Един гуру отблизо



15 юни 2007 Никола Шахпазов
Познаваме Guru като двигател на бруклинската клика GangStarr, но напоследък тъмнокожият рапър/продуцент се е съсредоточил изцяло върху собствения си проект Guru’s Jazzmatazz, основната идея зад който е симбиозата на урбанистичния хип-хоп и музикално извисения джаз. Преди броени дни на световния пазар излезе Jazzmatazz, Vol. 4: The Hip?Hop Jazz Messenger: Back To The Future, а веднага след това Guru пое на първото си европейско турне изобщо. Разбрахме, че на 23 юни ще свири и в София, и побързахме да се свържем с него за подробности.


Четвъртият том от Jazzmatazz поредицата вече е факт от 5 юни. Смяташ ли, че проектът става все по-добър с всяко ново издание?
Надявам се да е така. Интересното при Jazzmatazz е, че това си е самостоятелен музикален жанр. В началото беше просто експеримент, опитвах се да смесвам разни видове музика, а днес името Jazzmatazz означава тъкмо крайната смес от тези елементи.

В албума има внушителен брой гост участници. Не беше ли трудно да координираш работата с толкова много хора?
Не, никак дори. Трябва да призная, че за мен беше огромна чест да работя с тези артисти. В албума участват всички – от Дейвид Санборн до Карън Уийлър от Soul 2 Soul, Рони Лоус и британският вокалист Омар. Колкото до големите в хип-хопа, работих с певицата Лиз Райт, Common и Blackalicious. Така че в Guru’s Jazzmatazz 4 има по нещо за всеки.

С кого работата вървеше най-добре?
Дейвид Санборн. Когато седнах да поговоря за проекта с Дейвид – един истински говорител на джаза – осъзнах, че музиката наистина е универсална и е без значение колко си млад или стар, между музикантите винаги съществува едно специфично ниво на комуникация, едно другарство.

Усещането в Jazzmatazz 4 е доста позитивно, слънчево. Това ли беше началният замисъл, или просто така се получи накрая?
Хората, с които правих първите няколко албума споделиха, че се получили много негативни оценки от журналистите, но това не ги е накарало да се откажат и в крайна сметка първите издания на Jazzmatazz бяха доста успешни. Точно затова настоявах да работим заедно с продуцент като Solar – неговият саунд е футуристичен, младежки и едновременно с това напълно зрял. Той е способен да прави невероятни неща с парчетата.

Джазът ли е основното влияние в творчеството ти встрани от хип-хопа?
За първи път слушах джаз покрай моя кръстник – той имаше страхотна hi-fi уредба, с колони по-високи от мен. Сядахме и той ми пускаше Колтрейн, Чарли Паркър и Сони Ролинс. Баба ми пък слушаше Нанси Уилсън и Роберта Флак. Така че определено слушам джаз от малък, но едва когато пораснах, започнах истински да ценя тази музика.

По-уверен ли се чувстваш днес, когато вече издаваш Jazzmatazz за собствения си лейбъл 7 Grand?
Да, в много отношения. И именно защото излиза от 7 Grand Records, затова е нещо различно. Наистина уважавам хип-хоп феновете, но трябва да разбереш, че в последните години властваха лейбълите Bad Boy на P Diddy и Roc-A-Fella на Jay-Z, а там всичко е порно, бляскави накити и всякакви такива глупости. В 7 Grand ценим съдържанието, музикалния талант, поемането на рискове. Така че зависи от феновете дали ще подкрепят това, което правим, за да предизвикаме вълнение и да прокараме по-качествена музика в голямата индустрия.

Какво да очакваме от концерта ти с Jazzmatazz парчетата?
Когато излезем на сцената, усещането е за чиста енергия. В продължение на години усъвършенствах лайв представянето си и това е нещо, което приемам изключително сериозно. Ето това е едно от нещата при известните рапъри, които ме дразнят – дори преди години комерсиално най-популярните от тях имаха най-лошите шоута. Днес е същото, но при нас не е така. Със Solar до мен можете да бъдете сигурни, че концертът ще си струва парите.

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.