23 април 2021 текст Калоян Благоев
Ел Ей носи името "Град на ангелите", но повечето пъти творците в Холивуд използват собствения си град като фон за заплетени криминални случаи, хаотични напушени комедии или научнофантастични кошмари.
Магнолия
Ла Ла Ленд
Тренировъчен ден
Китайски квартал
Блейд Рънър
Мълхоланд Драйв
Живот на скорост
Имало едно време в Холивуд
Големият Лебовски
Жега
Макар сред 20-те милиона население на тази градска агломерация да има и свестни хора, никой явно не намира за нужно да снима филми за тях. Визуалните елементи на киното с действие, развиващо се в тази част на Калифорния, винаги включват изгаряща кадъра жега, екзотична кола (често кабриолет), изобилие от палми и в нередки случаи вълни на басейн или даже океан. Характерни за филмите са обратите, защото всичко може да се случи в град, който никога не спи с пулсиращите от автомобили артерии. От всички десетки хиляди заглавия по темата, във финалната селекция са намерили място единствено най-емблематичните – класики и само класики.
Епичната дълбоко психологическа драма на Пол Томас Андерсън с всички велики актьори от 90-те в каста е един от най-елейските филмите на всички времена. Най-малкото, защото голяма част от действието се развива около едноименния булевард, пресичащ от край до край града.
Когато името на филма е прякорът на града, в който се развива действието, сюжетът явно не може да се случи никъде другаде. Все пак Лос Анжелис е градът на мечтателите, където всяка сервитьорка е актриса, а всеки водач в задръстването закъснява за прослушване.
Един съвсем различен Ел Ей показва този съвършен трилър, където през очите на младо ченге проследяваме 24 часа в гангстерските квартали на райони като Уестлейк, Ехо Парк и Южен Лос Анджелис. Също Дензъл Уошингтън като Алонсо изнася филма в шевролета си.
Класиката на Роман Полански неслучайно е всепризнат за най-добрия филм в жанра нео-ноар на всички времена - вътре просто има всичко: тъжен детектив (Джак Никълсън), фатална жена (Фей Дънауей) и огромна конспирация, която се развива в един млад и все още зелен Ел Ей.
Шокиращо е колко точно тази фантастика от 1982 е предсказала как ще изглежда Лос Анджелис през 2019, когато се развива действието вътре. Визионерът Ридли Скот единствено е надценил технологиите с летящите коли, но никой едно време не е очаквал цените на бензина днес.
Криволичещият планински път, за удобство наричан улица, сам по себе си носи духа на Дейвид Линч, така че ясно откъде е дошло вдъхновението за филма. Самият режисьор притежава къща наблизо, вратата на която феноветe са виждали в началните кадри на Изгубената магистрала.
Америка тук върви пред камерата на един датски режисьор с канадец и англичанка в главните роли. Шедьовърът на Николас Виндинг Рефн неповторимо улавя духът на неоновите булеварди, а Райън Гослинг и Кери Мълиган без думи казват толкова много.
Този филм е любовно писмо от Куентин Тарантино към Лос Анджелис от една останала назад-назад в миналото епоха. Огромна част от 96-те милиона в бюджета на филма са отишли точно за възстановяване на автентичния Град на ангелите от 60-те, постигнато със завиден реализъм.
Понякога има персонажи, които просто си пасват на времето и мястото – един от тях е Джефри Лебовски, Пичът (Негова Пичовост, Дудър или Ел Дудерино, ако си падате по засуканите имена). Той е герой, макар и доста мързелив, даже по стандартите на Ел Ей, класиращо го високо в света.
Никой досега не е хващал Лос Анжелис по-добре. Със студените магистрали, премигващите като водорасли нощни светлини и студеното синьо на вълните. В класиката на Майкъл Ман има толкова любов към този мегаполис, че чак е шокиращо как родния му град всъщност е Чикаго.
Горе Коментари (0)
Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.