текст Елена Пенева, снимки Валентин Даневски за Ангел Коцев студио
-
Бърза помощ
Марий Росен не е от хората, на които можеш да лепнеш етикет и да си сигурен, че утре няма да се е превърнал в нещо абсолютно различно. Познаваме го като актьор, театрален режисьор и артист на свободна практика. Последно се възхитихме на интересните му режисьорски решения в Пластилин в Сатирата, както и на Хамлет в Художествената академия тази есен. А когато дърветата се разпъпиха, той цъфна с адски интересния музикален проект Help Me Jones заедно с Константин Тимошенко. За няколко седмици цветният дует направи дебютен концерт, записа участие на Mellow Music Festival и получи покана за Exit 2010. - .
-
Повод за разговор
Драматургът Яна Борисова влезе във висшата лига още с дебютния си театрален текст Малка пиеса за детска стая, който преди две години й донесе Аскеер и едновременната обич на критика и публика. Третият й театрален опит (след Тихи, невидими хора) – Приятнострашно, е вълнуващо приключение в дебрите на интимността и заявка за поредната награда – тази година Яна е номинирана в категория Съвременна българска драматургия заедно с Георги Господинов и Захари Карабашлиев. Използвахме повода да се срещнем с нея и да се опитаме да научим някой друг трик в измислянето на образи. -
Минутата преди
Знаем всичко за края на света по холивудски, но сега е ред да разберем как стоят нещата според Георги Господинов. Тези дни в книжарниците се появиха пиесите му Апокалипсисът идва в 6 вечерта и D.J., а първата от тях можете да гледате в театър Зад канала. Историите в нея са с вкуса на 90-те и се случват в дългата минута преди Големия финал, който пък идва точно в 6 вечерта. Няма време! -
За козата
Очакваме с нетърпение премиерата на Козата, или коя е Силвия в Народния театър поне поради две причини – авторът на пиесата Едуард Олби e известен с това, че работи само с добри режисьори, а за Явор Гърдев знаем, че не поставя лоши текстове. И въпреки че в театъра гаранции за успех няма, имаме пълното основание да очакваме нещо изключително. За да не тънем в догадки, се обадихме лично на Явор Гърдев за няколко финални въпроса, преди вдигането на завесата. -
Body Moving
Между заслужилите майстори на втория Sofia Dance Week се открояват французинът Пиер Ригал от Compagnie Derniere Minute, който прави чудеса с тялото си, и Ерик Готие, творческият директор на Gauthier Dance – младата трупа на германския Theaterhaus Stuttgart. Между две репетиции те ни разказаха за себе си и за това какво очакват от голямото танцуване в София. -
Бодра смяна
Хвърлихме око на актрисата Гергана Плетньова още когато изигра бейбито в клип на любимата й група Остава. После с радост установихме, че русото момиче с лунички се вихри на професионална сцена и дори печели награди. В началото на август госпожица Плетньова прибра вкъщи статуетката на наградите за българско киноизкуство за поддържащата си роля във филма Военен кореспондент. През лятото се е пробвала и като барман на морето, откъдето се върна с блясък в очите и висока температура. Между две хапчета антибиотик и на чаша горещ зелен чай изведохме Гергана на слънце и я разпитахме за правилата на играта и някои други истории. -
Свободен дух
Лицето на родния независим театър Снежина Петрова продължава да е приятно тиха в живота и буря на сцената – участва в няколко постановки едновременно, преподава на студентите си от Нов български и се опитва да учи 3-годишния си син на практични неща. Завладява и непознати за нея територии – за пръв път се пробва в моноспектакъл с пиесата по текст на молдовката Николета Есиненку Fuck You, Eu.ro.Pa!, която разказва една по-лична версия за социалистическото минало. След премиерата у нас Снежина сяда да учи текста на немски и френски – едно от заниманията, които я радват тези дни. -
Волният играч
Асен Блатечки обича да играе и го прави добре. Особено е доволен от новия си моноспектакъл Секс, наркотици и рокендрол в Модерен театър, а и на публиката очевидно й харесва. Програмата на Блатечки за май и юни прелива от ангажименти, което изобщо не му пречи да е щастлив и да открадва по малко време, за да лети с колата си или да яхне сърфа. Засякохме го между две представления, за да ни разкаже успя ли вече да гледа филма Прогноза, колко ненавижда моноспектаклите и защо вероятността да го видим да играе в реклама е нищожна. -
Тела в движение
Задава се събитие, чиято пластична енергия бързо ще ни измъкне от зимната летаргия – второто издание на фестивала за съвременен танц и пърформанс Антистатик. Стефан А. Щерев пък е точният човек, който да ни разкаже повече – най-малкото защото през последната седмица неговият телефон прегрява покрай организацията на представленията и пристигането на гостите. -
Сценична треска
Любимец ни е от спектаклите Записки на един луд, Секс, наркотици и рокендрол, Царицата на Чардаша, Великолепният рогоносец, Двамата веронци, Изобретателната влюбена, Саломе. Същият този Христофор Недков е „и майка и баща” за шестнайсетте млади студианти на Сцена 99. В събота те ще отпразнуват десет години с премиера на Жената отсреща и документален филм за студията. Сценичната треска продължава... -
Ела, изгрей
Пред вас са номинираните за дебют изгряващи звезди – режисьорът Младен Алексиев (Радост за моето сърце) и актрисата Ирина Дочева (Пеперудите са всъщност изтребители). Общото помежду им е, че това далеч не са първите им опити в театъра, освен това работят предимно по алтернативни проекти и енергията, с която стоят зад всеки от тях, е заразителна. Затова ви ги представяме заедно – в едно интервю на два гласа. -
Психология на толерантността
Съвременните технологии и интернет ни заблуждават, че ни е позволено да навлезем дори в най-ревниво пазените тайни на хората, да надникнем в най-интимните кътчета от битието им. Затова проблемът за любопитството звучи особено актуално днес.
