2 филма триумфират на „Оскарите“ сред достойни конкуренти

Тазгодишното връчване на наградите на Академията в Dolby Theater премина без шамари и скандали, както шеговито изкоментира и водещият, комикът Джими Кимъл, в началото на церемонията. Въпреки това вечерта беше изпълнена с вълнуващи моменти: Мишел Йео стана първата азиатка, отличена като най-добра актриса за изминалата година, Ке Хюи Куан се срещна отново с Харисън Форд почти 40 години след Индиана Джоунс и храмът на обречените, българският журналист Христо Грозев се сдоби с Оскар за приноса си в признатия за най-добър пълнометражен документален филм Навални, а На западния фронт нищо ново и Всичко навсякъде наведнъж обраха статуетките в почти всички основни категории.

Триумфа на Всичко навсякъде постоянно беше напълно очакван, макар че цялостното пренебрегване на Баншите от Инишерин се оказа изненада за много кино любители. Новият филм на Макдона остана без нито една награда, за сметка на което научнофантастичната фантазия на Даниъл Куан и Даниъл Шанърт (познати накратко като Даниълс) бе овенчана с цели 7, сред които за най-добра актриса в главна роля, най-добра актриса в поддържаща роля, най-добър актьор в поддържаща роля, най-добър монтаж, най-добър оригинален сценарий, най-добра режисура и най-добър филм.

Азиатската вълна се разля от категорията за най-добър грим и прически (в която Джуди Чен стана първата жена от азиатски произход, спечелила престижното признание за изключителните си постижения във филма на Дарън Аронофски Китът) чак до Индия, чието силно присъствие заблестя в две категории. Песента Naatu Naatu от хитовия толивудски блокбъстър RRR прозвуча на живо с шеметна хореография директно на сцената на Dolby, а композиторът М.М. Кееравани поднесе благодарствената си реч под формата на песен с Оскар за най-добра филмова композиция в ръка. Режисьорката Картики Гонсалвес и продуцентката Гуниет Монга пък станаха първите индийски носителки на Оскар за късометражен документален филм за своя Говорещият със слонове.

Продуцентската компания A24 се затвърждава с безкомпромисния си подбор и безпрецедентните качесва на продукциите си с цели 9 награди и още 8 номинации. Това определено е голяма стъпка за независимото кино и неговото все по-непоклатимо присъствие в по-широките кино среди. Със сигурност ще държим очите си на четири за предстоящите ленти, които носят запазената марка на компанията. В края на април от A24 очакваме новия филм на Ари Астер Beau is Afraid с неподражаемия Хоаким Фийникс в главната роля. Енигматичната хорър одисея обещава да ни изпрати директно в центъра на лудостта, а малкото, което досега сме успели да зърнем от загадъчния трейлър, е достатъчно, за да грабне интереса ни.

Силно вълнение предизвика и награждаването на Навални за най-добър пълнометражен документален филм. Лентата разказва за протеклото разследване около отравянето на руския опозиционер Алексей Навални през 2020 година. Основно действащо лице в процеса на разкриването на политическото посегателство е не друг, а българския журналист Христо Грозев, чието участие във филма предизвика обявяването му за издирване в Русия. Именно опасността за живота на журналиста бе причината той да не бъде допуснат до церемонията по връчването на награди БАФТА (където Навални отново се овенча с титлата Най-добър пълнометражен документален филм), но на 12 март Грозев се качи на сцената на Dolby Theater, за да получи наградата заедно с режисьора Даниъл Роър, съпругата на Навални и екипа на филма. Носителите на наградата заявиха категоричната си позиция против войната и изразиха признателността си към самия Навални, който в момента се намира в руски затвор, излежавайки 9-годишна присъда.

