На дъното: Истории за потънали кораби


4 август 2022
Когато чуем история за намерен кораб, отдавна потънал в дълбините на някое морско кътче, обикновено първото, за което се сещаме, е съкровище. И забравяме да си припомним, че ценното тук е самата история: времето, мястото и хората, които са потънали, заедно с кораба. И някоя и друга странна случка, забулена в клюки и слухове.


Васа
В деня на отплаването си това е най-високотехнологичният военен кораб в света. Днес той е музей в центъра на Стокхолм и парче история. Един от най-зрелищните военни кораби, строени някога, потъва в рамките на 20 минути след отплаването си през 1628. Васа е огромен кораб, красиво украсен с дърворезби, разкриващи историята на кралското семейство и най-вече на крал Густав II Адолф. Именно монархът нарежда корабът с 64 бронзови оръдия да бъде построен и именно той гледа с ужас как Васа потъва. Причината за тази трагедия е почти неясна и до днес. В музея Васа, в центъра на Стокхолм, разказват историята, според която оръжейната палуба се е оказала твърде тежка за конструкцията на кораба. За радост на археолозите студената, бедна на кислород вода на Балтийско море е опазила останките на Васа. 95% от дървесината е извадена абсолютно непокътната през 1961 и теориите за трагедията продължават. Освен основната инженерна грешка, като причина за потъването на Васа се посочва и липсата на комуникация между замесените в построяването, управлението и т.н. на кораба, а оттам се появява и нарицателното за такъв тип комуникационни грешки и провал на проекти от всякакво естество: Синдром на Васа.


Лондон
Историците водят спорове вече 350 години за това каква може да е причината известният английски военен кораб да се взриви, въпреки че не е участвал в битка. Мистериозна експлозия е унищожила кораба в устието на Темза през 1665. Загинали са над 300 души, сред които необичайно голям брой жени (защо е имало толкова дами на борда е неизяснен, необичаен и доста интересен въпрос). На кораба е имало и стотици варели с барут. Историята твърди, че корабът е избухнал в пламъци, когато оръдията са били презареждани. А това се е случило в подготовка за отдаване на салют с всички 21 оръдия едновременно. Екип от учени обаче поставя това обяснение под съмнение през 2014 и въпросът какво е предизвикало експлозията, е отворен с пълна сила отново.


Виктори
Първокласният военен кораб е предвождал английския флот през 1744. Връщайки се към Англия обаче, след като разбива блокада от френски кораби в Лисабон, той е изгубен по време на жестока буря в Ламанша. Загинали са 1000 души, а споровете кой е виновен за потъването на най-мощния военен кораб от онова време, са непрестанни. Първият обвинен за трагедията е капитана, заради лошата му навигация. Пазачът на фара в Олдърни е изправен пред военен съд защото не е запалил светлината навреме, а строителите на кораба са сочени с пръст заради недобрата му конструкция. Много години по-късно, Виктори е намерен и изваден от дълбините на морето, заедно с нов скандал. Кой държи правата над 4-тонният товар от златни монети (на стойност 1 милиард долара)?


Марс
Наречен на римския бог на войната, шведският военен кораб е най-големият и най-мощен в света през 1500. Въпреки че археолози и търсачи на съкровища са се опитвали да открият потъналия кораб години наред, той е намерен чак през 2011. Преди това се е носила легенда, че един призрак се е издигал от водния гроб на кораба, за да го предпази от откриване. За времето си Марс може да се похвали с несравнима огнева мощ и осем вида бира (на корем) за екипажа си. Но се оказва повален от собствените си оръдия. Ако вярваме на историята: и от високомерието на крал Ерик XIV. Кралят, построил Марс, се чувствал застрашен от властта на католическата църква. В опит да намали силата на църквата, арогантният монарх конфискувал църковните камбани и ги претопил, за да построи оръдия за новите военни кораби на Швеция, включително Марс. Ето защо съвременниците му вярвали, че Марс е бил прокълнат. На 31 май 1564 той потъва край бреговете на Оланд, шведски остров в Балтийско море, докато се бие с датските сили, съюзили се с германски военни. Въпреки че шведите първоначално успяват да надделеят над датчаните, германците се намесват, приближават се достатъчно, за да се качат на кораба, и продължават битката на борда му. Силната топлина предизвиква поредица от експлозии на оръдията и в крайна сметка потопява някога мощния плавателен съд. Около 900 моряци и от двата лагера потънали, а заедно с тях и съкровището от златни и сребърни монети. Разказват, че когато водолази изплували с парче от корабния дървен материал, те все още усещали миризмата на овъглено, излъчваща се от дървото.


Вилхелм Густлов
Потъването на нацисткия океански кораб има съмнителната чест да бъде най-голямата морска трагедия в историята. Въпреки че няма официален списък на пътниците, се смята, че са загинали приблизително 9300 души, като повече от половината са били деца. Първоначално круизен кораб за членовете на Третия райх, Густлов е превърнат първо в болничен кораб, а по-късно и в плаваща казарма по време на Втората световна война. Към края на 1944, когато Червената армия на Съветския съюз напредва в Източна Прусия, много германци опитват да напуснат района, надявайки се да избегнат съветското възмездие. Германските бежанци се втурват към балтийските пристанища, търсейки кораби, които да им помогнат в бягството. На 30 януари 1945 един от тези заминаващи кораби, Густлов, превозва над 10 000 моряци, жени, възрастни мъже и деца от Гьотенхафен. Смъртната им присъда е подписана от поредица глупави решения, взети от нацистки военни. Първо, само една малка торпедна лодка, вместо обичайния конвой, плава с Густлов, за да го защити. После капитанът настоява за скорост не повече от 12 възела вместо предпочитаните 15, които биха изпреварили всяка съветска подводница. И накрая капитанът се насочва към открито море, за да избегне възможни мини по крайбрежието, което прави кораба уязвим за нападение от подводница. И за капак идва неразумното решение корабът да бъде осветен, сякаш е туристически круизен лайнер, което в крайна сметка разкрива позицията му и съветската подводница S-13 успешно изстрелва три торпеда в корпуса му.  


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.