Парола Бича акула

27 ноември 2013 текст Никола Шахпазов, снимки Владимир Томашевич
Наско Вилнер е играч от старата школа. Държи на мъжката дума, гледа право в очите и никак не обича някой да му се меси, особено когато става дума за дизайн. Вероятно заради всичко това Наско и неговото студио за интериорен и екстериорен дизайн на автомобили – Vilner, са най-добрите, които действат наоколо. И дори няма нужда да си автоманиак, за да разбереш че правят фантастични проекти. Като Бичата акула, например – тоест BMW E63, преобразено до неузнаваемост в лъскав, луксозен океански звяр. Само седмица след голямото представяне на последния му проект, срещаме Наско в неговото студио и, докато навън се сипе първият сняг, говорим за работа, фантазия, конкуренция и автомобили, разбира се.


Никъде около студиото ти няма табели или банери, които да насочват хората.
Няма и нужда. Предпочитам да не се рекламирам – хората, които се интересуват от тези неща, са наясно кой съм. Случайните клиенти не са наши клиенти.

Колко са другите студиа, които правят същото, което и ти?
Не познавам други, които да се занимават с цялостен дизайн и големи проекти. Има такива, които се пробват, копират... но разликата със студио Vilner е огромна. Все едно да сравняваш Coca-Cola с Алтай.

Все пак, не ти ли се иска да имаше някаква местна конкуренция?
Онези, които сглобяват коли с чужд дизайн, са ни вид конкуренция. От едно време още е останало това – хората се кланят на чуждото, независимо какво е нивото му... А това е сериозен проблем с националното ни самочувствие.

Тогава имаш ли нужда да се доказваш непрекъснато?
Само пред себе си, защото сам съм си вдигнал летвата високо. Нужни ми бяха години – нерви, труд, викане, караници с хората, обяснения... Обаче никога не съм съжалявал, че съм се заел точно с това.

Очевидно имаш ясни принципи на работа.
Да. И бих искал повече хора да се научат, че нещата могат да са като едно време – ръкостискането и мъжката дума да имат по-голяма тежест от всякакви договори.

Отделяш ли толкова внимание и на дизайна на твоите автомобили?
Задължително. Пословицата, че обущарят ходи бос, при мен не важи. Най-добрата реклама е движещата се реклама. Защото всеки клиент взема готовия продукт и си заминава, а винаги е добре да имаш нещо, което да демонстрираш – готово и на място.

Много хора биха заключили, че клиенти на студио Vilner са само футболисти и богати бизнесмени.
Не, напротив. Всякакви хора са идвали при нас. Разбира се, имали сме за клиенти певци, футболисти, хирурзи, политици. Макар че за мен няма никакво значение кой колко е популярен. А иначе – често работим с автоманиаци, които по-скоро биха спали с колата, отколкото с гаджето си... Но пък има и момчета с малки възможности, които правят колата си малко по малко. Намирам го за напълно нормално.

Казваш, че си самоук дизайнер.
Да, това е някаква дарба. А и не съм дизайнер в класическия смисъл на думата – интересуват ме единствено колите. И сходни с тях неща – мотори, самолети и яхти, например.

Дизайн на самолети! Звучи сложно.
О, не, в никакъв случай. Даже там има по-малко детайли и ми е по-лесно.

Това, че си самоук, дава ли ти предимство пред дизайнерите с диплома?
При всички положения. Когато те обучават, те вкарват в някакви релси. А тъй като съм самоук, винаги съм се движил отляво или отдясно на релсите – винаги ми е било по-лесно да кривна.

Колко често си допускал грешки?
Много пъти. И то не толкова в сферата на дизайна, а по-скоро на мениджмънта. Предоверявал съм се на хора, които не са заслужавали това. Но пък нямам грешка, за която да съжалявам твърде много.

Срещал ли си се с големи европейски дизайнери в твоята област?
Не особено много. Виждах се с хора от Carozzeria Pininfarina, но беше случайна среща. Както и с главния дизайнер на Mercedes-Benz. Тези хора обаче не говорят много, през по-голямата част от времето само оглеждат автомобила с каменна физиономия.

Страхуват се да не им откраднеш занаята?
Знам ли какво пазят? Може би дори е обратното. На едно изложение на Top Gear преди две години, преди да излезе новата S класа на Mercedes-Benz, техният дизайнер оглеждаше внимателно седалките в една S класа, която ние бяхме правили. Поне четири-пет пъти се връща да разглежда колата ни, стоеше вътре по половин час. И, може да звучи нескромно, но основната линия за седалките Mercedes-Benz взеха от нас.

Доста дълго се занимавахте с така наречената Бича акула, нали така?
Да, цяла година работихме над този проект. При нас дойде клиент, който искаше да направи различно своето BMW, желаеше да не прилича на себе си. Решихме да ползваме бичата акула като контур, за да се върнем към историята на марката. Защото още първата BMW 6 е носила прякора Акулата. Нашето BMW е брутална кола, направена абсолютно професионално – дори по-професионално, отколкото биха могли да го направят много други. Мога да го кажа, защото следя работата и на Pininfarina, и на Zagato, и на Italdesign Giugiaro, и на други европейски и американски студиа. Рядко, много рядко се вадят наистина велики неща.

Накъде ще продължите след един толкова успешен проект?
Следващата стъпка трябва да е внимателно премислена, защото с тази кола вдигнахме летвата много високо. Да не кажа дори, че се надскочихме.

А кой е другият проект, от който си бил така горд, както от Бичата акула?
През лятото представихме Bentley Continental GT, обаче там ставаше дума по-скоро за тунинг и не шумяхме толкова около проекта. Освен това, в рамките на работиня процес собственикът на колата наложи някои промени, които не ми бяха съвсем приятни и крайният резултат не отговаряше напълно на моите критерии.

Как процедираш, когато с даден клиент имате различия по един проект?
Убеждавам ги, боря се тях, опитвам всичко. Гледам да пречупят нещата през моята призма – ако това не става, просто не правим нищо заедно.

Още за студио Vilner ще намерите на тук и тук

 

Горе Коментари (0)

Ако искате да добавяте коментари, моля регистрирайте се и влезте с вашите потребителско име и парола.

Warning: array_combine(): Both parameters should have an equal number of elements in /home/program/public_html/index.php on line 1081