Апел за толерантност, адресиран към най-малките, е и режисьорският дебют на Емил Йорданов на сцената на Държавния куклен театър – Варна. Любопитният Фридрих е драматизация по малко познатата у нас приказка на немския писател Ерих Кестнер /1899-1974/, чиято премиера беше на 6 март. -
Всичко е любов
Той и тя са две половини на едно цяло. От седем години летят. За целта притежават нещо много важно – крилете на любовта. Тя им донесе Давид.
Пред Вас са Ивет и Тигран. Запознават се в НАТФИЗ в един драматичен откъс. Интервюто с тях е, може би, единствения ми шанс да им бъда режисьор. Поне за малко. Разпределям ролите: Тигран е Той, Ивет е Тя.
Тя е куклена актриса. Доскоро беше в Старозагорския куклен театър, от 2009-та е в Столичен куклен театър. Той е актьор в Драматичен театър Гео Милев и Театър Българска Армия. -
Как да не я обикнеш?
Няма как да не я запомниш на сцената. Очите й те пробиват трайно и надълбоко. След края на спектакъла се чудиш дали е жена от този свят... Освен преливащия талант, Гери има нещо много уникално: ренесансова красота. Тя се усеща дори в начина, по който се движи на сцената. Иде ти да си я затвориш в златна кутия. Само за теб. -
Бунтът на поета
Тома Марков и Мартин Карбовски говорят много, но не забравят и да действат. В края на миналата седмица направиха две акции с общата цел да надупчат културата и да разбият на парчета старото време. Първо стреляха по паметника пред НДК – на 16 януари по обед. На следващия ден вилняха на сцената на Сфумато – под прикритието на литературно четене чупиха часовници и рецитираха с чувство най-добрата градска поезия, която може да се купи с пари – тяхната. Ние също бяхме в залата, смяхме се и пляскахме. После, вместо да си говорим с нашите бунтовници в студеното фоайе на театъра, приехме поканата им да отидем някъде да “изпием спечелените пари” – както правели великите поети някога. За мястото на (свещено)действието спонтанно, но толкова тематично беше избран клуб Библиотеката. -
Място за вяра
В лова за интересни дрехи минаваме редовно през чудния малък бутик Paradise Garage и напоследък все по-често се оказваме в пробната с някоя красива и оригинална рокля с етикет VЯRA. Попитахме и разбрахме – зад тази марка стои същата Вяра Бориславова, която споменаваме покрай разни модни събития, особено акциите на Нели Митева в шоурума на Иван Асен 22. Дойде моментът да се срещнем с Вяра и очи в очи – намерихме я в ателието й и поговорихме за новата й колекция, улиците на Париж и голямото чудене пред гардероба. Тази година чакаме да отвори и собствено си място за VЯRA. -
Дух а ла Капон
Новата година ни посреща с нова театрална премиера. В нея участват пловдивски актьори и за разнообразие театралната сцена този път е изнесена в културен център Тракарт. Това никак, ама никак не е случайно. Освен благодарности към Жорж Трак, който безкористно предоставя част от простанството на Центъра в името на Мелпомена, режисьорът на постановката отправи и предизвикателство към ценителите на драматичното изкуство, като издаде малка част от изненадите, които ги очакват. По-голямата, в присъщия си стил, запази в тайна, за да е пълно удоволствието от спектакъла. Става въпрос за Леонард Капон, дългогодишен режисьор в Кукления театър, когото малки и големи познават от оригиналните му постановки за деца и... не само. -
Дълбоко гмуркане
Кристин Шарков е нескромно млад, но има самочувствието да направи своя професионален дебют с една зрелищна провокация, като се гмурне дълбоко в темата за морала. Тази година завършва театрална режисура в НАТФИЗ Кръстьо Сарафов в класа на проф. Красимир Спасов. Като студент е работил по Дон Жуан или каменният гост от Молиер и Войцек по Георг Бюхнер; асистирал е Явор Гърдев във филма Дзифт и в последната му постановка на сцената на ДТ Стоят Бъчваров - Калигула. От три месеца репетира с варненската трупа Макбет от Хайнер Мюлер и разсъждава върху понятията добро и зло, без да сочи с пръст. -
Сцени от един театрален живот
Познаваме Десислава Шпатова като един от най-атрактивните, смислени и иновативни млади български режисьори. Ужасно харесахме Психоза 4:48 по Сара Кейн, Отделената глава по Айрис Мърдок и Летене по Олга Мухина. Този сезон Десислава ни изненада с поредния си нестандартен театрален опит – собствената й драматизация по Бергман Сцени от един сеемеен живот или изкуството да смиташ боклука под килима, която се играе в Драматичния театър в Пазарджик. Заслужава си горивото и времето, защото е силна, истинска и вярна на оригинала интерпретация. И докато се чудите кога да запалите колата и да отидете, ви подсещаме, че на Десислава є предстоят още поне две премиери през новата година – по класиката на Зюскинд Гълъбът и по пиесата на Яна Борисова Тихи невидими хора. Още подробности идват от самата нея – малко, но лични. -
Да срещнеш Анастасия
Анастасия Ингилизова е от онези актриси, заради които сме в залата на всяко представление. Защото умее само с един поглед да покаже за героя си повече, отколкото с 5 монолога. Защото е вълнуващо да я следим дори като второстепенен персонаж и защото е еднакво интересна в комични и драматични образи. Отдавна искахме да се срещнем с нея лице в лице и ето, че дойде идеалният повод – Инстинкти, първата премиера на Театър 199 за този сезон, в която Анастасия играе не една, а цели три главни роли.