Полет над кукувиче гнездо

Полет над кукувиче гнездо




театрална постановка
по Кен Киси
Реж: Александър Морфов
Сценография и костюми: Елена Иванова
С: Деян Донков, Стоян Алексиев, Емил Марков, Иван Бърнев, Руси Чанев, Пламен Пеев, Стефан Къшев, Йордан Петков, Валери Йорданов, Рени Врангова, Вяра Табакова, Валентин Ганев, Виктор Танев, Иван Юруков, Любомир Петкашев, Яна Титова, Илиана Коджабашева,  Албена Ставрева, Валентин Балабанов, Веселин Анчев, Васил Драганов, Валери Сегменски
Полет над кукувиче гнездо (1962) е дипломната работа, с която Кенет Киси, един от значимите автори в американската литература на 20 век, завършва специалността художествено писане в университета Станфорд. Считан е за връзка между т.нар. бийт поколение на 50-те и хипитата от 60-те години – “Бях твърде млад за битник и стар, за да съм хипи”, казва в интервю. Идеята за творбата навързва участието му като доброволец в правителствена програма за изследване въздействието на психоактивни вещества – наркотици от рода на ЛСД, мескалин, кокаин и подобни, върху хора и работата му като санитар в психиатрична болница.

Общуването с пациентите го уверява, че те съвсем не са луди, а избутани от обществото, защото не отговарят на традиционните идеи как би трябвало да се държат. Романът отдавна е признат за култов от различни поколения, любим заради темата за свободата. На практика рамкирана (иронично отпуснатата “демокрация по график”) с основен закон – правото на силния. Подредената класация: статукво–лидер (смачква го), лидер–пионки (приобщава ги). Екранизацията от Милош Форман го направи носител на Голямата петорка, Оскари за най-добър филм, актьор (Джак Никълсън), актриса (Луиз Флечър), режисьор и адаптиран сценарий. Успешната театрална адаптация от Дейл Васерман пък ни кара вече да следим само интерпретациите. Версиите на Александър Морфов се посрещат с интерес както в Русия, така и в нашата страна. Индивидът от 21 век живее в свят лудница, с точно разпределени роли. Комунистическата и финансовата система, диктатурите и тоталитарните режими си приличат – манипулират хората, твърди Морфов. Силните ядат слабите, за да станат още по-значими. Диктатът на сестра Рейчид е нюансиран по-скоро като педантично грижовен, изроден в догма. Перфектната є манипулация над Били (Иван Бърнев – прекрасен!) е издевателство чрез неговата слабост – майка му и девствеността. Нужен е обаче непокорник като Макмърфи (Деян Донков – много убедителен, освободен), който да осъзнае смирените “луди” и да им покаже, че ги владее кучка, а не ангел. Какъв е шансът обаче личността да оцелее и стиска ли ни да сме личности?

програма

 

Горе Коментари (1)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.
#1 11.11.2013 11:45 foz

Re: Полет над кукувиче гнездо

Много слаб Деян Донков, брилянтен Иван Бърнев.