Буквите са наред

Да не можеш да четеш е драма, с която едни живеят без да им пука, а други – без да имат избор. Вторите са хора с различни форми на дислексия – проблем, който размества буквите и цифрите пред очите им и сериозно усложнява живота им. Adys не харесва това! "Той" е специализиран шрифт, който вкарва ред в страниците на дислектиците, без да обърква текста за всички останали. Създава го Кристина Костова – дизайнер на свободна практика, който можеше да бъде и архитект, ако нямаше дислексия. За две години прецизна работа със спецове по букви и такива по затруднено четене, младият будител променя света на хиляди, които вече виждат ясно думите. Преди на 3 юни да влезе в TEDxSofia със своя лекция по темата Преди и след, казваме "браво" на Кристина още днес, а тя ни отвръща с лични истории за ужаса от сричането на глас и щастието детето ти да може да прочете гладко цяла книга.ПЪРВИТЕ 7, А НЕ ПЪРВИТЕ СЕДЕМ
Първият ми досег до знаците беше с числата. В детската градина имах тетрадка, в която дори решавах задачи – елементарни, но това беше моята гордост. Учили са ни и на букви тогава, но явно те не са ме впечатлили. Споменът ми за азбуката е от първите години в училище, когато се справях доста добре – над средното ниво, а и аз винаги съм била старателна ученичка. Въпреки усилията ми обаче с времето започна да проличава, че има проблем. Четях по-бавно от връстниците си и беше абсурд да се справя със задължителните книги за лятната ваканция. Това ме стресираше. Още повече, че бабите ми, уж да ми помогнат, ме караха да чета на глас, защото мислеха, че само гледам страниците и се преструвам. Да четеш на глас е ужас за човек с дислексия. И до днес правя всичко възможно да не се налага да чета пред хора – ако трябва да подготвя презентация, се старая да я знам почти наизуст.

АЗБУКАТА В АРХИТЕКТУРАТА И ОБРАТНОТО

В гимназията исках да стана архитект и изписвах цели тетрадки със задачи по математика, за да се подготвя. Беше ми много интересно, но имаше един проблем – разменях цифрите в числата. Дали по средата на уравнение, или в самия му отговор, все ще се случи, а учителят ми не зачиташе правилния подход за решение. Опитвах да му обясня, майка ми също го моли за разбиране, но не – той беше решил, че съм много разсеяна или много влюбена и ми пишеше четворки. Така ме отказа от математиката, а аз се отказах от архитектурата, но не съжалявам. В крайна сметка и сега се занимавам с вид "архитектура" – изграждането на шрифт е много повече технически труд, отколкото художествен. Трябва да си много прецизен, защото става въпрос за изменения в много малки мерни единици, всяка от които има значение.СИЛАТА НА РЕДА
Наскоро ми подариха Хюга – тайните на датчаните за щастлив живот, сещате ли се? Бях чувала за книгата и ми се струваше интересна, но когато я отворих и видях шрифта, с който е написана, я харесах още повече. Българска кирилица е, което все още е рядкост, но вярвам, че тя рано или късно ще стане тенденция, защото все повече хора настояват за това. Иначе по-често преживявам обрат­ното – лошият шрифт и дизайн ме отблъскват от неща, които принципно харесвам. Например в магазина често се отказвам от продукти, защото не ми допада как са опаковани и какво и как е изписано на тях – малък детайл, но истински ме ядосва. В друг случай пък си взимам бира, само защото много ми харесва етикетът ѝ и се оказва, че е от онези с безумните аромати, които са по-скоро сок, отколкото пиво. Подобни реакции са нормални за човек с моята професия, но всъщност шрифтът и оформлението на една книга например влияят на всеки, независимо дали го осъзнава. Един и същи текст може да се чете по-бързо или по-бавно и да се възприема по-леко или тежко, в зависимост от цвета на страницата, височината и заоблеността на буквите, пространството между тях, разстоянието между редовете – всичко това ни влияе емоционално.ХЮМАН ДИЗАЙН
Харесва ми, че все повече дизайнери у нас се стремят към създаването на красиви шрифтове, за да налагат усещане за естетика на хората и да развиват визуалната им култура. Докато сме си тук, не ни правят впечатление табелите по улиците и в метрото, но отидем ли на запад, виждаме колко по-красиво може да бъде. В момента най-разпространени са хуманистичните шрифтове – тези, в чието изграждане има вложени елементи от ръкописното им изписване, което омекотява формите и ги прави по-плавни. Преди години на мода бяха геометричните букви, които обаче не са много удобни за дълъг текст. Когато създавах Adys идеята ми беше едновременно да улеснява дислектиците, но и да не затруднява всички останали. И успях – хора, които нямат дислексия споделят, че четат по-бързо с този шрифт. Следващата стъпка е да направя един за специалисти, които работят с дислектици и отсега знам, че няма да е подходящ за широка употреба. Най-малкото няма да отговаря на тенденциите за елегантност и ще бъде по-широк, а издателите не обичат шрифтове, които заемат много място.ЧЕТЕЦЪТ
Емоционалните отзиви, които пристигат на имейла ми ме трогват и ми дават увереност, че съм на прав път. Убедена съм, че шрифтът трябва да остане безплатен и няма да го патентовам, защото кой знае – след година друг студент може да реши да направи свой вариант. Това ще създаде разнообразие, издателите ще имат избор и специализираният шрифт ще стане по-широкоразпространен, каквато е и целта ми. Дотогава продължавам да усъвършенствам Adys с нови версии и следващата цел е той да влезе в Google Fonts – електронната библиотека ще го направи достъпен едва ли не навсякъде, като го интегрира във всички платформи на Гугъл. Надявам се някога да видя шрифта и в учебниците, но процедурата в Министерството на образованието може да продължи до 50-ия ми рожден ден. Въпреки това няма да се откажа, защото виждам смисъла всеки ден. Например с отзивите за инструкциите ми за електронни книги – в сайта обяснявам как да се обработи файла за различни устройства, така че цял том наведнъж да става разбираем за човек с проблем с четенето. Представете си радостта на един родител, чието дете с дислексия може да прочете цяла книга – това осмисля всичко.Кристина е на dropr.com/kriskostova и behance.net/kriskostova

На 3 юни я слушаме на TEDxSofia в Дом на киното за 30лв с регистрация на tedxsofia.org или 40лв на място

Adys е безплатен на adysfont.com