Финският дизайн между традициите и иновацията
Финландците се обръщат към дизайна на малко име и с комфорт, защото територията му е добре позната. Когато става независима през 1917, страната започва да развива своята нова идентичност, а диалогът с природата е движеща сила зад еволюцията на финския дизайн.
Той се формира във втората половина на XIX век, когато Финландия е под шапката на Руската империя. Тогава започват да градят своите основи със собствен език и валута, като през 1871 врати отваря първото занаятчийско училище във Финландия, в което повече от половината ученици са жени. Произведенията на тези, които го посещават, привличат погледа на европейците, а до началото на XX век всички в Париж говорят за иновациите на финския дизайн. До края на 30-те години държавата бетонира своята интернационална репутация, след като на хоризонта се появява Алвар Алто. Той издига невиждани дотогава мебели и се заиграва с формите на стъклените изделия (съдим, че подходът му все още е популярен, след като се огледаме в бутилката на водка Finlandia).
Държавата започва да се движи заедно със съседите си Швеция и Дания и заедно създават марка, позната като скандинавски дизайн. Това партньорство води до общи изложби в САЩ между 54-а и 57-а, когато Скандинавието се развихря с цветове и материали, които съчетават индустриално производство с очевидно влияние от природата. 70-те виждат нови материали като пластмаса, синтетика и фибросъкло, което отвързва ръцете на дизайнерите по отношение на цветове и форми в масовата продукция. В същото десетилетие бижутерът Бьорн Векстрьом прави колието Planetoid Valleys, което принцеса Лея носи в Междузвездни войни. Може да се сдобиете със същото само срещу 2940 евро.
Така Финландия бавно стига до момент, в който съчетава природни и изкуствени материали, за да се обгради с нещо удобно и красиво. Кризата през 90-те ги сварва в тежко положение след разпада на СССР, но с правилната политика държавата става част от върховете, а Хелзинки – столица на световния дизайн през 2012.