Телевизия и кринолини

5 март 2021
Във времена, когато границите между кино и телевизия се размиват все повече, а стрийминг платформите дърпат все по-здраво юздите на масовия вкус, сценаристи и режисьори са принудени да впрягат цялата си изобретателност в битката за рейтинги.


В шарения асортимент от развлекателни жанрове бягството към отминали епохи и нрави се оказа изключително печеливш и пълен с потенциал терен, който предизвика истинска треска за злато сред ефирните магнати. Подбрахме три самородни продукции, където костюмите може да са ретро, но героите и проблемите им говорят на нашия език.

БРИДЖЪРТЪН
(BRIDGERTON)
По Netflix
Споменавали сме адаптацията на първия от серията исторически романи на Джулия Куин и преди, но това, което тогава не подозирахме, е, че за първите си 28 дни в програмата на Netflix осемте епизода на пикантната семейна сага от епохата на Регентството ще бъдат погълнати като топъл хляб от 82 милиона домакинства, превръщайки се в най-гледания сериал на платформата до този момент. Вълненията около заможната фамилия Бриджъртън, техните по-неоправдани съседи Федърингтън и мистериозната лейди Уисълдаун, чието изтънчено перо успява да надуши и изобличи всяка добре прикрита тайна в периодичната преса, обвиха зрителите в сапунен комфорт и ги оставиха с пръст, залепен върху бутона „следващ епизод“. Бриджъртън погъделичка сетивата с оркестрални аранжименти на популярни поп парчета и горещи любовни сцени, от които горката Джейн Остин би потънала в земята от неудобство, но хей – 2021 е и представите за бурна страст отдавна не се равняват на дълбоки въздишки и хвърляни скришом погледи. Вторият сезон е на път и след като в края на първия най-после установихме самоличността на Уисълдаун, интригите са с една по-малко. Или?


                                                                                                                                                                          
ДЖЕНТЪЛМЕНЪТ ДЖАК
(GENTLEMAN JACK)
По Amazon Prime и HBO GO
Годината е 1832, мястото е Йоркшир, а времената са повече от неподходящи за еманципация. Не и за заможната земевладелка и предприемач Ан Листър. Когато не пътува с кораб между континентите, тази енергична дама крачи в бричове и мъжки ботуши, пуши пури, разпорежда се с наемателите на обширните си имоти, разработва въглищни мини и ... въздиша по други млади дами. Щеше да звучи невероятно, ако не беше самата истина: госпожа Листър е реална историческа личност, чиито обстойни дневници, описващи актуални събития, политически размисли, бизнес стратегии, обществени и социални наблюдения плюс огромно количество шифровани страници, посветени на скритата й сексуалност, аферите и методите й за съблазняване са стабилният литературен гръбнак на историята за джентълмена Джак, както е била известна Ан сред местните и приближените си. Със закачлив, дори често пародиен тон сериалът илюстрира абсурдния консерватизъм, с който се сблъсква една жена с изпреварили времето си възгледи, готова да разбива стени (включително и четвъртата – към зрителите) в името на прогреса.




ВЕЛИКА
(THE GREAT)
По Hulu и HBO GO
Първото, което трябва да запомните за тази обърната с хастара навън епопея за възхода на руската императрица Екатерина Велика, е значението на възклицанието „Huzzah!“, защото ще го чуете около милион пъти в диалога – винаги на място. Второто е, че както авторите деликатно напомнят в началото на всеки епизод, това е само тук-таме отговаряща на истината история. И слава богу, защото нещата излизат от контрол още в третата сцена, когато император Петър lll заплашва да върне бъдещата си съпруга обратно, понеже не е достатъчно висока за вкуса му. И това е само върхът на айсберга: историческият факт за възхода на Екатерина след преврата над Петър е финална точка, до която ни е обещано да стигнем след тайни заговори, любовни, политически и дворцови интриги, пирове с отрязани глави, брилянтни стратегии, грандиозни издънки и хиляди изпочупени сервизи, маскирани като наздравици. Ел Фанинг е чист огън в образа на бъдещата императрица – отначало по детски наивна, а после планираща с шахматни ходове подем и благоденствие на цената на мъртъв съпруг. Той самият, изигран с калибриран трагикомизъм от Никълъс Холт, търпи такова развитие на образа, че във финалния епизод почти ни бе жал за участта му. Докато не чухме, че се мярка и във втори сезон. Huzzah!




 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.

Warning: array_combine(): Both parameters should have an equal number of elements in /home/program/public_html/index.php on line 1098