Sofia DocuMental

Sofia DocuMental


10 - 18 декември 2020
Десети декември – световният ден на човешките права – поставя началото на международния филмов фестивал Sofia DocuMental, посветен именно на тях. Тази година, разбираемо, изданието е изцяло онлайн, но пък впечатлява със силна селекция.


Откриващото заглавие Радиомълчание дава тон с все още актуалната тема за цензурирането и преследването на независими журналисти. В специалната кино подборка открояваме също номинирания за Оскар За Сама, който разглежда в близък план обсадата на Алепо, Сирия; документалния фаворит на тазгодишния СъндансЕпицентър; последния филм за най-популярния неизвестен графити артист в света – Банкси, най-търсеният и биографичния разказ за музиканта и активист M.I.A. Пълната програма, срещи с автори, експерти и журналисти, както и самите филми ви чакат на www.documental.bg до 18 декември.


Радиомълчание
Radio Silence
Швейцария/Мексико, 2019, 78’
Режисьор: Хулиана Фанхул

През 2015 Кармен Аристеги, журналистка от Мексико, е уволнена от радиостанцията, в която работи от години. С подкрепата на над 18 милиона слушатели тя създава онлайн канал, в който продължава борбата си срещу фалшивите новини, корупцията във властта и търговията с наркотици. Филмът представя трудния и опасен път на разследващите журналисти, за които да бъдат в опозиция се превръща във въпрос на оцеляване. Част от официалната селекция на един от най-престижните международни филмови фестивали за документално кино IDFA – Амстердам.

Matangi / Maya / M.I.A.
Matangi / Maya / M.I.A
Шри Ланка/Великобритания/САЩ, 2018, 96’
Режисьор: Стив Лъвридж

Какъв е животът ти, когато си на 11 години, идваш от Шри Ланка в Лондон и си дъщеря на тамилски военен активист? Превръщаш се в музикална икона, излизаш на една сцена с Мадона и използваш гласа си и видеоклиповете си, за да алармираш обществото за несправедливостите, на които си свидетел. Или поне това се случва с M.I.A., MAYA или MATANGI – три имена на едно момиче. С много бийт, хъс и вдъхновение Стив Лъвридж ни води през живота на изпълнителката на Bad Girls, Paper Planes и Borders.

Банкси, най-търсеният
Banksy Most Wanted
Франция, 2020, 82’
Режисьори: Шеймъс Хейли, Лорен Ришар, Аурелия Рувие
 
Кой е Банкси? И има ли значение? Филмът проследява творчеството на артиста до най-невероятни краища на света, представяйки различни теории за това, кой е уличният артист. Банкси, най-търсеният поставя въпроса до каква степен изкуството е свързано с личността на своя създател и може ли то да бъде достатъчно значимо „само за себе си”, особено когато става въпрос за едни от най-разпознаваемите образи на политическия активизъм днес.

Българска мечта
Bulgarian Dream
Сърбия/Хърватия/Босна и Херцеговина, 2020, 52’
Режисьор: Сърджан Шаренац

Българска мечта е един по-нестандартен поглед към различията между социалните системи и стандарти на живот на две държави от Европейския съюз. Филмът проследява историята на Петра Каленбах, германка, която решава на 65-годишна възраст, че иска по-качествен живот, и то не къде да е, а в България. В Хамбург пенсията й възлиза на 700 евро, с които преживява много трудно. В България обаче тя може да си позволи ресторант, кино и театър. Босненският режисьор Сърджан Шаренац разбива стереотипите между Западна и Източна Европа в история с много необичайна за Балканския регион гледна точка.

Докторке, отивам в гроба
Doctor, i'm going to my grave
Хърватия, 2020, 41'
Режисьор: Николина Барич

Интимен документален филм, в който режисьорката проследява случващото се в кабинета на майка й – лична лекарка в малък хърватски град. С трогателна откровеност и типичните за Балканския регион самоирония и хумор филмът представя огромния проблем, с който много държави от Източна Европа, включително България, се сблъскват в момента: броят пациенти критично нараства, а този на лекарите драстично намалява.

Епицентър
Epicentro
Австрия/Франция, 2020, 108’
Режисьор: Хуберт Заупер
 
Епицентър на номинирания за Оскар австрийски режисьор Хуберт Заупер (Кошмарът на Дарвин) е портрет на постколониална, „утопична” Куба. Филмът е своеобразна и смела метафора, играеща с влиянието, което оказва в страната най-мощното средство за пропаганда – киното. Тази Куба ще видим през погледа на двама тийнейджъри – Леонелис Аранго Салас и Аниелус Пеладито Залдивар. Филмът печели Голямата награда за най-добър документален филм на Кинофестивала Сънданс 2020.

За Сама
For Sama
Великобритания/САЩ /Сирия, 2019, 100’
Режисьори: Уаад Ал-Катеаб, Едуард Уотс

За Сама е епично свидетелство за живота на една майка по време на войната в Сирия. Във филма, заснет като писмо до нейната дъщеря, Уаад Ал-Катиб в продължение на пет години улавя най-важните мигове от живота си с камера: как се влюбва, омъжва, ражда. Всичко това на фона на една разтърсваща война. Номиниран за Оскар през 2019 г., носител на наградата за най-добър документален филм на БАФТА (Британската академия за филмово и телевизионно изкуство), както и на наградата за най-добър документален филм L’oeil d ’or в Кан.

