Филмите
През 2022 Спилбърговата версия на Уестсайдска история отвоюва признанието в категория Най-добър мюзикъл или комедия, а сега автобиографичното му обяснение в любов към киното Семейство Фейбълман засенчи конкуренцията за Най-добра драма. В речта си режисьорът сподели, че в новата си лента разказва история, от която е бягал, откакто е бил 17-годишен. Е, щастливи сме, че е дошъл моментът да я разкаже, създавайки несравнимо преживяване за всички любители-режисьори или просто почитатели на филмовото изкуство. Семейство Фейбълман спечели и Златен глобус за най-добра режисура.
Не беше изненадващо и блестящото представяне на Баншите от Инишерин на Мартин Макдона, който бе отличен не само в категория Най-добър мюзикъл или комедия, но и Най-добър сценарий за Макдона и Най-добър актьор в мюзикъл или комедия за Колин Фарел. Филмът пристига в родните кина на 3 февруари и вече нямаме търпение да се потопим в трагикомичната история за приятелството и самотата.
Най-добър чуждестранен филм стана аржентинската историческа драма Argentina, 1985. Лентата разказва за реалните събития, довели до делото срещу деветима генерали от режима на диктатурата, надвиснала над страната между 1976 и 1983 година. Филмът се концентрира върху заслугите на група адвокати, начело с прокурора Хулио Страсера, и акцентира върху темите за паметта, истината и справедливостта.
Кейт Бланшет спечели приза в категория Най-добра актриса – драма за ролята си на фиктивната композиторка Лидия Тар във филма на Тод Фийлд TÁR. В същата категория, но за комедия, беше отличена Мишел Йео за щурата епопея на Даниъл Куан и Даниъл Шайнърт Everything, Everywhere, All At Once. Сценичният ѝ партньор Ке Хюи Куан пък беше награден за най-добра поддържаща мъжка роля. Наградата за най-добра поддържаща женска роля пък спечели Анджела Басет за Черната пантера: Уаканда завинаги.
Колкото и да е разочароващо, че Everything, Everywhere… получи относително малко признания, определено е филм, който горещо препоръчваме. Намираме се в период в киното, когато имаме чувството, че вече сме виждали всичко поне по няколко пъти и критериите за оригиналност са значително по-високи, но двамата Даниъловци успяват да създадат невиждано досега зрелище, което ни транспортира в непознато измерение.
Въпреки че очаквахме Брендан Фрейзър да бъде признат за най-добър актьор в категория Драма, статуетката отиде при Остин Бътлър за превъплъщението му в Елвис Пресли. Наистина, Бътлър отива изключително далеч в старанието си да влезе под кожата на Краля на рока. В интервюта актьорът споделя, че в продължение на цели 3 години не се среща с близките и семейството си, по време на снимките не слуша нищо друго, освен музиката на Пресли, говори изцяло с южняшки акцент и постепено започва да губи представа за границите между собствената си същност и личността на Елвис. Каквото и да му е коствало, определено усилията му личат в изпълнението, конкурентно единствено на Вал Килмър в ролята на Джим Морисън.
В категория Най-добър анимационен филм безапелационен победител е Пинокио на Гийермо Дел Торо. Стоп-кадър анимацията ни смайва с майсторски изработени кукли, изключително детайлно и плавно движение, амбициозни декори и незабележимо вплетени компютърни ефекти. Стилизацията на героите е модерна и отличима, по-натуралистична и сурова от миловидната версия на Дисни. По този начин стилистиката по-скоро се доближава доближава до модерни анимационни проекти като Коралайн и други продукции на студио Лайка.
Сериалите
Що се отнася до сериали, Abbot Elementary изпъкна с цели три Глобуса – Най-добър комедиен сериал, Най-добър актьор в поддържаща роля за Тайлър Джеймс Уилямс и Най-добра актриса в музикален или комедиен сериал за Куинта Брънсън. Новият сезон на Белият лотус пък беше отличен в категория Най-добър минисериал или антология и смеем да твърдим, че сицилианската история е дори по-добра от предходната. Сякаш за да затвърди нашето твърдение, миналата година Асоциациата присъди на Дженифър Кулидж само номинация, но през 2023 тя спечели наградата в категория Най-добра актриса в поддържаща роля в минисериал. Без да разваляме преживяването на тези, които все още не са гледали сериала, отбелязваме, че последният епизод на сезона затвърди таланта ѝ с някои от най-абсурдните комични реплики, прозвучавали на малкия екран напоследък.
Конкуренцията за Най-добър драматичен сериал бе жестока и макар че Severance безспорно е един от най-оригиналните и вълнуващи сериали, излизали напоследък, Асоциацията предпочете да играе на сигурно и да присъди наградата на Домът на дракона. При всички случаи предисторията на Игра на тронове носи духа на най-ранните сезони на предшественика си и се отличава с непоклатим сценарий, удивителни ефекти и стабилни актьорски изпълнения.
За най-добър актьор в драматичен сериал бе обявен Кевин Костнър (Yellowstone), следва го Зендая за изключително нюансираната си актьорска игра в Euphoria, а в сферата на минисериалите доминират Еван Питърс като смразяващия Джефри Дамър в Monster: The Jeffrey Dahmer Story, Аманда Сайфред в The Dropout и Пол Уолтър Хаузър за Black Bird. Като най-добър актьор в комедиен сериал изпъкна Джеръми Алън Уайт в кулинарната комедийна драма The Bear, а Джулия Гарнър (Озарк) се сдоби с награда за най-добра поддържаща роля в сериал.
Пълния списък с всички номинирани четем тук.