• Труповете на егоцентризма в “Убийствена игра“

    12 август 2022

    текст Анастасия Стоева

    Навън беснее буря, наркотиците и алкохолът са на килограм, а партито бушува с пълна сила. Какво обаче се случва, когато изчезне обхватът? Преди десетина години навярно отговорът би бил, че няма да стане нищо кой знае колко ужасно. В ерата на смартфоните и социалните мрежи обаче нещата са по-различни – маските падат, тръпки на безсилие преминават през костите ни и несъзнателно се подготвяме за един малък, личен апокалипсис.

  • Какво ново около българските предложения за "Оскар"?

    11 август 2022

    текст Анастасия Стоева

    Станаха ясни българските претенденти за Наградите на Академията за 2023 година. Един от тях вече отпадна, а друг наскоро обяви датата на премиерата си. Кои са селектираните заглавия и каква е причината за оттеглянето на Бягство?
  • Stranger Things и култът към 80-те: Без спойлери, с вълнението на нърдове

    8 август 2022

    текст Ивайло Александров

    Още с излъчването на първия си сезон Stranger Things направи сериозна заявка за един от най-обичаните сериали изобщо. 6 години по-късно четвъртият му сезон е вторият сериал в историята на Netflix, който прехвърля 1 милиард гледания. Но докато вече никой не коментира първенеца Squid Game, Stranger Things продължава да бъде тема на разговор за милиони фенове, да генерира цунами от мемета и да се превръща във феномен. А тепърва предстои последният, пети сезон. Какво обаче прави Stranger Things толкова притегателен?
  • Големите (ТВ) надежди

    5 август 2022

    текст Таня Трендафилова

    И през не толкова натоварените месеци стрийминг платформите ни глезят с богат избор програми – в менюто ни този път влизат три епични фентъзита и един хипер реалистичен готварски сериал, който хапва шоутата на Рамзи и Джейми Оливър за закуска.
  • Първи тийзър на "Опенхайнер" от Кристофър Нолан

    29 юли 2022

    текст Анастасия Стоева

    Изчистени черно-бели кадри, огнена стихия и изключително стилен Килиън Мърфи - това ни разкрива чисто новият тийзър на предстоящия филм на Кристофър Нолан. Не сме изненадани от пестеливото количество кадри и енигматичните абстрактни секвенции - така или иначе вече имаме представа за какво става въпрос в лентата, имайки предвид, че стъпва върху историята на Дж. Робърт Опенхаймер.
  • Пътят към храма в „Покаяние“ на Тенгиз Абуладзе

    25 юли 2022

    текст Анастасия Стоева

    „За какво е един път, ако той не отвежда към храма?“ Това е последната реплика във филма на Тенгиз Абуладзе Покаяние и тя успява да улови самата му есенция. Тук храмът не трябва да бъде разбиран буквално. Той е символ на духовното в един прогресивно все по-пошъл и алчен свят, в който индивидът е поставен на колене, а палачът се кълне, че брадвата му трябва просто за отсичането на някое дърво.

  • Всяка жива душа си има човек: спомен за Иван Черкелов

    19 юли 2022

    текст Анастасия Стоева

    Напусна ни големият български сценарист и режисьор Иван Черкелов. Както всички велики творци, и той остава сред нас, запечатан в изкуството си. Дебютният му пълнометражен филм Парчета любов се нарежда сред най-добрите български заглавия. Хронологично го следват Търкалящи се камъни, Стъклени топчета, Обърната елха (заедно с Васил Живков), Раци, Семейни реликви и Не влизай в пререкание с персонала на банята, обединяващият елемент между всички от които е човекът в търсене на смисъл.
  • Изкуство и експлоатация в „Човекът, който продаде кожата си“

    15 юли 2022

    текст Анастасия Стоева

    Може ли човешко същество да се превърне в произведение на изкуството? И по-важното – на каква цена? С тези въпроси се занимават не една или две творби, а наскоро проблематиката бе отново засегната във филма на Каутер Бен Хания Човекът, който продаде кожата си.

  • Летен тираж

    24 юни 2022

    текст Таня Трендафилова

    Беше време, когато само киното произвеждаше летни блокбастъри, но разцветът на телевизионните платформи промени баланса на силите и сега чакаме поредния „горещ“ сериал толкова нетърпеливо, колкото преди се редяхме за билети. Ето какво се бори за вниманието (и дистанционните) ни тези дни.
  • Случайността и травмата в „Рицари на справедливостта“

    16 юни 2022

    текст Анастасия Стоева

    „Научих, че не е достатъчно да изобличиш несправедливостта. Трябва да дадеш живота си, за да я пребориш.“

    -Албер Камю, Праведните

    В този анализ се стремим да избегнем всякакви конкретики относно сюжета на филма с оглед на това да не нарушим удоволствието от гледането на публиката. Целим по-скоро да насочим зрителите към важни послания, закодирани в творбата, и да изострим вниманието им към някои от най-забележителните детайли във филма.