Женското удоволствие
Female Pleasure
Германия/Швейцария, 2018, 101’
Режисьор: Барбара Милър

Историите на пет жени, които решават да говорят за обективизацията и експлоатацията на женското тяло въпреки последствията, които ги очакват в архаично-патриархалните и религиозни общества, в които живеят. Смелостта на Дебора Фелдман, Лейла Хюсеин, Рокуденашико, Дорис Вагнер и Витика Ядав има висока цена – те са публично унизени, заплашвани, преследвани от властта и от религиозни групи. Въпреки това продължават да се борят за автономността и сексуалната еманципация на жените. Филмът е част от селекцията на IDFA – Амстердам, ДокЛайпциг, Филмовия фестивал в Локарно.

Море от сенки
Sea of Shadows
САЩ, 2019, 105’
Режисьор: Рихард Ладкани

Море от сенки е еко трилър, който проследява пътя от черния пазар за фармацевтични стоки в Китай до почти изчезнал рядък вид кит в морето на Кортес. Разследването на екипа стига до престъпните мексикански картели и корупцията по различните институции. Изключително емоционален филм, който въвлича в два съвсем различни свята: единият, потопен в мрачните среди на престъпната търговия на п-в Долна Калифорния, а другият – в мор-ските дълбини, посветен на една изпълнена с емоции мисия за спасяване на животи. Филмът е продуциран от National Geographic и е по идея на Леонардо ди Каприо.

Навални в опозиция
The Russian Opposition
Германия, 2018, 52’
Режисьор: Александър Расторгуев

Александър Навални е харизматичното и противоречиво лице на опозицията в Русия. Филмът проследява Навални и неговия екип по време на президентската му кампания през 2017 г., предлагайки на публиката изклю-чителен поглед зад кулисите на съвременната руска политика. Филмът е дело на Александър Расторгуев, който загива трагично заедно с двама свои колеги в Централноафриканската република, работейки върху нов филм за дейността на руски наемници. 

Омъжи се за мен въпреки това
Marry Me, However
Израел, 2020, 63’
Режисьор: Мордекай Варди

Омъжи се за мен въпреки това е честен филм, в който млади момчета и момичета от ортодоксалната еврейска общност разказват за браковете, които са сключили против сексуалната си ориентация, за да не разочароват семействата си и за да останат част от религиозната общност. Филмът избира многопластов подход, който не се ограничава само до правата на ЛГБТИ+ общността, разглеждани тук в контекста на цялото общество. 

Отвъд океана
Overseas
Белгия/Франция, 2019, 90’
Режисьор: Сън-а Юн

Във Филипините има училище за домашни прислужници, в което те обучават да не се разплачеш, докато работодателят ти се кара, че не си изчистилa тоалетната добре и че не си сложилa приборите на точно определено разстояние от чинията. Персонажите на режисьорката Сън-а Юн са част от 10-те милиона филипински работнички, които изкарват прехраната си в чужбина. Режисьорката представя една нова гледна точка към емиграцията и колективната маргинализация на милиони жени по света, които се жертват да работят унизителна работа в чужди домове зад граница, за да осигурят семействата си у дома.

Право на помилване
Exemplary Behaviour
Литва/България/Словения, 2019, 84’
Режисьори: Одриус Мицкевичус, Нериус Милериус

Големият победител на един от най-престижните форуми за документално кино ДокЛайпциг е пример за високоестетично документално кино. Кадрите са поетични и символични, а историята е вдъхновена от един трагичен повод – убийството на брата на режисьора. Един от осъдените за това престъпление е освободен, преди да излежи присъдата си, заради „примерно поведение”. Това е поводът, който провокира Мицкевичус да отиде в най-големия затвор в Литва, за да види кои са хората, които копнеят за право на помилване, и в какво се изразява „примерното” поведение, когато имаш доживотна присъда. Този филм ни отвежда до неочаквани срещи, изпълнени с емпатия и дълбока човечност.

Процесът Олег Сенцов
The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov
Чехия, 2017, 75’
Режисьор: Асколд Куров

Процесът Олег Сенцов разказва историята на кинорежисьора Олег Сенцов, който е в руски затвор по обвинение в тероризъм, и неговата борба да докаже невинността си, като не спира да отстоява позицията си дори и в най-ужасяващите моменти. По време на снимките на филма започва и международна кампания, с която цялата филмова общност изразява своята подкрепа и призовава за незабавното освобождаване на режисьора.

RBG
RBG
САЩ, 2018, 99’
Режисьори: Бетси Уест и Джули Коен

Номиниран за Оскар филм за житейския път на Рут Бейдър Гинсбърг, известна като RBG, съдия във Върховния съд на САЩ и попкултурна икона, вдъхновила цяло едно поколение будни млади хора с борбата си за правата на жените и елиминирането на расовата дискриминация. Рут Гинсбърг почина през септември тази година и със закриващата прожекция на 18 декември ще представим нейния изключителен живот и постижения.





 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.

Warning: array_combine(): Both parameters should have an equal number of elements in /home/program/public_html/index.php on line 1098