Един компютър студио не прави

6 ноември 2013 текст Гери Турийска, снимки Владимир Томашевич
Димитър Ганчев–Майт е едно от вълшебните имена за музикантите в Бългрия, когато нещата стигнат до студио. Сяда зад пулта за първи път преди десет години. Оттогава е работил с най-успешните поп и рок артисти в страната. Преди две години решава да обогати познанията си и заминава за Франция, където посещава семинар на едно от светилата в областта, в световен мащаб – Тони Мазерати. Тони е онзи човек, когото държим отговорен за бляскавия звук в албуми на Lady Gaga, Бионсе, Джеймс Браун, Марая Кери, Notorious B.I.G., Black Eyed Peas, Destiny's Child, Дженифър Лопес и дори Тупак Шакур. С помощта на Майт пък опитваме да начертаем звуковата графика на българската музика и да разберем откъде идва всеобщото мнение, че “навън го правят по-добре”.


Повечето хора знаят твърде малко за твоята професия – за човека зад пулта, онзи тесен специалист, който не е точно музикант, ама без него не стават записите... Как би обяснил на едно дете какво точно представлява работата ти?
Записи не стават когато някой спре да свири и пее, и когато няма ток, хаха. Интересното за мен идва след записите. Мина отдавна времето, в което човекът зад пулта е само техническо лице. Днес, в съвременната музикална среда, тон режисьорът/микс инженерът е част от продуцентския екип. Компютърът и аз свирим на много инструменти. Артистът е художник с идея. Понякога е само скица, друг път в скицата има и цветове. Моята задача е да я превърна в картина. Оцветявам, изтривам... Едни цветове подсилвам, други правя по-бледи. Понякога добавям нов цвят, а понякога сменям перспективата. Но, всичко което правя е изцяло съобразено с идеята на автора.

Това, че посещаваш семинари във Франция, значи ли, че на територията на България няма кой да те научи на тези неща?
Тук може да те научат на устройството на въдицата, родословното дърво на червейчето или формулата на оловото, но за жалост няма кой да те научи как да ловиш риба!

С какво най-много те впечатли Тони Мазерати и неговия семинар във Франция?

Една история ми направи огромно впечатление, тя дава отговор и на предишния въпрос. В началото на кариерата си Тони смесвал песен на Джеймс Браун. След като му пуснал микса, Джеймс Браун го попитал – ”Момче, от къде си?.” Тони му отговорил – ”От Бъркли”. ”Това го чувам, ама откъде си?”, го попитал пак Джеймс Браун. Тони има кариера колкото аз съм живял.

На какво ниво е студийната работа в България?
Развиваме се, хората се учат и задобряват в движение. Все пак, това е сравнително нов бизнес за България. Ще отнеме време докато се осъзнае, че желязото и тока не правят песните. Положението е – един компютър студио не прави.

А как ти се струва нивото на българската музикална сцена?
Трябва да сме по-смели. Доста по-смели. Особено сега, когато няма ограничения и рамки. В момента музикалната сцена е Дивият запад! Тези срещу нас стрелят без предупреждение, а ние подаваме документи за разрешително за оръжие. Пълен абсурд!

Работил си с толкова мното и различни хора – P.I.F., Белослава, Мария Илиева, Любо, Каризма, Д2, Миро, Дивна, Революция Z, Скилър, Васил Петров, Нина Николина, 100 кила, Rubikub, Живко Петров, Мага... Кои от тях са ти правили най-силно впечатление?
Не мога да кажа имена, защото е строго индивидуално. Всеки е гъз по своему. Всички тези, които не се взимат прекалено насериозно, а се забавляват всяка една секунда от процеса. Тези, които не правят компромиси със себе си и с музиката. Тези, които изслушват и са готови да пробват всяка идея в студиото. Те ми правят впечатление.

Още за Димитър Ганчев–Майт и неговото студио можете да прочетете тук, или пък тук, или дори тук

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.