Днес са малко изненадани колко им е паснала графиката след този първоначален шок. Вероятно им допада, защото и четиримата обичат тежката занаятчийска част, която е проблем за повечето им колеги. Процесът е много трудоемък, освен това изисква цяло помещение – няма как да печаташ графики в хола си. Убедени сме в това, след като влизаме в една от стаите на студиото, заета наполовина от огромна преса. Васил я потупва и обяснява, че в процеса на работа стават така близки с пресите си, че им дават имена. Тази тук е Ружица, имат и по-малка – Биби, кръстена на приятелката му.
Трудната и бавна работа става по-лека в колектив, когато можеш да разчиташ на още няколко чифта ръце. За тези момчета обаче има нещо по-важно от помощта. "И друг път художници са се събирали под общо име. Това, което не знаят е, че трябва да бъдат добри приятели – иначе не става, защото егото ти надделява." Извън студиото те са постоянно заедно, а между стените му се вдъхновяват един друг с "положителни провокации". Всъщност цялата им история започва с такава провокация – графитите на Зоран по улиците на Охрид, които Павел започва да забелязва още преди двамата да се познават. "Виждаш нещо ново, отражение на световна култура, която идва с непознати идеи, типографии, цветове и форми. Това ми оказа огромно влияние", казва Павел. За него рисуването е първично изразяване отвъд думите от много отдавна – от онзи момент, в който баба му шепне в църквата да не гледа стенописите, а да сведе поглед.
Макар да звучи огромна, стъпката от графитите към графиката за Зоран е лесна. Харесват му дисциплината на процеса и изненадата, когато виждаш резултата от работата си след няколко дни. Дори да се научиш "да четеш метала и да виждаш в негатив", обяснява Горан, винаги има изненади след отпечатването, защото графиките са многопластови. "Погледни тук – под определен ъгъл виждаш, че черното е два тона, а под друг изглежда плътно. Това не може да се постигне по друг начин." Васил се съгласява – за него тази аналогова техника е много по-съвършена от всичко, което може да се направи дигитално. Затова четиримата от Print Nest са избрали трудния начин – защото вярват, че да работиш с ръцете си е несравнимо, дава живи резултати и е много важно точно днес, когато е толкова по-лесно да правиш всичко на екран.
Работите на Зоран, Горан, Павел и Васил имат сходен стил и звучене, което ги кара да вярват, че студиото им ще бъде успешно. Впрочем, преценете сами – докато говорим, те стягат гнездото за първата си изложба. От 5 март графиките им са в галерия Червената точка ("Само не забравяйте да им благодарите, че подкрепят млади графици, това е голяма рядкост в България.") Не забравяме – благодарим и гледаме изложбата до 25 март.
Изложбата на Print Nest е в галерия Червената точка, ул. Дякон Игнатий 19, до 25 март