Графичният дизайн е емоционална рационалност – СБХ открива изложба на Вилиам Китанов

Кой е ВИЛИАМ КИТАНОВ?
Вилиам Китанов е роден през 1949 в София. През 1973 завършва Националната художествена академия, специалност Дизайн. От 1976 до 1991 г. работи като дизайнер в Централния институт за промишлена естетика, където е привлечен в бюрото за графичен дизайн. От 1978 до 1990 г. участва във всички общи изложби на графичния дизайн в България, както и в Полша, Мексико, Куба и Русия. В края на деветдесетте е в ръководството на секция Приложна графика на СБХ, а по късно – два мандата член на Съвета по маркоиздаване. Няколко години е дизайнер на списане Жената днес. От 2005 г. до днес е творчески директор и дизайнер на списание MD international.
През 2003 г. участва в изложба с Иван Газдов, която включва илюстрации и заглавки за списание Жената днес.
Награди:
1978 г. – Голямата награда от Националната изложба на дизайн в колектив.
1986 г. – Награда в раздел Рекламна графика от Общата изложба Графичен дизайн. 1988 г. – Първа награда от изложбата конкурс за плакат Човек и природа.
1989 г. – Почетен диплом от конкурса с една награда на ЮНЕСКО за плакат Международна година на борба с неграмотността.
2017 г. – Сребърна награда от най-големия конкурс за дизайн A design award – Милано (раздел печатни издания).


Независимо за каква област на графичния дизайн работя, почти винаги се откроява моята слабост към запазената марка и графичния знак изобщо. Обичам тази интелигентна лаконичност и пестеливост на графичната култура. И хумора, който винаги е добавена стойност. Предпочитам добрите идеи пред декоративността. Графичният дизайн е емоционална рационалност, той възпитава така, както привидно несериозната игра. Да предадеш емоция без думи е по-лесно, отколкото да предадеш послание към ума.
– Вилиам Китанов –
Съществената част от тази юбилейна за автора изложба включва освен запазения знак и 120 графични страници от списание MD International (излиза от 2005 г. ), на чиято графична концепция и рубрики той е автор.
Тези предимно черно-бели страници имат някакъв графичен виц и са начало на представянето на всеки дизайнер, казва той. Представени са и близо 70 запазени марки от периода от 1978 г. до днес, 20 пощенски марки, както и корици на книги и списания, глави за печатни издания и заглавки.