  • "Фрактурата": кризата като спойка в човешките отношения

    13 юни 2022

    текст Анастасия Стоева

    Филмът на Катрин Корсини типично по френски намира перфектния баланс между комични ситуации и изключително сериозни проблеми. Фрактурата е проникновен, човешки и изпълнен с емпатия, издигайки състраданието като една от основните човешки добродетели.
  • Майсторски клас с Камен Калев

    23 май 2022

    Фестивалът за българско кино Васил Гендов приключи, но съпътстващите събития продължават с един интересен майсторски клас на режисьора Камен Калев.
  • "Уроци по немски" с награда за най-добра режисура и най-добър филм

    16 май 2022

    На 15 май връчиха наградите на Съюза на българските филмови дейци Васил Гендов. Артистите се състезаваха в три категории: игрално, анимационно и документално кино. Това, което отличава фестивала Васил Гендов, е специалното обърнато внимание на всяка професия в областта - от оператори до актьори, от сценаристи до монтажисти.
  • Отмъщението и провидението във „Викингът“ на Робърт Егърс

    20 април 2022

    текст Анастасия Стоева

    От мистичните огньове на ритуалната инициация, през дебрите на древните руски земи, до величествените зъбери и зелените равнини на Исландия – Викингът е пътешествие в посока осъществяване на себе си като част от механизмите на Вселената.

  • Пътешествие "Отвъд" обяснимото

    19 април 2022

    Научихме, че днес в 17:00 се състои премиерата на късометражния филм Отвъд на режисьорското дуо Петър Бояджиев и Николай Драганов. Освен с участието на имена като Димо Алексиев и Кремена Деянова, филмът привлече вниманието ни с мрачната си, но оригинална атмосфера и препратките си към актуални теми, свързани с пандемията.

    Гледаме Отвъд онлайн на noblink.bg, а за да го преживеем отново на голям екран, следим програмата на Кинематограф.

     

  • Апостоли на европейското кино

    14 април 2022

    текст Ивайло Александров

    Заглавието може да звучи преднамерено помпозно, но говорейки за двама от най-ярките творци на европейското кино, свободно можем да си служим с библейска терминология. Религията е застъпена силно във филмите и на Пазолини, и на Тарковски – и двамата режисьори разгръщат сюжети, свързани с християнството, за да подчертаят социални или духовни въпроси. А филмите им говорят толкова въздействащо, че властите в родините им са принудени да им отнемат гласовете. За да ги накарат да отекват оглушително и днес, десетилетия след смъртта на двамата творци.
  • Модерните „Оскари“

    28 март 2022

    текст Анастасия Стоева

    Тазгодишната церемония по връчването на наградите на Академията се завърна в Dolby Theater, но настроението беше меко казано различно. Поради скандала около противоречивите шеги на Кевин Харт в онлайн пространството през 2018, три години поред празненството се провеждаше без водещ. 94-тото издание за сметка на това се сдоби не с един, а с трима – Реджина Хол, Уанда Сайкс и Ейми Шумър.
  • Понякога сънувам, че умирам

    25 март 2022

    Късометражният филм на Златан Деков Понякога сънувам, че умирам по прям и директен начин разглежда проблема за социалните мрежи като изкривено мерило за себестойност. В непрестанна борба за приемане на себе си главната героиня, умело изиграна от Девина Василева, се разкъсва между реалността, съня и изопаченото присъствие в дигиталния свят.

  • Пъстрият свят на Брьогел в „Мелницата и кръстът“

    24 март 2022

    текст Анастасия Стоева

    Всички събития, които променят света, остават незабелязани за тълпата.

    Това е един от основните мотиви в завладяващия филм на полския режисьор, музикант и писател Лех Майевски Мелницата и кръстът.

    Лентата всъщност е адаптация по едноименната творба на Майкъл Гибсън. Тази книга далеч не е художествена обаче. Става въпрос за изкуствоведско есе, дълго около 200 страници, което изследва в дълбочина творчеството на Питер Брьогел Стари. Трудът се фокусира върху платното му Пътят към Голгота, което днес се намира в Kunsthistorisches Museum във Виена.

  • "Петя на моята Петя" тръгва на околосветско пътешествие

    21 март 2022

    След зашеметяващия успех и рекордна посещаемост из българските киносалони, Петя на моята Петя на режисьора Александър Косев започва световно турне.