Хаяо Миядзаки: Бащата на анимето

29 януари 2021 текст Тео Чепилов
Хаяо Миядзаки е един от най-важните творци в киното с ролята си на баща на модерната анимация, но стилово му влияние е осезаемо във всички жанрове на съвремието.


Все пак шедьовърът му Отнесена от духовете е най-гледаният филм в Япония и е класиран под номер 28 във вечната класация по рейтинг в IMDb. Хаяо Миядзаки и е един от малкото неанглоезични режисьори с Оскар за цялостно творчество, единствен извън рамките на игралното кино. Неговата компания Studio Ghibli е сред най-големите в историята на жанра според критици, нареждайки се до имена като Walt Disney.

Миядзаки израства в заможно семейство – баща му е директор на фабрика за бойни самолети през Втората световна война, а майка му е строга интелектуалка, фокусирана върху общественоприетите норми. На 4-годишна възраст семейството му преживява бомбардировка, която оставя отпечатък за цял живот върху Хаяо и творчеството му. След като гледа първия цветен аниме филм, той решава да търси работа в тази набираща популярност индустрия. Започва да работи по анимационни продукции през 1964, но едва през 1979, когато застава за първи път на режисьорския стол, Хаяо Миядзаки разгръща изцяло таланта си. Следват локалната популярност през 80-те и международният успех през 90-те, както и култовият статус до ден днешен.

През годините са изписани томове по темата за стила му, като преобладаващите елементи във всички негови филми са детайлните пейзажи, пълнокръвните герои и увереността в позицията, с която подхожда към сериозни теми като войната, човекът срещу природата и търсенето на собствената идентичност при героите. Филмите му са семпли и искрени, което дава възможност на всеки човек от различни части на света да ги разбере. Дебелите пластове с послания могат да се запечатат в едно дете, което има възможност да прозре дълбоките истини в тях на по-късен етап. Не на последно място филмите му почти винаги имат силно присъствие на жени в главните роли, които не са нито инфантилни, нито силно сексуализирани – нещо сравнително рядко срещано в стила преди това. Хаяо Миядзаки вдъхновява не един и двама млади творци, някои даже създават собствени студиа като например Джон Ласитър, един от идеолозите на Pixar. Документирано Миядзаки е опитвал да се пенсионира 6 пъти, като никога не успява да остане дълго вкъщи с кръстословицата в ръка. Поредното му оттегляне от киното всъщност довежда до развитието на нов филм, който се очаква в най-скоро време. Хаяо Миядзаки е на 80, но това не го притеснява по никакъв начин.

"Вярвам, че душите на децата наследяват историческите спомени на предишните поколения. Колкото повече порастват, колкото повече ги затрупва ежедневието, толкова тези спомени потъват все по-дълбоко и по-дълбоко. Изпитвам нужда филмите ми да достигнат до това ниво на съзнанието. Ако съм успял да го направя, ще умра с усмивка на уста", коментира творчеството си самият Хаяо Миядзаки.

Отнесена от духовете
В този съвършен филм, носител на награда Оскар за най-добра пълнометражна анимация, момиче се впуска в пътешествие, където сама открива себе си, докато се опитва да спаси родителите си от зло проклятие.


Принцеса Мононоке
Един от по-мрачните филми на Миядзаки, който е вдъхновен от традиционната японска митология и разказва за принцеса воин, която се бори да спаси своята любима гора.


Подвижният замък на Хоул
През 2004 година този филм е поредният успех за Хаяо Миядзаки, чиято драматизация на едноименния роман на Даян Уейн Джоунс му носи номинации за куп награди, сред които Оскар, Сатурн и Златен лъв. Действието се развива във фантастичен стиймпънк свят, където магия се съчетава с технологии от началото на ХХ век.


Моят съсед Тоторо
Един от най-големите приноси на Миядзаки към поп културата – приказката за две сестри, които се сприятеляват с духа Тоторо, създава култ към героите от филма, който покорява целия свят, превръщайки ги в икони за поколения наред.


Наусика: От долината на вятъра
Първата част от сагата за Принцеса Наусика, която живее в постапокалиптичен свят, след като Седемте дни на огън са унищожили цивилизацията, създавайки Отровната джунгла. Нейната роля е да спре приближаващата война.


Лапута: Замъкът в небето
Вдъхновен от Пътешествията на Гъливер, действието в този филм се развива в алтернативна реалност с киберпънк елементи, преследвания с въздушни пирати в търсене на митичен летящ град на изчезнала древна цивилизация.


Порко Росо
В това аниме са преплетени елементи на фентъзи и приключенски филм по собствения комикс на Миядзаки Епохата на летящите кораби. Действието се развива в Италия между двете световни войни, като главен герой е опитен пилот, превърнат от проклятие в антропоморфно прасе.


Доставките на Кики
Първият филм, върху който Хаяо Миядзаки има пълен творчески контрол като сценарист, продуцент и режисьор. Сюжетът пък разказва за традиция, според която всяка млада вещица на 13 години като главната героиня Кики трябва да напусне дома си и да намери нов град, в който да живее.


Вятърът се надига
Последният филм на режисьора засега, излязъл на екран през 2013. Историята определено носи духа на детството му, защото в центъра на събитията е конструкторът на самолети Джиро Хорикоши, който проектира изтребители, използвани от японските военновъздушни сили.


Поньо от скалата край морето
Това фентъзи от 2008 е прочитът на Хаяо Миадзаки на класическата приказка на Андерсен Малката русалка, като при излизането си филмът е награден с редица призове, включително Аниме на годината.





 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.