Дани Елфман и музиката
Човекът, който облече киното в странни и незабравими мелодии
От ню уейв синт поп бандата Oingo Boingo, през причудливо-гротескните филми на Тим Бъртън, до композиции за оркестри и солисти, Дани Елфман е оставил гигантски обем музика с непогрешимия си почерк. Той вече представи в зала България концерта си за виолончело и оркестър със солист Готие Капюсон на 5 октомври.
На 15-и пък предстои да чуем Музиката на Дани Елфман – концерт с фрагменти от най-емблематичните пиеси на композитора, музикант и певец от филми като Батман, Кошмарът преди Коледа, Булката труп, Чарли и шоколадовата фабрика, сериала Уенсдей и страшно (все пак това му е запазена марка) много други.
Банда като никоя друга
През 80-те години музиката, отвъд стадионния хард рок и хеви метъл, е люлка на ню и дарк уейва, на експериментите със синтезаторни звуци и електронни барабани, на хубави поп припеви и песни, с модерното тогава синтетично звучене. Една от групите, които макар и непознати на българската публика, се открояват с цвят, пищност, хумор и изключително хващащи парчета, е Oingo Boingo.
Музикално пътешествие, където среща си правят влияния от късните The Beatles, биг бенд и сценичната музика от 30-те години на миналия век, през Madness, до Стравински. Историята на групата е доволно странна (и как иначе, когато говорим за Дани Елфман?). Тя стартира като театралната трупа за импровизирано и авангардно изкуство The Mystic Knights of the Oingo Boingo, където, да, има музика, но не е единственият акцент.
Дани всъщност наследява трупата от брат си Ричард, който се заема с режисиране на филми. А Дани от своя страна повежда групата към изцяло музикален проект и съкращава името на Oingo Boingo през 1979. Първият им албум Only a Lad излиза през 1981, а последният, Boingo – през 1995. За над 15-годишната им история те прелитат през редица стилове от ню уейв и синт поп, през ска и реге, до мрачен алтърнатив рок.
През 80-те са популярни на сцената в Калифорния, а песни като Weird Science и Stay влизат и в класацията на Billboard. През 90-те Дани Елфман губи постепенно интерес към групата, а работата му по анимационния мюзикъл на Тим Бъртън Кошмарът преди Коледа му подсказва, че е време да пенсионира Oingo Boingo и да се отдаде изцяло на композирането на музика за филми.
Препоръчваме: Same Man I Was Before
Музика като на кино
110 и още. Броят филми и сериали, за чиято музикална картина е отговорен Дани Елфман, е внушителен. През 1985 Тим Бъртън работи върху първия си пълнометражен филм – абсурдната комедия Голямото приключение на Пий Уий. И съвсем очаквано за Тим, той е фен на Oingo Boingo и се свързва с Дани, за да напише музиката за филма. Дани не е убеден, че ще се справи, но резултатът е налице и не му е нужна втора покана, когато Тим го кани за втория си филм – страховитата комедия Бийтълджус.
Саундтракът и до днес е любим на феновете, а следващите няколко години Дани Елфман се заковава на върха в създаването на музика за кино след знаменитата си работа по Батман с Майкъл Кийтън, Едуард с ръцете ножици и особено с Кошмарът преди Коледа. Там Дани се развихря до такава степен, че мюзикълът се превръща в негов трамплин в решението му “да се отърве от клетката на групата”, както сам твърди, и да разпусне Oingo Boingo, за да се посвети изцяло на киното.
И днес мелодиите и песните, които пише за филмите на Тим Бъртън (за които явно е с доживотен абонамент), темите за анимационния сериал Семейство Симпсън и сериала Отчаяни съпруги, както и за всички части от поредицата Мъже в черно. И това е само капка в морето от музика за кино, която Дани Елфман създава.
„Когато пиша музика за филми, се опитвам да вляза в главата на режисьора, да разгледам хубаво света на филма, който създава, през неговите очи и да чуя музиката, която звучи в този свят”, споделя той в скорошно интервю. За работата си в киното и телевизията е номиниран четири пъти за Оскар (за Добрия Уил Хънтинг, Мъже в черно, Голяма риба, Милк), има две награди Еми (за темата на Отчаяни съпруги и работата си с Тим Бъртън), а музиката му за първия Батман му носи и Грами.
Препоръчваме: Саундтрака на Батман, всички песни от Кошмарът преди Коледа
Дани Елфман – таласъмът от концертната зала
„Не мога да стоя в рамките на един тип, един стил музика за повече от 2–3 години – доскучава ми и искам да правя нещо напълно различно”, признава Дани Елфман. Това води и до края на Oingo Boingo и до работата му по напълно различни като тема и динамика филми. Но и това не му стига и той започва да пише пиеси и цели симфонични произведения. Разбира се, в неговия духовит и непогрешим стил.
Първото му класическо произведение, което звучи в концертна зала (Карнеги Хол в Ню Йорк, на 23 февруари 2005), е Serenada Schizophrana – сюита от шест симфонични движения. Следват концерт за цигулка (2017), пиано квартет (2018), концерт за перкусии (2019), а миналата година Дани Елфман и Готие Капюсон представиха и техния концерт за виолончело.
От 2013 Дани се завръща на сцената и като певец – за пръв път след края на Oingo Boingo, и често изпълнява музиката и пее песните от Кошмарът преди Коледа. През 2020 той издаде и втория си солов албум Big Mess (първи, ако не броим So-Lo, който е записван по време и с музикантите от Oingo Boingo през 1984) – епична колекция от атмосферична музика, която на моменти нагазва в територията на индъстриъл рока и метъла. А междувременно Дани Елфман не престава да пише музика за филми и да излиза на избрани събития с различни оркестри и солисти.
Препоръчваме да посетите концерта с музиката на Дани Елфман в зала България на 15 октомври от 17:00. Билетите са тук.