интервю с Кърт Елинг

За първи път сте в България, по какъв критерий избирате къде да гостувате?
Най-напред трябва да съм поканен. След това да имам хубав оркестър, с който да стане хубавата музика, и разбира се да имам храна и вода. От 20 години постоянно пътувам, времето ми е стриктно разпределено, включително и това със семейството, правя почти 200 концерта годишно. Тази беше моята година за почивка, но ето, че сега съм тук.

Наблюдавах Ви на репетицията, направо изместихте главния диригент. Винаги ли така работите с чужд оркестър?
Тъй като имаме само една репетиция, процесът на работа е много по-бърз. Така всичко става по-лесно, защото перфектно съм си наясно с пиесите. Знам къде трябва да се правят динамиките. Може да е странно, но въпреки че съм певец, знам какво правя (и като диригент). Обикновено се вслушвам в идеите на музикантите, с които свиря. Надявам се Антони да ми покаже българска традиционна музика, която ще ме вдъхнови. В следващия си албум изпълнявам музика на няколко различни езика от Италия, Франция, Полша, Бразилия. Най-важното е да се забавляваме с хубав джаз.

Покрай баща Ви, който е капелмайстор, започвате с пеене в хор, свирите на четири инструмента, включително на цигулка и пиано, завършили сте философия, занимавате се с Кант и Шопенхауер. Колко е дълъг този път до света на джаза?
Стана със застъпване. Докато се занимавах с класическа музика, полека навлязох и в джаза. Постепенно джазът стана основното ми занимание.

Интервю с Антони Дончев (диригент на Биг бенда на БНР)

Кога направи връзката с Кърт Елинг и защо точно него избра?
Свързах се преди няколко месеца, защото е много интересен. Харесва ми не само това, което показва като певец, но и като отношение към музиката. Той е близо до това, което на мене ми харесва. Отношението му към аранжиментите дори на много известни пиеси, такива, каквито всички знаем.

Явно е всестранен талант: пее, композира и пише текстовете; свири на много инструменти – цигулка, пиано, валдхорна, ударни. Това изисквание ли е за един музикант или по-скоро е добре дошло?
Ами много е добре да има повече познания върху различните инструменти. Музиката е необятно поле и колкото повече сме навлезли в нея по какъвто и да е начин – дали с различни инструменти, различни стилове или в музиката на различните световни региони, толкова по-добре. Прави ни по-добри музиканти.

Съпоставяйки, как виждаш нивото на оркестъра? Работата с известни имена подобряват неговото качество ли или по-скоро му дават нюанс?
От една страна те му дават самочувствието, свирейки с музиканти от такава класа, от друга страна, такива музиканти обикновено издърпват. Дори мога да кажа, качват на друго ниво музикантите от оркестъра.

Как определихте репертоара за концерта?
Той си го избра, това си е негов репертоар. Програмата е много разнообразна. Има пиеси, които стоят близко до мюзикълите, а има и откровено пиеси на джазови изпълнители като Уейн Шортър, Джако Пасториъс, така че това, което ги обединява е – всички те са направени за него. Аранжирани са специално за него, това прави програмата много стилна.

Познати ли ви бяха пиесите? За колко време ги подготвихте?
Не, това са нови пиеси. Репетираме ги вече от една седмица, така че…

Следващата поканена звезда коя ще е ?
Джордж Гарзон, един от най-големите саксофонисти на света, след две седмици.

Кърт Елинг е в зала 3 на НДК, 28 май, 19:30, 25/30/40лв