Добрите практики: Прага

Това пред вас са релсите, паветата, спирките и трамваите на Прага. Носят ни ги от Спаси София, след като бяха там на конференцията Европейски Хабитат III, по покана на ООН. Защо ви ги показваме? Защото обсъждането на новите тенденции в градоустройството на такива срещи е важно, а прилагането им в живота на града – още повече. И нашият може да изглежда така, ако Общината слуша, чува и прилага идеите на хора и организации като Спаси София. Сега да хванем добри посоки, нагледно.Ето как се пазят зелените релси от шофьори, търсещи пряк път. Отделно тези бариери не позволяват на дъждовната вода да изтича в тревата и да я съсипва.Метростанция Стрижков е в периферията на града и е построена през 2008 след архитектурен конкурс. Опитът за подобен за нашата станция Дружба, уви, се провали.Билетите в Прага са за време – 30 или 90 минути, 24 или 72 часа, през които прекачването е неограничено и свободно между превозните средства. Предложението ни за такива и в София остана за неопределеното бъдеще.Нощният градски транспорт е пълен постоянно, движи се на 20 минути, а линиите са общо 20 автобусни и 9 трамвайни. От година се борим за такъв и в София.Трамвайното трасе до ж.к. Барандов е в перфектно състояние, изглежда модерно и е напълно автономно – а е построено 11 години преди ремонта на нашето по бул. България от 2014, което вече се разпада.Тези ограничители позволяват на трамваите да се движат по-бързо и независимо от автомобилния трафик. Представете си ги на Дондуков – вече над година предлагаме на Столична община да монтира подобни и в София.Тротоарите в центъра са широки, бордюрите са от гранит, между паветата има битум, за да не се „разхлопат”, а движението на автомобили е силно ограничено за сметка на градския транспорт (има и споделени трасета за автобуси и трамваи). Приоритетът на община Прага е ясен – да свали хората от колите и да ги качи на обществения транспорт.И това е линия на градския транспорт. До другия бряг на Вълтава се стига за минута и половина с малка лодка, в която има дори валидатор за билети и карти. Перловска в София е малка, но ето пример как от бариера, реката става свързващ елемент в града.