Положението е розово

13 февруари 2013 текст Анастас Пунев, снимки Личен архив Кокимото
Не е ясно коя е по-адекватната реакция на визуално натоварените (но в никой случай натоварващи!) картини на Калоян Илиев-Кокимото – дали да се усмихваме на ироничния му прецизен поглед към света, или да се уплашим, че обитаваме същия този свят? Животът в розово в Галерия за модерно изкуство (изложбата ви очаква там до 28 февруари) е новата задача за решаване, а както личи от това интервю, Кокимото не е готов да услужва с жокери.


Привет! Розово ли е наоколо?
Само в главата ми.

Колко е важен Париж за теб? Изложбата може ли да се счита за твой пряк поглед към града или това би било пресилено?
Едно е сигурно – ако не бях ходил в Париж, нямаше да създам тази серия. Повече от това какво бих могъл да кажа? Ако отида другаде, ще измисля друго, свързано с мястото, хората и живота там.

Кой е животът, визиран в заглавието на изложбата? Ежедневният живот? Духовният живот? Просто животът?
Няма разлика.

Твоите произведения са съставени от много подчертани колажни техники. Съвременното изкуство осъдено ли е да спазва правилата на колажа?
За мен правила в съвременното изкуство няма.

Възприемаш ли се като провокатор? Каква е задачата на провокацията, може ли тя да бъде по-скоро конструктивна, а не деструктивна?
Възприемам се като конструктивен провокатор, деструктивно е плюенето на псевдоконструктивистите.

Извънредно продуктивен си. Така не се ли излагаш на опасност от демистифициране в очите на публиката или това не ти влияе?
Като знам колко по-продуктивни са били други преди мен, как бих могъл със скромния си принос в сферата на изкуството да бъда демистицифиран!

А как работиш по проектите си? Няколко наведнъж или един след друг? Има ли дистанциране от тях, след като ги завършиш?
В зависимост от личните си нагласи, настроения, духовно развитие и материален свят работя паралелно върху всеки един от моите т.нар. дългосрочни проекти. За някои от тях са нужни няколко живота, така че единствената дистанция остава времето.

Каква е границата на полезното крадене, след която то се превръща в плагиатстване? Има ли изобщо такава граница?
Полезното крадене не е буквално, а вид вдъхновение, чрез което удължаваш живота и полезното действие на всеки идеен замисъл, давайки му смисъл в една нова реалност, отражение на действителността ти. Без да преминаваш невидимата в даден момент граница на заблуда, наречена авторство.

Около изложбите ти кръжи неизменна концепция. Смущава ли те, че тази разказвателност може да принуди публиката да възприема изкуството ти по точно определен начин?
Публиката ми разполага с пълната свобода да разбира, възприема и тълкува по свой начин всичко мое под формата на концепция, разказ и визия.

Имаш ли любим проект и защо точно той?
Как да имаш един любим сред толкова добри? И все пак мога да посоча Порочен кръг: Аз съм велик, защото съм велик. Защото е най-точно, що се отнася до Кокимото.

Работиш с манипулираната реалност. Твоята цел е да я представиш като манипулирана или да отидеш крачка отвъд и да я промениш?
Вие я манипулирате, те я манипулират, ние я манипулираме и тя манипулира нас, вас, тях... докато живеем в една голяма манипулация и всички сме отговорни съучастници.

В някои твои работи се разхождаш на ръба на кича. Повечето хора се отчайват от кич, ти как черпиш смисъл от него, при това по толкова стилизиран начин?
Има добър кич, има и лош кич. Аз се уча от най-добрите!

Би ли се променил светът, ако изкуството е по-политическо, отколкото в момента?
Изкуството във всичките си форми променя света.

Има ли артефакт, който много силно те измъчва и искаш да го покажеш, но още не знаеш как изглежда?
Това не е в стила ми.

Колко съвременно е съвременното изкуство?
Съвременното изкуство е малко повече съвременно, отколкото изкуство.

Животът в розово е в Галерия за модерно изкуство до 28 февруари

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.

Warning: array_combine(): Both parameters should have an equal number of elements in /home/program/public_html/index.php on line 1098