BILLY`S VIOLENCE & BILLY`S JOY. Защо по дяволите да гледам Шекспир в XXI век?

Жанр: пърформанс, театрална постановка
Автор: Text: Victor Afung Lauwers
Музика: Maarten Seghers
Участват: Jan Lauwers, Grace Ellen Barkey, Emily Hehl, Nao Albet, Gonzalo Cunill, Romy Louise Lauwers, Juan Navarro, Maarten Seghers, Meron Verbelen, Martha Gardner, Elke Janssens

Шекспир истински ли е?
Шекспир започва да бъде малко излишен, не? Шекспир, Шекспир, Шекспир… Толкова сме свикнали името му да е познато на устите ни, че сме стигнали до там да се съмняваме в съществуването му. Както когато си малък и повтаряш една дума толкова бързо, че тя губи изцяло звученето си, а с него и смисъла. Това ли е Шекспир днес? Всъщност, какво е той за хората, които не могат да гледат насилие – романтик? Романтиката е едно от най-ужасяващите неща, не? А, не е ли агресията удоволствие, извиращо директно от вулкана? Не е хубаво в текст да се задават толкова много конкретни и директни въпроси, чували сме, че е скучно. Както е и Шекспир, ако си праведен. Този полуграмотен човек е успял да хване със селските си груби ръце някои доста важни усещания и да ни остави интересни загадки. Пример?

Защо Шекспир оставя в завещанието си второто му любимо легло на Ан Хатауей?
Това е като някой да ти звънне, за да ти напомни, че не иска да говори с теб и да не му се обаждаш!

Защо Шекспир може да си измисля нови думи, а ние не?
swagger (надувка), scuffle (сбиване) и scornful (презрителен).

Лесно ни е да съдим новите културни пространства заради липсата на знание и обиграност, но… През 1613 г. Глобус Тиатър, мястото, където са се играли най-известните му пиеси, изгаря до основи по време на постановката на „Хенри VIII”. Причината? Ефектите! Артилерийно оръдие изстрелва искра, която подпалва сламената покривка. Има и човек със запалени гащи.

Шекспир – гений, скандалджия, мистерия, провокатор и може би дори несъществуващ.
Щом стигнахте до тук в публикацията, значи можете да издържите и на триумфално 3-часово театрално представление! Това е преживяване, изпълнено с насилие, безнадеждност и няколко капки хумор, за да не си тръгнем съвсем съсипани.

Световноизвестните Needcompany ще ни поведат на едно великолепно пътешествие в пълния разпад на моралните устои, където границите между правилно и грешно са напълно заличени. Ще станем свидетели на едно колосално театрално упражнение по агресия и насилие, изследвайки дали това е просто художествено оправдание за кървав хаос, или всъщност ни дава някакво дълбоко прозрение.

BILLYS VOILENCE & BILLYS JOY

Две представления в една вечер. Ще си тръгнете ли променени? Не знаем. Но със сигурност ще си тръгнете. Някога. Билети.

Billy’s Violence – защото много кръв не е достатъчно кръв
Шекспир – великият бард, майсторът на думите, но също така и авторът на някои от най-бруталните сцени, които светът някога е гледал. Виктор Афунг Лауерс решава, че това все още не е достатъчно и отива още по-далеч – премахва историческите препратки, анекдотите и оставя само чистото, неподправено насилие. И този път жените са в центъра! Каква радост!

Ще наблюдаваме свят, в който редът се възстановява, но само след като е натрупана планина от трупове. Ще станем свидетели на безсмислената жестокост, разпадащата се социална тъкан и една реалност, която изглежда твърде близка до нашата собствена. Защо толкова много обичаме да гледаме насилие? Защо то винаги намира място в изкуството? А ако насилието има собствена истина? Собствено оправдание? И тъй като вие, скъпи зрители, нямате достатъчно агресия в живота си, каним ви на този спектакъл, за да получите още доза хаос, кръв и разрушение, напълно артистично поднесени.

Но не се притеснявайте – няма да ви оставим да си тръгнете така лесно!

Billy’s Joy – имаше една смешка, че докато слушаш Кондьо, нищо лошо не може да ти се случи. И това така.
След като сме били емоционално и интелектуално смазани от Billy’s Violence, време е да се посмеем. Или поне да се опитаме. Виктор Афунг Лауерс, вероятно изморен от морето от трупове, решава да премине към комедия. Разбира се, не очакваме евтини шеги – това е Шекспир за 21-ви век.

Централната тема? Помирението. Но, както се оказва, то е невъзможно без любов. Така че взимаме Ромео – да, онзи Ромео, когото всички познаваме като вечно трагичния любовник, и го запращаме в Страната на приказките. Само че там няма нищо приказно. Свят, разкъсан от разногласия, политически разделения, глобално затопляне и всичко останало, което днес ни държи будни нощем.
Ромео, милото момче, дори забравя как да говори, защото, разбира се, езикът също е жертва на съвременната разруха. И в тази нова реалност, докато търси Жулиета, осъзнава, че тя е изгонена от самия разказ! Метафора? Съвсем възможно. Но, понеже това е комедия, има едно много важно правило – Ромео няма право да се самоубие! Той е оставен напълно гол и изолиран, принуден да продължи да търси любовта си, докато или я намери, или някой най-накрая не сложи край на тази агония.

И така, след като ст преживели насилието, следва въпросът: какво остана да ни бъде смешно?
Дали хуморът е просто отчаян опит за оцеляване или последната форма на активизъм?
И ако не се смеете… дали не сте станали част от проблема?

05 март 2025,сряда | Зала 1 | 19.00часа | 3ч и 45 мин. с 30 мин. антракт +18

07 март 2025,сряда | Зала 1 | 19.00часа | 3ч и 45 мин. с 30 мин. антракт +18