Фестивал на френския филм 2022

Фестивал на френския филм 2022


18 - 30 ноември 2022
За пореден път френското кино заема своята специална ниша в рамките на Киномания със селекция от седем авторски филма, обиколили световните фестивални сцени през последната година, и четири шедьовъра, отдаващи почит на две от големите имена във френската кинематография – Жан-Люк Годар и Жан‑Луи Трентинян. Между 18 и 30 ноември кинофокусът ни попада върху комплексния характер на човешките взаимоотношения и неговото артистично осмисляне – в минало и в сегашно време.


Откриването



Фестивалът на френския филм 2022 започва в кино Люмиер на 18 ноември точно в 19:00 с въздействащата семейна драма Брат и сестра на Арно Деплешен, където крехката Марион Котиар прави една от своите най-силни роли до момента. Виждаме я в образа на Алис – известна театрална актриса, която от години е във вражда със своя брат Луи. Принудени да се съберат по неволя заради инцидент с родителите им, двамата изваждат на повърхността всички потиснати чувства и дълбоко скрити тайни, които ги свързват и в крайна сметка ги водят към самоунищожение.

Филмите на годината



Друга от звездите на съвременното френско кино – Леа Седу – е в сърцето на затрогващата романтична драма Една хубава утрин, която разказва за самотната майка и всеотдайна дъщеря Сандра, оплетена в страстна извънбрачна афера със свой отдавнашен приятел. Режисьорката Миа Хансен-Льов подсилва с автобиографични елементи тази деликатна история, която ни подтиква да обичаме живота по-силно от страха да го загубим.

Прескачаме в 80-те с тъжно-смешния Млади завинаги, където група двайсетина годишни актьори преживяват своите първи възходи, творчески изпитания и неуспехи, а споделената им съдба отразява необикновеното поприще на артистите въобще. Оставаме в същата епоха с прочувствения и меланхоличен Пътниците на нощта, за да проследим опитите на две жени от различни поколения и със собствени предизвикателства за преодоляване да намерят своя път в живота на фона на един специален период от историята на Париж, изглеждащ пълна с възможности.

Оттам потегляме на носталгично пътешествие към миналото с героите на Пленителното пътуване – стресиран шофьор на такси и неговата достолепна 90-годишна клиентка, която удължава пътя си до старческия дом със спирки из всички значими места от живота ѝ. С всяка следваща точка от маршрута пред нас и пред смаяния поглед на спътника ѝ се разкрива нейното необичайно и драматично минало. Не по-малко шокираща е и завръзката на драмата Стъпка напред, където звездата на Парижката опера Марион Барбо влиза в образа на балерина и на екрана. След като героинята ѝ Елиз преживява травма, която я откъсва от класическия балет, тя бавно превъзмогва отчаянието и открива свеж начин за упражняване на танцовото изкуство, който вдъхва у нея нов порив за живот и изкуство.

Черешката на тортата слага изкусителната френско-японска копродукция Умами с участието на култовия актьорски тандем Жерар Депардийо и Пиер Ришар, в която един известен готвач, претърпял семейна драма, се отправя към далечна Япония, за да потърси там прословутия пети вкус, както и смисъла на живота си.

В памет на Жан-Люк Годар и Жан-Луи Трентинян



Пътешествието ни назад към златните години на френското кино стартира с остроумната кримка Веднъж да дойде неделя!, в която Жан-Луи Трентинян и Фани Ардан блестят под режисурата на Франсоа Трюфо. Историята започва с две убийства – на невярна съпруга и любовника ѝ, а главен заподозрян, разбира се, е измаменият вдовец. Докато той се опитва да измисли как да изчисти името си, секретарката му започва собствено разследване в негова полза. Талантът на Трентинян струи и от романтичния Моята нощ при Мод, в който режисьорът Ерик Ромер събира три персонажа във вечер, изпълнена с продължителни интелектуални разговори, искрени изповеди и съблазън.

Толкова са и участниците в черно-белия криминален етюд на Жан-Люк Годар Особняците, където двама близки приятели с афинитет към дребните закононарушения се сближават със своенравно, но наивно момиче в опит да присвоят голяма сума пари – начинание, което завършва горчиво за всички замесени. В емоционалната драма Страст Годар вече е преминал към цветното кино и тъкмо навреме, защото главният му герой е режисьор, който снима филм, съдържащ серия от живи картини на база прочути класически оригинали. На фона на спираща дъха класическа живопис, любовни триъгълници и социална борба режисьорът маркира своето голямо завръщане в редиците на световните майстори на кинематографията.

програма

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.