13 октомври 2021 текст Анастасия Стоева
Вече е ясно българското предложение за Оскар за идната 2022 година. Филмът на Ивайло Христов Страх се състезава за предстоящите номинации за наградите на Академията с филмови продукции от 33 държави. С монохромната си визия и актуална тематика Страх преборва предубежденията и ни призовава да погледнем отвъд различията между хората.
През 2020 година филмът на проф. Христов спечели Голямата награда на фестивала Златна роза, както и Голямата награда на фестивала Тъмни нощи в Талин. Това са само две от редицата селекции, призове и номинации, сред които и наградите за операторско майсторство и за най-добра актриса за Светлана Янчева. Всъщност, голяма част от останалите актьори по принцип се изявяват в други области на изкуството, включително Майкъл Флеминг, който се превъплъщава в една от главните роли. Това е първата му сериозна роля – извън нея Флеминг е познат на българската публика и като музиканта Lexus.
Бежанец от Мали попада в гората край българско село, където бива конфронтиран от безработната учителка Светла. След като се оказва, че поради голямата бройка други мигранти местните власти няма къде да го настанят, тя му предлага да отседне в дома ѝ и помежду им се заражда любов, която не робува на расови и етнически предразсъдъци. Така Светла постепено се превръща от една обикновена, свикнала с битието си жена в осъзнат гражданин, който не се бои да отстоява мнението и правата си.
Това е филм, който си играе с контраста – не само контраст между цветовете на кожата на героите, а и контраст, изразен чрез любовта, която разцъфва на фона на омразата на останалите в селото. Режисьорът споделя, че изборът му да заснеме филма в черно-бяло е ръководен по-скоро от естетически подбуди. Ние пък сме категорични, че решението му работи и като метафора, която пасва на сюжета перфектно. Макар черното и бялото да са противоположности, ако присвием очи, заедно те се превръщат в сиво. Балансът между крайностите и универсалното разбирателство между хората са общочовешки ценности, които надскачат всяка повърхностна и немотивирана политкоректност, докосвайки сърцата на зрителите. В настоящия социален климат в България расизмът и конфликтните взаимоотношения са проблем, за който е нужно да се говори.
Историята е вдъхновена от лично преживяване на Ивайло Христов, когато режисьорът случайно вижда бус, претъпкан с бежанци. При гледката самият той усеща в себе си ирационалния страх от непознатото и впоследствие тази случка му помага да преодолее собствените си предразсъдъци.
Крайното решение на журито за окончателните номинации за Оскар ще бъде обявено на 22 февруари 2022 г., а официалната церемония по награждаването ще се състои на 27 март. Дотогава ни остава само да стискаме палци на българския претендент да се пребори в класирането.
Горе Коментари (0)
Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.