Другата страна на Let It Be

14 октомври 2021 текст Анастасия Стоева
Дочакахме трейлъра на новия документален филм The Beatles: Get Back. Общо шестчасовата продукция на Disney+ е режисирана от носителя на Оскар Питър Джаксън и проследява едни от последните задружни седмици на групата, докато музикантите записват Let It Be и подготвят финалното си живо изпълнение – прочутия концерт на покрива на сградата на Apple Corps.


Въпреки че темата съвпада с документалния филм на Майкъл Линдзи-Хог от 1970 година, версията на Джаксън показва историята в много по-интимна и искрена светлина. Вместо да представя тези три седмици на репитиции, записи, подготовки и конфликти като лебедова песен, новият монтаж на над 50 часа видеоматериал и двойно количество аудио разглежда Бийтълс преди всичко като четирима най-добри приятели, които творят заедно, неависимо от различията си.


Това не е първият подобен проект на новозеландския режисьор. През 2018 година излиза неговият Те няма да остареят, който събира на едно място архивни кадри от Първата световна война. Въпреки опита си обаче, Джаксън е колеблив, когато му е предлагат да работи по Get Back. Като дългогодишен фен на групата, той е твърд в решението си да не прави поредната интерпретация на разпадането ѝ и се тревожи какво ще му разкрие суровият материал. След като го преглежда, остава изненадан. Това, което се разкрива на екрана, са едни истински и нецензурирани Бийтълс, много различни от тези, които виждаме в Let It Be.

Такива ще имаме шанса да ги гледаме и ние между 25 и 27 ноември във финалния трисериен резултат. Проектът е допълнен с книга с фотографии на Линда Маккартни и Итън Ръсел, както и транскрипции на разговори между членовете на групата, проведени в студиото. Допълнителен поглед зад кулисите ни дават и аудиозаписи, които години наред са липсвали. По време на снимките цели 140 часа звуков материал изчезва, навярно откраднат от служител на фирмата. Стига се дори до намесата на Интерпол. Все пак по-голямата част от касетите са открити и днес най-сетне имаме достъп до детайли, които не присъстват в никой от досегашните разкази относно съдбоносния етап от кариерата на Бийтълс.

Този период на ливърпулската банда е белязан от надвисналото усещане за наближаващия край. Дълбоко в себе си музикантите вече знаят, че Голямата четворка няма да продължи да съществува още дълго - дали поради несъгласията си относно провеждането на концерти пред публика, нарастващото самочувствие на Харисън, или неотлъчното присъствие на Йоко Оно навсякъде с Ленън. Всички тези предпоставки са видими по време на записите на Let it Be, а напрежението изпълва въздуха и пълзи между кабели и усилватели. Новият документален филм обаче цели да покаже много по-нюансирана версия на случилото се, като едновременно с това включва непоказвани досега моменти, сред които и моментното напускане на Джордж.

50-часовите необработени видеозаписи са първоначално предназначени за телевизионни клипове, каквито групата започва да създава от 1968 г. към някои от синглите си. Затова когато Джон, Пол, Джордж и Ринго се събират в студиото Туикенхам, те не подозират, че предстои да заснемат кадри, които ще просълзяват поколения фенове наред. Когато на седмия ден Джордж изхвърчава от стаята и временно напуска бандата, плановете внезапно се променят. След уклончивото му завръщане, четиримата се преместват в студиото на Епъл Корпс и започват работа по нов албум едновременно с планове за грандиозен концерт, с който да се завърнат на сцената.

Мястото и характерът на концерта също пораждат конфликти. Джон си мечтае за внушително пътешествие с презокеански лайнер чак до Либия, където да свирят в древен изоставен амфитеатър. Джордж е категорично против и оттам се започват спорове. Обсъждат се и други локации: Ройал Албърт Хол, галерия Тейт, летище, сиропиталище... В крайна сметка се постига компромис и решението е взето. Концертът ще се случи на покрива на сградата, в която в момента свирят.

Питър Джаксън сравнява тези 21 дни от януари 1969 г. с художествена измислица и това е префектен пример как животът имитира изкуството. В експозицията всичко привидно е наред до края на първия акт, когато единият член на групата ненадейно оповестява, че иска да напусне. Оттам нататък четиримата гении преминават през трудности и конфликти, но също и много приятелски моменти на съпричастие. Пример за това е помощта, която Джон и Пол оказват на Джордж, докато композира любовната балада Something. Дори допреди часове да са се карали относно Йоко Оно или пък за някое китарно соло, което не пасва добре, изведнъж всички се шегуват заедно, подхвърлят предложения, обсъждат, смеят се. Това е образът на едно приятелство, изковано от уважение и взаимност, каквото рядко виждаме в живота. Така стигаме до кулминацията, в която въпреки всички перипетии, концертът на покрива все пак се състои, и то по изключително зрелищен начин. Топлите погледи, които музикантите си разменят, докато свирят, свидетелстват за неугасващата химия помежду им.


В крайна сметка това е един от най-продуктивните периоди на групата. Докато лентата се върти и камерите записват, Бийтълс създават не само целия албум Let it Be, но и три четвърти от Abbey Road, половината от All Things Must Pass, който се превръща в дебютния солов албум на Харисън, и набор от песни, които пък отиват в самостоятелното творчество на Маккартни и Ленън.

Никой не обича да му се напомня за мимолетността на мига. Неслучайно когато Питър Джаксън се среща с Маккартни, за да обсъди бъдещия филм, Пол е смаян от впечатленията му. В очите на басиста времената, уловени в тези записи, са мрачни и безрадостни, затова когато обръща поглед назад, е изненадан да открие другата страна на монетата. Истината е, че животът не е художествена фикция. Той е пъстър с всичките си възходи и падения, срещи и раздели, а нещата не стоят по-различно за една от най-великите групи на всички времена. Първият епизод на The Beatles: Get Back гледаме по Disney + на 25 ноември.



 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.