Зад кадър: Кръстникът

19 ноември 2020 текст Тео Чепилов снимка 1972 - Paramount Pictures
Преди почти 50 години на екран излиза един от най-великите филми на всички времена – Кръстникът на Франсис Форд Копола. Въпреки дължината си от близо 3 часа, епичната криминална история се превръща в най-гледания филм за този период от историята. Оттогава гангстерската сага не е спряла да докосва сърцата на киноманите по един особено специален начин.


До голяма степен заслуга за това има невероятният Марлон Брандо като патриарха Вито Корлеоне. В първия момент обаче от кино студиото не са му били най-големите фенове. В ролята те виждат… Лорънс Оливие. Копола обаче е непреклонен – Марлон Брандо натъпква бузите си с памук, за да прилича на булдог, и снимат прослушване. За истинския филм актьорът носи специална протеза, а гримът по загрозяването му всеки ден отнема 3 часа и половина.

Ал Пачино също не е любимец на продуцентите. Те предпочитат звездите на сезона като Робърт Редфорд, Джак Никълсън или Дъстин Хофман. Робърт Де Ниро пък минава на кастинг за ролята на Сони само за да бъде подминат. Грешката е поправена във втората част, където той играе младия Вито Корлеоне. Макар и достоверен в много отношения, филмът съдържа в себе си една голяма измислица: концепцията за "кръстника" като фигура в престъпния свят е нещо, напълно съчинено от автора на романа Марио Пузо. Също така и обръщението "Дон Корлеоне" е неправилно, защото титлата трябва да бъде последвана от малко име. Самият Марио Пузо пък се захваща с опити да филмира книгата, заради дълг от комар – виси 10 000 долара на грешните хора и бързо трябва да излезе от ситуацията.


   

Може би не ви е направило впечатление, но думите "мафия" и "коза ностра" не присъстват никъде във филма. Причината за това е проблем с организация, бореща се срещу криминалните стереотипи за италианците в Америка, която (за да е пълна иронията) е управлявана от реален бивш наемен убиец на нюйоркско престъпно семейство. И да, има смъртни заплахи, протести по улиците и един откраднат камион с техника.

Поне до по-сериозни послания не се стига. В тази връзка, една от най-шокиращите сцени във филма включва истинска отрязана конска глава. Актьорът не е предупреден и очаква реквизит, така че реакцията му на екран е абсолютно реална. Природозащитниците се опитват да забранят сцената, но технически погледнато, насилие над вече починалото животно няма, лишавайки ги от основание за действия.

И като стана дума за животни, котката в ръцете на Марлон Брандо не е част от сценария. Режисьорът я открива да се мотае пред студиото и бездомното сладурче получава главна роля в първата сцена на филма. Мъркането обаче се оказва проблем и почти разваля диалога. Една от най-любимите реплики на феновете също е импровизация на терен – "Остави пистолета. Вземи канолите."

Въпреки феноменалната любов към филма, при излизането му се намират анти-фенове. Най-отявленият е Франк Синатра, който не е доволен от Джони Фонтейн - образът, вдъхновен от личността му. Омразата на певеца е толкова силна, че когато засича случайно Марио Пузо в ресторант го заплашва с чупене на капачките.

Няколко души на снимачната площадка са доста по-близки до героите си, отколкото се предполага първоначално. Лени Монтана, който играе страшилището Лука Браси, всъщност започва кариерата си като кечист и охранител за всяващото страх семейство Коломбо. Актьорът Джани Русо (Карло Рици) пък става сам по себе си герой в достойна за Кръстника история от живия живот: в клуба му в Лас Вегас мъж досажда на една от посетителките и когато Русо се намесва, е наръган със счупена бутилка шампанско. Оказва се, че актьорът има разрешително за носене на оръжие и в самозащита стреля по нападателя. Убитият обаче е част от картела Меделин и самият Пабло Ескобар поръчва Джани Русо. После обаче разбира, че той играе в най-любимия му филм на всички времена и отказва договора за главата му.

За ролята си на Вито Корлеоне, Марлон Брандо съвсем заслужено печели втория Оскар в кариерата си, но вместо да бъде поласкан, изпраща на сцената Сахин Литълфедър, която отказва наградата от негово име в знак на протест срещу отношението на Холивуд към индианците. И ако се чудите защо не се появява даже за секунда на екран в продължението на Кръстника – Брандо така и не прощава лошото отношение на студиото по време на снимките на първия филм.


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.