Нещата от сцената: Ани Васева



14 декември 2016 снимка Анелия Тодорова
От нейните Присъствия в Червената къща през 2008 до последното й представление-лекция Лъвкрафт в Дом на киното (посветено на американския майстор на хоръра със същата фамилия), Ани Васева обръща нормите в театъра с хастара навън – за да открие нов подход към актьорската игра, ролята на светлината и звука, човешкото тяло и чудовищата, които го населяват.


Неслучайно тази година нейната група Метеор взе награда за "оригинални търсения в областта на театралния език", а Леонид Йовчев (част от групата от 2011 насам) – Икар за главна мъжка роля в моноспектакъла Малдорор под нейна режисура. Днес и ние се завъртаме в същата орбита и слушаме внимателно – за единствения верен вход към театъра, магията на тихия салон и смисъла на критиката, която казва нещо повече от "просто не ми харесва".

НАЧАЛОТО
Когато бях малка, майка ми (проф. Анна Топал­джикова – бел. ред.) работеше като драматург в Сатиричния театър. По това време учех в 6-о училище, което се намира до него, и почти живеех в пространствата зад сцените – коридорите, складовете, стълбищата, служебния вход, където могат да влизат само "вътрешни" хора. Имам много ярки спомени от репетициите. Стрували са ми се много интересни, както на всяко дете – някакви хора викат, тичат, обикалят сцената, запознаваш се с нови материи, звуци, обеми, форми на живот. С годините реших, че никога не искам да се поставям в ситуация, в която да не мога да вляза в театъра от тази му вътрешна страна.

ИСКРАТА

Не мисля, че да стана режисьор е било съзнателно решение – по-скоро е процес, който се е развивал постепенно. Научила съм страшно много от хората, с които споделям жизнено или работно пространство – Анна Топалджикова, Павел Васев, Боян Манчев, Леонид Йовчев, Петър Генков, Вяра Коларова, Галя Костадинова, Константин Марков, Георги Шаров, Стефан Дончев. Както и от хората, при които съм учила и покрай които съм работила, като Иван Добчев и Асен Аврамов. Времето, прекарано в радиотеатъра на БНР, също беше полезно и ми даде много, защото дава специфичен поглед върху работата със звука – като действие и инструмент, който можеш да използваш по много различни начини. Иначе човек постоянно е обграден от всякакви представления, книги, филми, музика, хора, които му въздействат, независимо дали осъзнато или не.

САЛОНЪТ

Празният винаги е бил много по-впечатляващ за мен от пълния – когато имаш възможност да видиш цялата архитектура на пространството, специфичния начин на подредба и най-вече внушителната му празнота. Затова сигурно и някои хора предпочитат да репетират, вместо да показват готовата си работа – без публика усещаш строгостта на атмосферата, но и преживяваш пространството по-пълноценно, сякаш в този момент то е само и единствено за теб. По време на представленията ни напоследък си намирам работа около кабелите, осветлението и звука, за да не седя и да се изнервям в салона, а и за да имам пряк контрол върху действието. Когато си по-близо до сцената, имаш и възможността да споделиш еуфорията на актьорите, което е много силно преживяване.

ПРОЦЕСЪТ
Всички етапи на работа са еднакво важни, макар и много различни помежду си – от първоначалните разговори, упражнения и лудеене през конкретната работа с материала до финалния стадий, когато всичко вече трябва да се избистри и да се повтори многократно, за да се затвърди и усъвършенства. Когато се стигне до структурирането на спектакъла, материалът вече започва да има свои соб­ствени изисквания и някои неща трябва да отпаднат заради общата посока. В Малдорор например имам един любим фрагмент, заради който изобщо започнахме работа по този текст (на френския поет Лотреамон – бел. ред.). В него Бог забравя свой косъм в един бордей и има много забавен диалог между двамата, в който косъмът настоява да бъде прибран, но Бог не иска да се показва през деня на такова място. В процеса на работа обаче се наложи тази част да падне.

ЕКИПЪТ

Събираме се основно по интуиция и по симпатия. Допадаме си взаимно като хора, които имат споделено виждане за живота, изкуството, етиката и всичко останало. Това е едновременно много малко, но и много голямо – защото уж не е сложно изискване, но от друга страна в нашия вид работа няма как да се случи нищо, ако няма усещане за общност и убеденост, че онова, което правим, е ценно. С хората, които продължаваме да работим заедно, не сме имали крайни ситуации на идеологически или етически сблъсъци. Има, разбира се, конфликти на естетическа основа, или екзистенциални кризи, свързани с работната ситуация. Някак си сме се затворили в приятен екип, така че работата и почивката се преливат една в друга.

РЕАКЦИИТЕ

Благодарни сме, защото много хора ни търсят, за да споделят впечатленията си след представленията. Интересно е и в двата спектъра на мненията – и когато съвпадат с твоето виждане и си казваш "това, което имах предвид, се разчита точно по този начин", и когато е тотално противоположно и зрителите намират нещо, което е неочаквано и за самите нас. Иначе сме чували всякакви отзиви, но е любопитно, че хората, които споделят отрицателни мнения, обичайно са доста по-лаконични. В крайна сметка, ако рефлексията се сведе до "харесва ми" или "не ми харесва", няма какво да чуеш, така че да е полезно за теб или за когото и да било. Затова високо ценим задълбочените, аргументирани реакции към спектаклите ни, независимо от това дали съдържат харесване или нехаресване. Имаме щастието да получаваме и немалко такива.

МУЗИКАТА

Хубавите концерти, които споделихме с останалите от Метеор през тази година, са много. Последният беше на Tuxedomoon. Иначе фаворитите ми от концертите на Alarma Punk Jazz са Rubatong и The Ex, за които можем да благодарим на Цветан Цветанов – от години той докарва на крехките си плещи интересни и авангардни съвременни изпълнители и това е голям лукс, защото не трябва да пътуваме навън, за да ги чуем на живо.

Следващите представления на Метеор са Тотална щета в ДНК на 19 декември и 28 януари от 19:30, Всичкоядецът на 25 януари от 19:30  и Лъвкрафт в Дом на киното на 10 януари, 2 и 28 февруари от 19:30

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.