В съседната стая или Пиеса за вибратора

В съседната стая или Пиеса за вибратора




театрална постановка
от Сара Рул
Режисьор: Валентин Танев
Сценография и костюми: Мира Каланова
Със: Стефан Спасов, Илияна Лазарова, Бойка Велкова, Мариус Донкин, Цветомира Даскалова, Надя Стефанова, Фахрадин Фахрадинов
Проследява историята на първия вибратор и вълненията около приложението му с медицински цели. Още преди да излезе на сцена В съседната стая, или пиеса за вибратора беше с лепнат етикет – "скандална”. Вероятно защото не само атрибут от сексшопа (днес) е изваден на показ (макар и с дървеняшкия вид на бормашина), а и около него се върти действието.


Въпросът с обвързаността – женска хистерия-секс – е медицински и неговото разрешаване е интересувало докторите още през 1869, когато Джордж Тейлър е изобретил т. нар. "манипулатор". Макар че не е без разлика дали машини и ръчни методи могат да заменят удоволствието, близостта, чувствителността и нормалното (все пак) "ставане” на нещата. Всъщност, спектакълът съвсем не е порно (пази боже, за реномето на Народния театър), нито чалгаджийски, а напротив умело се движи по ръба на невинността и добрия вкус, и успява. Включително чрез актьорската игра: Бойка Велкова (в ролята на Сабрина), със свенливост и учудването на новатор, истинска откривателка. Палавата, но толкова самотна и подтисната лекарска съпруга Илиана Лазарова, държана настрани от всичко (дори от собственото си бебе), та даже прибран актьор като Стефан Спасов, тук върши добра работа. Личи общият им стремеж да не се разлеят, за да не прекрачат подбраната мяра.
Основна е темата за липсата на любов и внимание между партньорите в семейните двойки. Когато съпрузите са на "вие” във всякакъв вид общуване, не само вербалното, това си е повод за натрупване на сексуално напрежение у жената. Такъв е проблемът на Сабрина. Мъжът й гледа на нея като на болна – "нервите й са в ужасно състояние”, "тя е много чувствителна”, "от зелените завеси ме боли главата”, "нямам сили”, "тя само това прави – почива си”, постоянно е напътства, накрая я води на лекар. Онзи пък лепва диагнозата – задръстване в утробата и препоръчва лечение – терапевтичен електрически масаж… Какво се случва, когато е затворена с доктора в "другата” стая,  е неясно, освен за асистиращата акушерка Ани, но "болната” все по-често, с повод и без повод, иска да се подлага на сеанси и вече словоохотливо споделя преживяното. Става все по-разговорчива, лицето й грейва, усмихва се, започва отново да свири на пиано, а облеклото – отражение на настроението, изсветлява, изсветлява. В същото време г-н Долдри (съпругът) обожава младата и енергична жена на д-р Гивингс, който разкъсан между операционната и клуба, съвсем я е забравил. А тя, умираща от скука, също влачи проблема с раздразнението. Оказва се, че единствено прислужницата Елизабет не се нуждае от изобретения инструмент и от допълнителни стимулации, защото се възползва от "постоянен” съпруг.
Вероятно пиесата би станала доста по-пъстра и подчертано многопластова, ако режисьорът Вальо Танев не беше премахнал от оригинала два важни нюанса, нищо че според него не са актуални за българската публика, те носят своите теми – за расизма и другия, свързан с Господ. По автор героинята на Цветомира Даскалова (здраво стъпилата на земята слугиня-дойка) е чернокожа. А да не забравяме, че действието се развива в предградие на Ню Йорк. Въпреки това, всеки който иска, би могъл да види освен историята на вибратора като метод за лечение на жени, пък и на мъже, проблемите свързани с всекидневната ни любов, със семейството и "резервните” деца.
Сара Рул (1974) е американски драматург. У нас се поставя за първи път. Тази й пиеса е с премиера на Бродуей, 2009-а. Финалист е за наградите Пулицър 2010, и има три номинации за наградата Тони – за текст, за женска роля и за костюми. Преводът на български е направен от младия, очевидно със заложби, Матей Тодоров, който макар и начинаещ в занаята, има повече от няколко пиеси на сцена.


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.