. В екипа има немалко българи. По доста проекти работим с Росица Ралева – един от авторите във филма Баща, който продуцирах за Compote Collective (международен отличник с 28 награди от различни фестивали – бел.ред.), наскоро си сътрудничих с илюстраторката Розалина Буркова, а до няколко седмици ще пуснем първата част на анимационно-документална серия, по която работихме с Дмитрий Ягодин – руснак, базиран в София.

ИСТОРИИТЕ
Повечето ни сюжети са за реални хора и събития. И темите са често болезнени. Направихме филмчета за четири от кампаниите на Human Rights Watch: срещу закона за мъжкото опекунство в Саудитска Арабия, срещу модерното робство в Оман, в защита правата на жените на работното място в Иран и за правото на афганистанските момичета да ходят на училище. HRW разследва нарушения на човешките права във всяка точка по света и издава обемни доклади с факти и препоръки, които обаче рядко се четат от широката публика. С кампанията за промяна на закона за мъжкото попечителство в Саудитска Арабия успяхме да привлечем внимание. Трите истории, които разказахме, са напълно реални, споделени от стотици жени. Само за една седмица 10 милиона зрители гледаха анимациите, а тази кампания на HRW беше обявена за най-успешната за 2016. По-голямото удовлетворение обаче е, че законът започна да се променя – от септември жените в Саудитска Арабия вече могат да карат коли, което е голям пробив. С краткия филм за Афганистан пък показахме ужасите, през които минава едно дете, за да стигне до училище и как, когато най-сетне се добере до него, сградата е окупирана от войници. Това е често явление в тънещия в разруха Афганистан, където училищата се оказват сред малкото по-стабилни и солидни сгради.






КОМЕНТАРИТЕ

Получавали сме доста остри отзиви. В разгара на президентската кампания в САЩ, заедно с Тод Ледерман, направихме една анимация за Тръмп и Исус Христос, насочена към 79-те процента американски евангелисти, които заявяваха, че ще гласуват за Тръмп, въпреки откритите му анти-християнски послания. Проектът беше изцяло независим, финансиран чрез crowd-funding и включваше реални изказвания на Тръмп за мигрантите, жените и условията в затворите. Образът на Исус не беше пародиен по никакъв начин, идеята беше да предизвикаме дебат. И май се получи – някои крайно религиозни групи обявиха, че авторите на филма трябва да бъдат застреляни.

The Trump & Jesus Show from Maria Stanisheva on Vimeo.


СЛЕДВАЩАТА СТЪПКА
Новият проект, по който работим, се казва Finding Home (Да намериш дом) и е независима и доста амбициозна комбинация от документална анимация и интерактивна инсталация. Ще разказва за климатичните бежанци, които мигрират в резултат на три основни аномалии – засушаванията, повишаването нивото на световния океан и зачестилите природни бедствия. През следващите 50 години климатичните бежанци ще са най-многобройната група. Перспективите са наистина мрачни и популистка реторика като тази на Тръмп, който казва на прииждащите "да се връщат откъдето са дошли", просто ще се обезсмисли – тези хора няма да има къде да се върнат. Искаме да започнем диалог по темата, да накараме международните организации да си сътрудничат и да подтикнем обществото към действие.

Animadocs е на animadocs.com и facebook.com/animadocs

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.