-
Преоткриваме своя „Амстердам“ в новия филм на Дейвид О. Ръсел
„Във вечната битка между любовта и омразата, да изберем любовта не е достатъчно. Трябва да се борим за добротата.“ -
Кино в Хладилника
Лятото може и да се изнизва полека, но ние все още не сме готови да го пуснем да си отиде. На 18 септември от 20:00 сме на обръщателното колело на трамвай 10 в квартал Хладилника, където гледаме кино на открито с вход свободен. -
От птичи поглед
Тази есен спиращата дъха документална поредица Европа отвисоко, която впечатлява с гледки към най-атрактивните културни и географски забележителности на Стария континент, се завръща с четвърти сезон на честотите на National Geographic.
Новите шест части на предаването се настаняват в програмата на канала всяка неделя от 22:00, а премиерата е на 18 септември с ексклузивен епизод, посветен на България, нейната богата култура, впечатляваща природна красота и съвременни инженерни постижения. -
Истината в 24 кадъра в секунда остава неразказана без Жан-Люк Годар
Светът изгуби една от най-знаковите фигури в историята на киното - Жан-Люк Годар. Френският режисьор играе ключова роля в зараждането на Френската нова вълна заедно с Франсоа Трюфо и Ерик Ромер, създава класики като До последен дъх, Малкият войник, Алфавил и Лудият Пиеро, а бунтарският му дух започва цяла революция в индустрията. -
Три хиляди години копнеж по неразказаните истории
Още от трейлъра си Три хиляди години копнеж по всички параграфи изглежда като необичаен филм. Наистина лентата е омайно шантава и всепоглъщаща, а от всеки диалог, всеки поглед и жест струи усещане за безкрайност. В основата на фабулата застава една щастлива в самотата си жена, която се натъква на причудлива бутилка в антикварно магазинче в Истанбул. Не е за пренебрегване, че дамата е прочут наратолог – в този филм историите са основна тема, като самата му форма е издържана в духа на разказаното слово. Задкадровият глас, който присъства през почти цялото време, обаче не е натрапчив и не отнема от динамиката на действието. Дори напротив: както казва героинята още във въведението, чувството на нереалност и приказният му характер по особен начин ни помага да повярваме в чудото и да го усетим като свое.
-
Природата и домът в „Където пеят раците“
Където пеят раците е нежна и съзерцателна екранизация по едноименния роман на Дилия Оуенс. Филмът изплита ефирна нишка между любовта между хората и любовта към природата и изследва ранимостта на искрената и чиста човешка душа.
-
Влизаме във филма с IMAX прожекции на "Челюсти" и "Извънземното"
Вълните бясно се разбиват във вълнолома; тъкмо сме опънали хавлията и сме потопили крака в прохладната пяна на водата, когато забелязваме необичаен силует върху песъчливото морско дъно. -
Труповете на егоцентризма в “Убийствена игра“
Навън беснее буря, наркотиците и алкохолът са на килограм, а партито бушува с пълна сила. Какво обаче се случва, когато изчезне обхватът? Преди десетина години навярно отговорът би бил, че няма да стане нищо кой знае колко ужасно. В ерата на смартфоните и социалните мрежи обаче нещата са по-различни – маските падат, тръпки на безсилие преминават през костите ни и несъзнателно се подготвяме за един малък, личен апокалипсис.
-
Какво ново около българските предложения за "Оскар"?
