Моментът, когато срещаш читателите си лице в лице
Помня какво беше след първата ми публикувана книга, на комикс фестивала в Лука. Струваше ми се абсурдно, че някой се интересува от направеното от мен. Беше едновременно плашещо и приятно. До този момент винаги бях рисувал и писал само за себе си и да открия, че моите думи и форми заживяват в чужди домове и се изплъзват от контрола ми, бешe повече от вълнуващо.
Моментът, в който започнаха да те публикуват на чужди езици
Много беше приятно, разбира се, а и любопитно – какъв ще е ефектът от историите ми върху читатели с различeн от моя опит? Надявам се нещата, които пиша, да имат смисъл и извън моята страна, но това няма как нито да го реша, нито да го програмирам. Затова реакцията на чуждестранните читатели винаги ме изненадва.
Моментът, в който се изправиш пред белия лист
Моментът, когато рисуваш корици за Оруел и Бредбъри
Страшно си е. Обичам книгите им, а е рисковано да добавяш картина там, където разказът не я е искал. Опитвам се да съм колкото може по-деликатен, за да не натрапвам собственото си въображение на читателите.
Моментът, когато разказваш най-мрачните истории
Обичам драмата – не съм роден за лежерни истории. Понякога обаче ми харесва да редувам моменти на мрак с комични неща. Тази раздвоеност ми е присъща като автор, защото по същия начин съществувам и като личност.
Моментът, в който си казваш "Ето един чудесен сюжет"
Обикновено се разкъсвам от съмнения и несигурност. Въодушевената убеденост е рядко явление, което, ако се случи, инстинктивно посрещам като опасна халюцинация.
Моментът, когато получи най-важното признание
В кариерно отношение: наградата от фестивала в Ангулем (нещо като Оскар за комикси) през 2006, защото преобърна всичко. От този ден книгите ми започнаха да пътуват по света, а аз окончателно се отърсих от ролята си на изолиран от всичко провинциалист. В личен план: думите на някои учители от младостта ми, които ме приеха като свой равен, щом пораснах.
Моментът, когато крайният срок наближава, а ти още не си готов
Падам си лентяй и често завършвам обещаното в последната секунда, но ускорението, в което ме вкарва тя, е за добро: пречи ми да мисля твърде много и ме превръща в машина за дела.
Моментът, когато добавяш нов комикс в библиотеката си
Не чета много комикси. Никога не съм им бил особено страстен фен. Сега, след като се сприятелих с толкова много комикс автори, чета основно техните. Но то е по-скоро от желание за близост, защото са ми приятели. Все едно ги питам: "Как си? Я да видим какво си правиш".
Моментът в час по рисуване някога в училище
Бях пълна трагедия в училище – мразех го, мразех учителите. При всяка възможност бягах. Годините в художествената гимназия бяха ужасни, преподавателите там почти ме отказаха от рисуването. Като се замисля, проблемът може да е бил в мен. Но пък след като вече и аз съм преподавал, знам, че винаги има начин да направиш връзка с хлапетата, просто се искат усилие и отдаденост.
Моментът, в който зарязваш боите и четките и хващаш камерата
Заниманията с камерата са като игра за мен. Игра, за която се искат свободни дни и голяма доза безгрижие. Такива моменти намирам все по-рядко, но когато все пак ги намеря, се забавлявам безкрайно.
Моментът, в който за малко да станеш…
Когато бях на снимачната площадка и направлявах актьорите и целия екип, реших, че най-сетне съм намерил моя свят и няма повече да се занимавам с комикси. Правенето на кино е невероятно забавно (и изморително) и работата е екипна, докато тази на художника на комикси, поне в моя случай, е в пълно усамотение. Така или иначе, рисуването се върна само при мен и завзе обратно своето място.
Моментът, в който най-сетне графикът ти се освобождава
…е първият, в който започвам да запълвам свободното време с измисляне на истории… и това май го превръща в работно.
Джани Пачиноти е на giannigipi.blogspot.bg
Разговорът с него е на 18 декември от 13:00 в Мраморното фоайе на НДК с модератор Антон Стайков