Немалко сълзи се пророниха по време на церемонията. Въздействащата реч на Ки Хюи Куан за детството му като емигрант и времето, прекарано в бежански лагер се вряза в публиката със силния си емоционален заряд, но най-разчувстван се оказа Брендън Фрейзър, който прие наградата за най-добър актьор в главна роля с насълзени очи и колеблив глас. Кариерата на актьора пострада значително след обвиненията му от 2018 година срещу тогавашния президент на HFPA (The Hollywood Foreign Press Association) за сексуално посегателство. Фрейзър споделя пред GQ, че след изявлението му е последвало осезаемо затишие в предложенията за роли. Така или иначе богатата му интерпретация върху филмовия портрет Китът на Дарън Аронофски и нюансираното изпълнение получиха заслуженото внимание с множество значими отличия, награди и номинации. Това е първата роля на Фрейзър с подобен отзвук, както и първата му номинация за Оскар.

Трите тревожни тона от саундтрака на На западния фронт нищо ново не останаха незабелязани и Оскарът за най-добра филмова музика бе отреден за германския композитор Фолкер Бертелман. Въпреки въздействащата музикална атмосфера на филма обаче бихме оспорили, че гръмкия саундтрак на Вавилон заслужава не по-малко овации. На западния фронт нищо ново е носител на още 3 награди Оскар: за най-добра кинематография, най-добър дизайн и най-добър международен филм.

Не можем да подминем и присъствието на Нобеловия лауреат за мир Малала Юсуфзай, която дебютира с документалната лента Непознат пред портата. Прословутата пакистанска активистка за човешките права и правото на децата на образование беше очевидно смутена от неловките шеги на Кимъл по адрес на конфликта между Хари Стайлс и Крис Пайн и се озова приклещена в креслото си от актьор, предрешен като Кокаиновата мечка, по време на комедийна пауза между категориите. Шеговитото отношение на Кимъл към постиженията на най-младата нобелистка завърши с каламбур с името на Малала и филма Lala Land, а в социалните мрежи водещият се оказа обект на критика за пренебрежителното си поведение.

Тази година специално внимание беше отделено и върху анимацията като универсален език на филмовото изкуство. При получаването на статуетката за най-добър пълнометражен анимационен филм режисьорът Гийермо Дел Торо заяви, че анимацията не е просто жанр и заслужава по-често да попада под светлината на прожекторите. Наблюдава се завръщане към традиционните анимационни техники, докато 3D анимацията този път остава на заден план. Стопкадровата анимация в Пинокио изпъква с неоспоримото си майсторство в плавното си движение, изразителните кукли и изпипаните детайли, текстури и смели стилизации. За най-добър късометражен анимационен филм бе обявен Момчето, къртицата, лисицата и конят на Чарли Макиси и Матю Фройд, който пък е изпълнен в 2D и залага на силно илюстративни художествени търсения, акварелни петна и живописни нюанси.

Заслужени ли са всички отличия, с които осъмна Всичко навсякъде постоянно обаче? Въпросът е спорен. Въпреки вдъхновяващата реч на Джейми Лий Къртис, в която актрисата отдели специално внимание на жанровите филми в кариерата си – многобройните екшън и хорър филми, които бележат важни моменти от биографията ѝ, много от феновете останаха разочаровани от това, че наградата не отиде при Анджела Басет или Хонг Чау. За най-добра актриса в главна роля пък очакванията сочеха към Кейт Бланшет, която успява да създаде изключително пълнокръвен образ и немалко зрители остават с впечатлението, че фиктивната композиторка Лидия Тар от филма на Тод Фийлд е реална личност. В категорията за най-добра кинематография е същинска загадка защо Бардо, фалшива хроника на шепа истини не се сдоби с Оскар. Лирическите отклонения и сюрреалистичните елементи в новия филм на Алехандро Иняриту доказват, че талантливият Дариус Конджи владее естетиката на особено високо ниво, вкарва гъвкавост и иновативност в подхода си към визията на лентата и работата с камерата и дава воля на въображението си, без да се подчинява на никакви рамки. Началната сцена, в която наблюдаваме волните подскоци на сянката на протагониста върху изпъстрената с бурени пустош носят неоспоримо метафорично въздействие, което не може да се сравни дори с военния шедьовър На западния фронт нищо ново, където всъщност отиде статуетката.

Пълният списък с номинирани проверяваме тук.