Зад кадър: Сам вкъщи

17 декември 2020 текст Тео Чепилов
В доста конкурентната коледна категория Сам вкъщи е вечното номер едно като брой излъчвания, гледания, финансови резултати, но най-вече заради онова топло празнично усещане, което улавя сърцата на зрителите. С феноменалните си приходи от 477 милиона долара при бюджет от едва 18 той официално е най-успешната комедия на всички времена, записано в Гинес.


Не е зле за идея, родена на терен, докато Джон Хюс снима сцена от филма Чичо Бък с Маколи Кълкин, който интервюира детегледачката си през отвора на пощенската кутия. По-късно Хюс пише сценария и привлича за режисьор Крис Кълъмбъс. Той се запалва по идеята, защото се оказва, че най-големият му детски страх е как бандити влизат в апартамента. За да се засили коледното усещане, режисьорът се старае червеното и зеленото да са водещите цветове в почти всеки кадър. В много държави Сам вкъщи става неделима част от коледната традиция като най-верни фенове са поляците – там филмът се излъчва всяка година от излизането си досега и въпреки това не пада под 5 милиона зрители.

В Америка през 1990 Сам вкъщи застава начело на боксофиса, а толкова продължава да се гледа, че на следващата година, когато излиза нов филм от създателите му, хитът с Маколи Мълкин все още го дават по кината. Първоначално обаче никой не очаква подобен успех. Студиото Warner Bros. даже се отказват от филма и така 20th Century се докопват до него. Бюджетът обаче е изпилен до кокал, а Крис Кълъмбъс чува "не" на всяка своя идея – сцена, в която фурната оживява в мазето с ръце и крака, остава само като запалване и демонично произнасяне на името "Кевин".


Поради недоверието в подобна детска, нискобюджетна продукция, намиране на актьори за Мокрите бандити също се оказва проблем. Роуън Аткинсън, Алан Рикман и Фил Колинс са част от идеите за образа на Хари. Дани де Вито, Джон Ловиц, Боб Хопкинс и Робърт де Ниро пък отказват ролята, която накрая се озовава при Джо Пеши, най-вече известен с гангстерски филми като Добри момчета и Казино. Джо Пеши решава да отбягва Маколи Мълкин между снимките, за да остави в детето усещането, че е зъл и злобен. В истинския живот той е комик и музикант, нищо общо с екранните му превъплъщения. Все пак малък инцидент се случва по време на снимки – при една от битките между Хари и Кевин, Джо Пеши, без да иска, толкова се вживява, че захапва пръста на Маколи, което оставя малък белег. Е, явно наистина животът имитира изкуството много повече, отколкото изкуството имитира живота.

Марв, в ролята Даниел Стърн, е по-прецаканият от Бандитите в сценария. На него се пада сцената с тарантулата, като преди да пуснат камерата, се оказва, че отровата на паяка не е изстискана. Виковете му са съвсем истински, но за съжаление тарантулите нямат уши, затова животното не се трогва особено. Също така Марв стъпва по играчки, но тук вече има кино магия – фигурките са направени от захар, а краката на актьора са покрити с гума, трик, разработен за Брус Уилис при снимането на Умирай трудно. Въпреки това, ако се заслушате внимателно, ще чуете как актьорът казва мръсна думичка, съвсем тихо, но от все сърце, някъде около 53-тата минута на този иначе възпитан коледен филм. Как минава това покрай ушите на цензурата, за нас е мистерия. Въпреки че ролята на Кевин е написана специално за Маколи Кълкин, няколкостотин други момчета са тествани от режисьора. Според продуцента и сценарист Джон Хюз, Крис Кълъмбъс се дърпал да вземат звездата заради участието му в предишен филм и притеснението, че е прекалено популярно лице. Маколи обаче дал такова изпълнение на пробите си, че просто отвял конкуренцията.

