Кино с много лица

Кино с много лица


18 ноември 2021 - 5 декември 2021
Ноември може и да не е най-приветливият месец, но зададе ли се, знаем, че поне две седмици ще пресяваме филмови бисери, съобразявайки програмата си с прожекциите на Киномания. Поредното ѝ издание посяга към всяка свободна минута в календарите ни между 18 ноември и 5 декември с пресни предложения от големите фестивални сцени, нови български заглавия, музикални удоволствия, класическо кино плюс специални панорами и събития. Заравяме се в разделите на селекцията, без да чакаме втора покана.


Големият старт
За кино събитие, което е известно със своята прецизност в подбора на заглавия, Киномания има задължително силно начало, за което тази година отговорността поемат Педро Алмодовар и неговата поредна ода за женствеността – Паралелни майки. Със специфичния си афинитет към мелодрамата, изящно балансирана между комичното и трагичното режисьорът поставя две жени от различни поколения (Пенелопе Крус и дебютантката Милена Смит) в споделена ситуация, за да слее житейските им истории в завладяващ портрет на майчинството не просто като биологична закономерност, но и като връзка на архетипно равнище.


Отличниците
Всеки уважаващ себе си киноман знае, че половината от удоволствието на филмов фестивал е да си съставиш собствен списък с предпочитани заглавия, които да отмяташ с удовлетворение след всяка прожекция. Тук по традиция всяко едно си заслужава вниманието начело с мегабиопика на цяла една модна империя – Домът на Gucci, в който Ридли Скот ни изкушава с лукс, амбиция и Адам Драйвър в седемдесетарски гардероб. Нямаме търпение и за началните надписи на най-новото от архитекта на перфектния кадър – Уес Андерсен – парфюмирания с носталгия колаж от репортажни инсценизации Френският бюлетин на Либърти, Канзас Ивнинг Сън. В него обичайната за режисьора върволица първокласни актьори дефилира в стилизирана галерия персонажи, а гениално композираната хронология на перипетиите им е нагледна демонстрация по кино стилистика. Оставаме в епоха с Наелектризиращият живот на Луис Уейн и портрета на една ексцентрична личност (Бенедикт Къмбърбач), белязала с изкуството си Англия през късното Викторианство. Копродукцията Островът на Бергман (с Тим Рот и Миа Васиковска в главните роли) също намира място сред фаворитите ни не само защото отдава почит на един от големите майстори на киното, но и понеже междувременно успява да предаде внушения на собствен език, без да пропусне да смигне с (мета) ирония към предизвикателствата на Седмото изкуство. В този абзац няма как да пропуснем и носителя на Голямата награда на журито в Кан – натежалия от драматичен съспенс Герой на иранския режисьор Асгар Фархади, въздействащ като съвременен прочит на морална притча за изкупление и изгубени ценности. В случай пък, че и вие като нас цените високо връзката между музика и кино, още отсега се запасете с билети за мащабното документално платно на Джузепе Торнаторе Маeстро Енио Мориконе; соул откровението Респект (посветено на голямата Арета Франклин и нейния шеметен път към славата) и вихрения танц между фикция и реалност в най-новия широкоекранен спектакъл на Карлос Саура Кралят на целия свят.



Българската агитка
Скромно, но качествено – такова е присъствието на новото българско кино в програмата на Киномания тази година. Несломимият дух на алпиниста Боян Петров лъха от всичките 105 минути на документалния епос Отново съм тук на Поли Генчева, проследяващ нелекия процес на подготовката на приключенеца да покори най-високите върхове в света, внезапното му изчезване на метри от крайната цел и последвалата безпрецедентна спасителна акция по въздух и земя. Затрогващ, но по други причини е и игралният Чичо Коледа на Ивайло Пенчев, където няколко колоритни образа преживяват куп комични ситуации в търсене на изконни човешки ценности, като прошка, любов, съчувствие и приятелство. Единственото условие за сбъдването на желанията им е да повярват в приказките.


· София · Варна
програма

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.