Бележки от германската фотография –серия лекции с Катерина Гаджева
На 24 април Гьоте-институт България стартира серия от лекции с доц. д-р Катерина Гаджева, посветени на фотографията от началото на ХХ век. Между април и ноември ни очакват пет лекции, които целят да ни запознаят с петима германски автори, повлияли върху развитието на фотографията.
Историята на фотографията е низ от технически нововъведения, целенасочени търсения и случайности, които остават скрити зад привличащи любопитството образи. Голяма част от тези образи са дело на фотографи с германски произход, които оставят ярка следа в развитието на медията. Техните естетически и философски възгледи не само за фотографията, но и за изкуството въобще са в основата на предстоящите лекции.
Първата лекция от поредицата ни очаква на 24 април от 18:30 в института и е озаглавена Хайнрих Кюн. Фотографията като произведение на изкуството.
Хайнрих Кюн (1866–1944) е една от водещите фигури в европейския пикторализъм и защитник на идеята, че фотографското изображение може да има въздействие като всяко друго произведение на изкуството. Кюн е известен и с това, че разработва гум-бихроматната техника за отпечатване на изображение, която позволява да се променят контрастите и яркостта на една композиция, както и да се експериментира с хартии и пигменти. Сюжетите в творчеството му най-често обхващат семейни сцени, портрети на съпругата и децата му и старателно подредени натюрморти.
През май (29-ти) пък можем да научим повече за Хана Хьох в лекция, озаглавена Жените и Дада. Хьох е известна със своите фотоколажи и фотомонтажи, в които комбинира образи и текстове от популярната преса и рекламите с цел да критикува и иронизира недостатъците на Ваймарската република и социално утвърдените представи за ролята на жената. През 1917 тя се запознава с Раул Хаусман и става единствената жена в берлинската Дада група.
На 19 юни Катерина Гаджева ни разказва за природата като вдъхновение в лекция, посветена на Карл Блосфелд. Той е един от основните представители на Новата предметност – модернистично движение в немското изкуство, възникнало след Първата световна война, достигнало апогей през 20-те години на ХХ век. В областта на фотографията Новата предметност се стреми да използва спецификите на оптиката и камерата, за да представи света възможно най-обективно. В продължение на три десетилетия Карл Блосфелд ентусиазирано изучава природата и снима различни растителни видове, като целта му е да създаде каталог на естествените форми, който да подпомага работата на художници, занаятчии и архитекти.
След лятната пауза на 9 октомври ни очаква лекцията Аугуст Зандер. „Хората на ХХ век“, а месец по-късно на 13 ноември завършваме серията с лекция, посветена на творчеството на Хайнрих Хофман и темата за пропагандата във фотографията.
Катерина Гаджева е изкуствовед, доцент в Института за изследване на изкуствата към БАН. Занимава се с история и теория на фотографията и с изучаване на българското изкуство от втората половина на ХХ век. Преподавател е в Нов български университет, водила е курсове в СУ „Св. Климент Охридски“ и Националната художествена академия. Автор е на статии, свързани с българската и световната фотография.
Всички лекции са с вход свободен, без предварително записване.