Снимките обаче се оказват доста изтощителни за 8-годишния актьор, който работи само по 5 часа на ден вместо обичайните 12, но пък има право да спи колкото си иска между дублите. За екшън сцените дубльор му е изключително нисък 30-годишен мъж, а когато скача по леглото, двама хващачи дебнат извън кадър за евентуално падане. В друга сцена пък страниците с голи каки в списанието, което разлиства, са залепени, за да не покварят съзнанието му. Иначе Маколи Кълкин толкова се забавлява и вживява в ролята си, че непрекъснато дава идеи – култовата реплика „Достатъчно ли ви е, или искате още“ например е пълна импровизация.

  

Катрин Охара разказва, че до ден днешен Маколи Кълкин се обръща към нея с "мамо". Също така, вече пораснал, актьорът на два пъти се връща към ролята на Кевин. Веднъж в реклама на Гугъл, където напук на проблемите в личния си живот изглежда като пораснала версия на образа си от филма. Другият път образът е развит в по-мрачна светлина, а именно сериалът DRYVRS. Там Кевин е с дълга коса, голяма уста, тъжен живот и никакви скрупули. Когато бандит се опитва да открадне колата му, престъпникът много бързо осъзнава как се е забъркал с грешния психопат. На свой ред Кевин го отвлича, завързва и измъчва, докато му се подиграва с добре познати жестове от Сам вкъщи, включително викането с ръце на лицето.

Тук може би е моментът да отбележим: в специален сегмент група лекари гледат ударите, които Кевин нанася върху Мокрите бандити и единодушно заключват, че в живия живот те биха били смъртоносни. С други думи, деца, не правете това вкъщи.

По време на милионното гледане на Сам вкъщи един от феновете открива човек, който прилича на Елвис Пресли в кадър. Това ражда изключително упорита теория сред болните фенове на рокенрол легендата, че той тайно се появява във филма. Никой не успява да докаже кой е въпросният човек в масовката, така че съществува минимална възможност наистина да е Елвис, в случай че не е починал в Мемфис през 1977, по това време на 55.

Други неща, които откриват хората, гледали над 100 пъти филма, са, че даже преди да го забравят, семейството оставя Кевин в мазето, при минусова температура в средата на декември в Чикаго. Това не е добро родителско отношение. Иначе в началото на филма баща му пък, без да иска, изхвърля самолетния билет в боклука, така че даже да беше стигнал до летището, Кевин нямаше да успее да се качи на полета за Париж.

  

Къщата, ползвана при снимките на филма, в действителност се намира на адрес Линкълн Авеню 671, както неведнъж се казва на екран. В момента това не радва никак собствениците на този дом в китното селце в близост до Чикаго със звучното име Винетка. Зоната е замазана в картите в интернет, защото на съкооператорите им писнало от тълпи, прииждащи на талази да се снимат отпред, особено около коледните празници. През 2011 къщата е била за продан на цена от едва 2,4 милиона, а обявата я нарича "холивудски кино дом". Само за ценители.

Ако се чудите откъде семейството има толкова пари, написано е в оригиналния сценарий. Бащата е бизнесмен, а майката – моден дизайнер, което обяснява шевните машини и манекените в мазето и кредитната карта без лимит, която Кевин ползва за хотела в Сам вкъщи 2. В първата версия на сценария накрая се оказва, че Чичо Франк е истинският злодей, който наема Хари и Марв да ударят семейството, както и останалите къщи в квартала. Някъде в процеса трябва да убият и Кевин. После този финал е задраскан в полза на застинал кадър, в който Кевин отговаря "Просто си стоях тук". Кинаджиите обаче се досещат, че така няма завършек за историята на Стареца Марли, и добавят по-емоционалния край, който всички така добре познаваме.

След колосалния, невиждан успех на филма Крис Кълъмбъс става един от най-търсените режисьори и снима неща като Сам вкъщи 2, Мисис Даутфайър и първите две серии на Хари Потър.

След като получават правата за филма, новите собственици на студиото 20th Century, Дисни решават да започнат работа по римейк на Сам вкъщи. В интернет обаче феновете са скептични към идеята. Най-вече поради факта, че новият Кевин ще вдигне поглед от телефона в ръцете си, после ще звънне на 911 и филмът ще свърши за 30 секунди.

Пък и кой садист режисьор би посегнал върху толкова съвършена, вечна класика? Опит да се снима римейк на Сам вкъщи гарантирано би било краят на нечия кариера.



 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.