Станаха ясни българските претенденти за Наградите на Академията за 2023 година. Един от тях вече отпадна, а друг наскоро обяви датата на премиерата си. Кои са селектираните заглавия и каква е причината за оттеглянето на Бягство? -
Stranger Things и култът към 80-те: Без спойлери, с вълнението на нърдове
Още с излъчването на първия си сезон Stranger Things направи сериозна заявка за един от най-обичаните сериали изобщо. 6 години по-късно четвъртият му сезон е вторият сериал в историята на Netflix, който прехвърля 1 милиард гледания. Но докато вече никой не коментира първенеца Squid Game, Stranger Things продължава да бъде тема на разговор за милиони фенове, да генерира цунами от мемета и да се превръща във феномен. А тепърва предстои последният, пети сезон. Какво обаче прави Stranger Things толкова притегателен? -
Големите (ТВ) надежди
И през не толкова натоварените месеци стрийминг платформите ни глезят с богат избор програми – в менюто ни този път влизат три епични фентъзита и един хипер реалистичен готварски сериал, който хапва шоутата на Рамзи и Джейми Оливър за закуска. -
Първи тийзър на "Опенхайнер" от Кристофър Нолан
Изчистени черно-бели кадри, огнена стихия и изключително стилен Килиън Мърфи - това ни разкрива чисто новият тийзър на предстоящия филм на Кристофър Нолан. Не сме изненадани от пестеливото количество кадри и енигматичните абстрактни секвенции - така или иначе вече имаме представа за какво става въпрос в лентата, имайки предвид, че стъпва върху историята на Дж. Робърт Опенхаймер. -
Пътят към храма в „Покаяние“ на Тенгиз Абуладзе
„За какво е един път, ако той не отвежда към храма?“ Това е последната реплика във филма на Тенгиз Абуладзе Покаяние и тя успява да улови самата му есенция. Тук храмът не трябва да бъде разбиран буквално. Той е символ на духовното в един прогресивно все по-пошъл и алчен свят, в който индивидът е поставен на колене, а палачът се кълне, че брадвата му трябва просто за отсичането на някое дърво.
-
Всяка жива душа си има човек: спомен за Иван Черкелов
Напусна ни големият български сценарист и режисьор Иван Черкелов. Както всички велики творци, и той остава сред нас, запечатан в изкуството си. Дебютният му пълнометражен филм Парчета любов се нарежда сред най-добрите български заглавия. Хронологично го следват Търкалящи се камъни, Стъклени топчета, Обърната елха (заедно с Васил Живков), Раци, Семейни реликви и Не влизай в пререкание с персонала на банята, обединяващият елемент между всички от които е човекът в търсене на смисъл. -
Изкуство и експлоатация в „Човекът, който продаде кожата си“
Може ли човешко същество да се превърне в произведение на изкуството? И по-важното – на каква цена? С тези въпроси се занимават не една или две творби, а наскоро проблематиката бе отново засегната във филма на Каутер Бен Хания Човекът, който продаде кожата си.
-
Летен тираж
Беше време, когато само киното произвеждаше летни блокбастъри, но разцветът на телевизионните платформи промени баланса на силите и сега чакаме поредния „горещ“ сериал толкова нетърпеливо, колкото преди се редяхме за билети. Ето какво се бори за вниманието (и дистанционните) ни тези дни. -
Случайността и травмата в „Рицари на справедливостта“
„Научих, че не е достатъчно да изобличиш несправедливостта. Трябва да дадеш живота си, за да я пребориш.“
-Албер Камю, Праведните
В този анализ се стремим да избегнем всякакви конкретики относно сюжета на филма с оглед на това да не нарушим удоволствието от гледането на публиката. Целим по-скоро да насочим зрителите към важни послания, закодирани в творбата, и да изострим вниманието им към някои от най-забележителните детайли във филма.
-
"Фрактурата": кризата като спойка в човешките отношения
Филмът на Катрин Корсини типично по френски намира перфектния баланс между комични ситуации и изключително сериозни проблеми. Фрактурата е проникновен, човешки и изпълнен с емпатия, издигайки състраданието като една от основните човешки добродетели. -
Майсторски клас с Камен Калев
Фестивалът за българско кино Васил Гендов приключи, но съпътстващите събития продължават с един интересен майсторски клас на режисьора Камен Калев. -
"Уроци по немски" с награда за най-добра режисура и най-добър филм
На 15 май връчиха наградите на Съюза на българските филмови дейци Васил Гендов. Артистите се състезаваха в три категории: игрално, анимационно и документално кино. Това, което отличава фестивала Васил Гендов, е специалното обърнато внимание на всяка професия в областта - от оператори до актьори, от сценаристи до монтажисти.