Софийски театрален салон 2017

Софийски театрален салон 2017



2 - 31 март 2017
Следващият месец е важен за театъра ни и щедър към нас като публика – от 2 до 31 март Софийският театрален салон дава сцена на всичките 28 спектакъла с номинация за Икар. Преди избраните да получат статуетка Най-добър на 27 март, имате шанс да наваксате с пропуснатите – тук минаваме през най-големите категории, за да си набележите имената, а кога и къде да ги гледате помага един смел скрол надолу:


ДЕБЮТ
По идея и режисура на Анна Дакова тук е Голем, който ни завърта в центрофугата "ресурс-продукт-боклук" с едно действие-метафора: дъвченето на дъвка. Останалите четири пиеси в категорията интерпретират текстове от Хуан Майорга до Максим Горки и Христо Бойчев. Хамелин е дипломен спектакъл на Александра Петрова по съвременния испански драматург, който поставя (не)съзнателното насилие над деца под прожектор, за да освети липсата ни на внимание към него. Актьорският дебют на Мартин Христов в същия спектакъл – в ролите на Хайме и Хосемари, също получава номинация. Пиесата Оркестър Титаник на Христо Бойчев (с Икар за най-добра постановка през 2002) е режисьорски дебют на актьора Дамян Тенев от Драматично-кукления театър в Хасково – в него четирима аутсайдери чакат влак, който никога не идва, докато гледат напред към пътя на надеждата и страданието. По руската класика Майка на Максим Горки работи Маргарита Мачева от Пловдивския драматичен театър – в ядрото на дебютната й пиеса са патриархалните отношения по време на война, които улавят вниманието на журито и в още няколко категории.

РЕЖИСУРА
Боян Иванов поставя Жулиета на Андраш Вишки в Драматичния театър в Русе с три монолога на жени, които разказват за любовта, войната и смъртта във време на бързи и жестоки присъди. Резултатът е "портрет на женската чувствителност", около когото се завърта и Крис Шарков (с Икар за най-добро представление за Лив Щайн от 2016) с адаптацията на Хеда Габлер по Хенри Ибсен в Драматично-кукления театър в Хасково. Тя говори най-вече за кризата на личния живот и комфорта, който "винаги измества истината", въпреки високата си цена. С фокус върху същия крехък баланс е и последната пиеса с режисьорска номинация – Анна Каренина на Николай Поляков поставя руската класика на Толстой в Театър София с една задача: да разкаже искрено историята на хора, които "не могат да се шегуват със сърдечните работи".

ВОДЕЩА МЪЖКА РОЛЯ

От Буковски до Тартюф и врагове, които се прегръщат преди аплодисментите – това е траекторията в списъка с водещи актьори. Първи е Васил Дуев, който поставя Всичко на масата в Сфумато (с режисура на Ана Батева) в дълъг и емоционален моноспектакъл, за да "не спести нищо, което чувства и мисли" американският писател. Под дебелата кожа на Тартюф застава Иван Радоев – вместо обичайната асоциация, режисьорът Красимир Спасов избира умел контраст между визията и отблъскващия му характер, който движи напред този прочит в Българска армия. Филип Аврамов като Чики и Валери Йорданов като Нино делят номинация за Ничия земя по филмовия сценарий на Данис Танович с адаптация на Стоян Радев в Народния театър – припомняме си абсурда на югославските войни с тяхната история за приятелство, някога започнало със смъртни заплахи.

ВОДЕЩА ЖЕНСКА РОЛЯ

Албена Чобанова е властната Малама, която обрича дъщеря си на нещастие, заради собствената си гордост и стари, но отворени рани във Вампир по Антон Страшимиров в Драматичния театър в Благоевград. Режисурата е на Маргарита Мачева, която стои на този стол и в следващата номинация: на Ивана Папазова като Васа Железнова в Майка – сурова жена, която "повежда война срещу собственото си семейство в името на това да го запази цяло". Стефка Янорова пък е учителката Мелинда Мец в мелодраматичната нюйоркска Една нощ с теб от Майкъл Уелър с адаптация на Красимир Спасов – една история за среща, разминаване, любов и обещание, която пренебрегва възможното щастие, заради добре познатия комфорт.

ПОДДЪРЖАЩА МЪЖКА РОЛЯ

Две пиеси по Чехов и една по Ибсен вадят напред мъжката опора тази година. В Хеда Габлер триото Благой Бойчев (като Юрген Тесман), Васил Читанов (като Съдия Брак) и Ивайло Драгиев (като Айлерт Льовборг) споделя обща номинация. Крис Шарков го обяснява с това, че актьорите "изграждат сами смисъла на текста, в който режисьорската намеса е сведена до минимум". Ивайло Христов е тук като отдадения и добър приятел Лебедев в Иванов с режисура на Стефан Мавродиев, а Йордан Ръсин е Телегин във Вуйчо Ваньо на Григор Антонов, където, за разлика от класиката, е млад и играе "човек, който много иска да е по-умен и значим, отколкото е".

ПОДДЪРЖАЩА ЖЕНСКА РОЛЯ

Прямата, проницателна и умна прислужница Дорина от Тартюф, изиграна от Гергана Плетньова, носи номинация в този списък, в който срещаме отново дебютния Майка на Маргарита Мачева – този път за Елена Кабасакалова в ролята на Липа. Ана Вълчанова изминава дистацията от създаваща уют домакиня до разочарованата от живота и брака си Елизабет Гаро-Ларше в камерната черна комедия Името с режисьор Здравко Митков в Сатирата.

СЦЕНОГРАФИЯ
Васил Абаджиев получава номинация за костюмите, мултимедията и художественото осветление на Цимбелин – късна шекспирова пиеса за раздялата, измамата и прозрението на един крал с режисура от Лилия Абаджиева в Драматично-кукления театър в Плевен. Преходът от времето на Октавиан Август до Русия през 19 век е с Анна Каренина и "аскетичната, но въздействаща сценография" на Мария Райчинова, която допълва прочита на Николай Поляков. Тук е и детската пиеса Малката морска сирена по Ханс Кристиян Андерсен в театър София, която оставя няколко дълбочини в декорите на сцената, благодарение на Свила Величкова.

СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ И ПЪРФОРМАНС

Зад Йон (пиеса за осиновените) на Стефани Ханджийска стои определението "физически вербатим пърформанс" или разговори, които слушаме от първо лице в Червената къща. Греха извън църковната догма и в нашето ежедневие пък изследва танцовият пърформанс Sinner по режисура и концепция на Живко Желязков от Дерида денс. Ротор на Венелин Шурелов от SubHuman Theatre също е номиниран – за погледа върху връзката между човек и машина, която всеки път се строи наново в ДНК.

Билети за церемонията се продават на Билетен център на Театър София, ул. Г. С. Раковски 129 и на касите на Цирк Балкански.
програма

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.