История за саундтрака: Георги Стрезов



21 юни 2018 текст и снимка Кристина Йорданова
Може да сте гледали Соло: История от Междузвездни войни, но дали знаете, че в саундтрака на филма звучат български гласове? Да, звучат, а мъжката част от тях, в хор от 30 гърла, е водена от човека, с когото си говорим днес – диригента и компрозитор Георги Стрезов, който директно ни завлича в собствената си музикална сага.


Налага се само да го убедим, че знаем къде се намира нотата „до“ върху пианото, за да ни пусне по-навътре в работата си, която тече в две гами: с компанията Strezov Sampling той прави семпли за музика за филми и игри, а с Four for Music с още трима съотборници изпълняват проекти за гиганти като BBC, Netflix и Amazon. Необичайно е как пътят на Георги към тези върхове минава първо през бягане от музиката, преди неизбежно да се върне към нея. Стъпка по стъпка сега вървим с него по целия маршрут: от вдъхновението с Властелинът на пръстените през един таен филм за принцеса Даяна до осемдесетарското диско в играта Surviving Mars. "Надявам се да няма много рабиш", казва ни той накрая, а ние се чудим как да поберем всички чути ценности в следващите две страници. Слушайте.

ПЪРВИТЕ НОТИ
Когато бях на 6, ходех на частни уроци по пиано. Всяка година имахме продукции в зала България и тези концерти ми бяха крайно неприятни, защото винаги, че и досега, се притеснявам да свиря нотите на някой друг автор. После ме приеха в Музикално училище, но аз категорично заявих на майка ми, че не желая да се занимавам с музика. Докато един ден, когато бях на 12, мой приятел не ми каза за програма, на която можеш да си правиш тракове. Така се разпали някаква страст в мен и започнах да се самообучавам, защото тук нямаше почти никаква информация за това. Властелинът на пръстените ми е любим, винаги съм бил фен на фентъзи жанра и мечтаех да направя нещо, което да звучи като музиката в този филм. В един момент, вече бях 15-16-годишен, започнах да изкарвам пари от тази работа и реших да запиша дирижиране в Музикалната академия, което ми отвори съзнанието за самата музика. Нямах основата като други мои колеги и трябваше да наваксам много бързо, което става със страшно много работа, но си заслужаваше.

МЕЖДУЗВЕЗДНИ ВОЙНИ
Първият ми спомен със сагата е, незнайно защо, Империята отвръща на удара. Имах един диск у нас и постоянно го въртях, бях го научил наизуст. Беше ми странен, казвах си "я, какви са тези герои?". Като поотраснах малко обаче, музиката започна да ми прави огромно впечатление. Никога не съм си помислял, че мога да участвам в саундтрак на Междузвездни войни – дори да е с нещо толкова малко като дирижирането на мъжките хорове. Джон Пауъл, композиторът за Соло: История от Междузвездни войни, ме потърси заради музикални семпли, които бях записал преди време. И по-конкретно заради бас профундите във въпросния запис – това са възможно най-ниските мъжки гласове, които се използват основно в църковните хорове. Когато дойде в София и ги чу на живо, той сподели как до последно е мислел, че тяхното звучене всъщност е правено на компютър. Работихме също с Пипа Андерсън, която е вицепрезидент на постпродукцията за Лукас Филм. Никога не съм срещал толкова земни хора, предвид че те са на върха в тази индустрия. Изобщо март месец беше направо сюрреалистичен за мен. Тогава се случиха нещата с филма и вече бяхме приключили записите и се бяхме сбогували, когато се роди дъщеря ми, а след няколко дни най-неочаквано получих пакет от екипа – подаръци за нея, дрешки, R2-D2. Вече бяхме спрели всякаква комуникация с тях, но явно някой им беше казал, че съм станал баща.

ФИЛМИТЕ
Композирал съм музиката за български филми като Дървото на живота, Летовници, Възвишение, анимацията Златната ябълка. Това обаче е много различно от работата по западни продукции, където в повечето случаи ние сме само изпълнители. Най-трудно е, когато нямам информация какво точно трябва да дирижирам, макар да не се случва толкова често. Имаше един таен проект на Netflix за документален филм. Не знаех за какво става въпрос, просто получих нотите и ми казаха "действай". Музиката беше силно романтична, записахме я и впоследствие разбрах, че филмът е за принцеса Даяна, която, всички знаем, има трагичен край. Ако знаех предварително, може би щях да интерпретирам музиката по малко по-различен начин и да вкарам някаква мрачна нотка. Ip Man 4 също беше доста специфичен проект. Те държаха първо да запишем само пеенето на хора, направихме го и всичко беше супер, докато не дойде време да запишем и оркестъра. Тогава се оказа, че хорът не пасва тонално и трябваше да се намесят програми, но накрая излязохме благополучно от ситуацията. Работили сме и с дуото от Two Steps From Hell – композиторите Томас Бергерсен и Ник Финикс. Това са хора, които направиха нещо като собствен жанр в трейлър музиката и за българските музиканти е наистина интересно преживяване да работят по техните продукции.

ИГРИТЕ
Желанието ми винаги е било да правя музика за филми, но все имаше нещо, което ми липсва и накрая го намерих в компютърните игри. Самият аз обичам да играя и някак приемам композирането за тях повече като хоби. Работил съм за доста малки и за две по-големи игри – Surviving Mars и Victor Vran, които са правени от българската компания Haemimont Games. Работното заглавие на Victor Vran беше свързано с лов на вампири, което казва много. Играта е мрачна и съответно цветът на музиката за мен също беше тъмен. Съчетах църковни хорове със старинни инструмени от Ренесанса и Средновековието, а над всичко това стои кавал, изсвирен от моя приятел Християн от група Оратница. Този не толкова стандартен инструмент се включи идеално и вкара една етно нотка, която пасва на сюжета. Хубаво е, че когато работя по игри, винаги ми пращат артуърк, за да видя как изглеждат героите и светът вътре в тях. В Surviving Mars всичко беше ретро футуризъм, сградите бяха леко заоблени и това ме накара да ползвам диско мотиви от 80-те, но пречупени през по-различна призма. Харесвам игри с история, измислен свят, в който има логика – тогава нещата стават доста по-лесно.

ИЗВЪН САУНДТРАКА
Обичам киното и се опитвам да гледам филмите като нормален човек, макар понякога да ги анализирам – не мога да избягам от това. Слушам много разнообразна музика, харесвам джаз, блус, по-тежки стилове, акустични неща. Най-хубавото е, че ми идват идеи от тези жанрове, защото днешната филмова музика е комбинация от различни стилове. Понякога се откъсвам от работата, но това не е заради самата музика, а защото много ми се е струпало. За голямо съжаление на жена ми обаче, през повечето време съм вътре в саундтрака. Когато има промеждутък, си поемаме глътка въздух, което се случва най-вече в планината или по Северното Черноморие. Старая се да отделям време за семейството си и съм им искрено благодарен за подкрепата да се занимавам с нещо, което често е неблагодарно.  

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.