Зад кулисите на A to JazZ: разговор с виртуоза Адриен Брандеис

30 юни 2022 текст Анастасия Стоева

Предстои ни уикенд, изпъленен със слънце, джаз и музика на живо. Разбира се, визираме фестивала A to JazZ, в рамките на който слушаме някои от големите имена в жанра. Един от специалните гости е френският пианист, композитор и аранжор Адриен Брандеис, който ни изумява с виртуозната си техника и ненадминатия си музикален усет. Брандеис е учил в Куба и това не ни изненадва – неговите композиции са богати на различни културни влияния, но най-вече изпъкват латиноамериканските нотки. Пускаме си най-новия му албум, който музикантът ще представи на сцената на фестивала заедно със своя латино джаз квартет, и потъваме в увлекателен разговор за музиката на миналото, настоящето и бъдещето.




Какво запали страстта ви към джаза за пръв път?
Първият джаз албум, който някога си купих, беше Richard Rodgers Songbook на Оскар Питърсън. Емоцията на суинга и инересният музикален подход незабавно ме грабнаха. Преди това пък бях почитател на Джеймс П. Джонсън и страйд-пианото. По това време често свирех рагтаймите на Скот Джоплин и Джеймс Скот и това по естествен път ме доведе до други стилове в джаза.

Какво ви привлича в латино музиката? Как решихте да заминете за Куба?

Първия път, когато чух Отвътре на Мишел Камило във филма Calle 54, го почувствах като катарзис. Влюбих се в тази смесица от джаз и латино. Така взех решение да изучавам латино джаз, както и традиционната латиноамериканска музика на Куба и Бразилия. Обожавам енергията, която се съдържа в този водовъртеж от стилове и палитрите от звуци и инструменти, с които жанрът разполага.

Оттам през 2017 година се появи първият ми албум с джаз квартет Еуфория. Когато започнах да записвам следващия, осъзнах, че се нуждая от по-модерно и лично звучене, без да се разделям с латиноамериканския музикален дух, затова реших да замина за Куба. Така се озовах в Хавана, където учих при големия майстор на пианото Ернан Лопес-Нуса.

По какъв начин влияе върху музиката ви френският ви произход?

Музиката ми е повлияна от множество стилове и култури. Френските композитори, които ме вдъхновяват, са импресионистите Клод Дебюси и Морис Равел, но и модерни автори като Оливие Месиен и Анри Дютийо. Понякога импровизирам върху техни музикални теми, за да почувствам колорита на импресионизма, който се комбинира изключително добре с перкусии.

Как обикновено протича процесът ви на композиране?

Нямам един единствен начин на работа. Когато съм на турне, понякога измислям мелодии или прогресии, които записвам на телефона си. Често обичам да седна на пианото и свирейки да попадна на добри мелодични и хармонични хрумвания. Записвам и тях, оставям ги да постоят няколко седмици, за да се освободя от първоначалното си впечатление, след което ги слушам отново с нов поглед към композициите.


Доколко за вас е важна импровизацията в композирането на нова музика?
Според мен импровизацията е ключов елемент в композирането. Може да се каже, че е един вид композиция в движение, а процесът на търсене на нова идея за музикално произведение е много вдъхновяващ.

Ако трябваше да изберете друг музикален инструмент, който да овладеете, кой би бил той?

Предполагам, че бих избрал някой мелодичен инструмент като тромпета, например.

Как си представяте музиката на далечното бъдеще?

Представям си, че ще бъде нещо тотално ново, създадено с помощта на компютър, електронно и примесено с множество жанрове, но в същото време и с акустично звучене, защото мисля, че формулата на акустичния концерт е вечна. Според мен традицията трябва да бъде запазена и свирена в оригиналния ѝ формат, независимо дали говорим за джаз, или за класическа музика.

Как се съчетава джазът с популярната музика?

Много добре. Хърби Хенкок, Гонсало Рубалкаба и Брад Мелдау доказват, че тези два жанра могат да съжителстват идеално. В крайна сметка музиката си е музика, зависи единствено дали е написана добре.

Какви са най-важните качества в едно музикално произведение? Какво прави една песен велика?

За мен най-важният елемент от една песен е музикалната тема. Когато пиша музика, целта ми е публиката да я запомни, а мелодията да остане в ума на слушателите.

Какви са най-големите предизвикателства в колаборацията с други музиканти?

Когато работя с нови колеги, въпросът е в това как те разбират моя репертоар. Дори когато произведенията са прецизно композирани, ми харесва да им оставям свобода за интерпретация. Това ми позволява да чуя музиката си от нов ъгъл и ме оставя изключително зареден в креативен план.

Предизвикателството е в баланса между моята собствена идея и предложенията на другите музиканти. Процесът е винаги интересен и за двете страни.


Смятате ли, че е нужно членовете на една музикална формация да споделят сходен вкус? Как стоят нещата при вас и квартета?
И да, и не. Мисля, че е важно да имаме общи предпочитания относно основния стил на композициите, за да имаме разбирателство помежду си.

Имам възможността да споделям музиката си с множество изпълнители от различни музикални хоризонти – Франция и Мексико – и за мен най-важно е сътрудничеството и импровизацията в квартета. Понякога се сработваме много добре, понякога недотам, но това прави музиката свежа и разнообразна.

Какви са бъдещите ви творчески планове?

Това лято съм на турне в Европа (Франция, България, Португалия и Великобритания), рекламирайки последния си албум Срещи, както с квартета, така и солово.

През октомври излиза третият ми албум, отново в квартетен състав. Записахме го миналия декември. Албумът е пълен с изненади, сигурен съм, че на слушателите ще им хареса, така че го очаквайте с нетърпение!

Слушаме Адриен Брандеис на сцената на A to JazZ на 1 юли от 20:00.


 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.