IN&OUT: Култура на обличане
Александра, Велислава и Гергана са трите дами, които стоят зад най-добрия приятел на модната секънд хенд философия и у нас – IN&OUT, които от фейсбук група за препродажба на дрехи се превръщат в истински посланик на осъзнато пазаруване и катализатор за социална промяна.
Всяка хубава история започва по някакъв начин. Как звучи вашето начало?
А: Началото беше преди близо 6 години. В един скучен офисен ден направих фейсбук група за размяна на дрехи между приятелки, чрез която да си лекуваме тежката зависимост от пазаруване. С течение на времето групата се разви и се превърна в това, което е днес – неизменна част от нашите животи, тези на нашите семейства и на още 23 000 жени от България и света.
В: За мен започна в края на 2018-а, малко след като Алекс създаде IN&OUT. С нея сме близки приятелки и съвсем добронамерено ѝ предложих да ѝ помагам, виждайки, че работата става много за един човек, а и защото аз самата съм много активна и обичам да се ангажирам със смислени каузи. С много усилия и труд успяхме да изградим един жив организъм от стойностни, интелигентни, интересни и успешни жени, които вярват в смисъла на секънд хенд модата.
Г: Аз се присъединих преди 2 години след същинското начало, когато момичетата имаха нужда вече от помощ, така че се явих на интервю и не, не се шегувам – беше сериозно интервю!
Да поговорим за секънд хенд културата. Защо е важно тя да се развива и какво е предимството на дрехите втора ръка?
В: Модната индустрия е третият най-сериозен замърсител на планетата ни и това само по себе си е достатъчен довод защо. Произвеждат се тонове дрехи, които се носят един път и след това се изхвърлят. Секънд хенд модата е чудесна алтернатива, която не решава проблема, но пък може да контролира до известна степен циркулацията на дрехи, да бъде удължавано тяхното потребление и съответно това да намали неистовото свръхконсуматорство. А и в магазини винаги се намират невероятни, единични бройки дрехи от стари колекции, а както добре знаем, отминали тенденции се завръщат.
А: Секънд хенд културата има огромно значение от гледна точка на опазването на околната среда и нашата цел е на местна почва да покажем колко различно и модерно е. Този тип пазаруване носи особено очарование и няма нищо общо с пазаруването в мола например. Вярваме, че това е правилната посока за развитие на големите търговски центрове, които освен бърза мода трябва да подкрепят и устойчиви и секънд хенд брандове.
Какво бихте казали на дамите, които не могат да си представят да пазаруват дрехи втора употреба?
В: Смятам, че първо е необходимо да преодолеят бариерата на това, че секънд хенд значи мръсно, скъсано, амортизирано и неставащо за обличане. Има много подбрани магазини за такива находки, в които дори могат да се намерят висок клас марки и артикули. Бих ги посъветвала да бъдат любопитни и да дадат шанс. Може и да не е тяхното нещо, но може и да открият нова страст, която да надгради стила им.
Г: Много губят. Имало е доста такива дами в групата, които вече са на противоположното мнение. Тук говорим и за дрехи, които са нови, но отлежават в гардероба, или такива, които са много запазени, но просто вече омръзнали и които заслужават да бъдат обличани и показвани. Групата е практична в това отношение. Другият огромен плюс е, че много често има изключително редки и изгодни съкровища.
С какво вашата група е по-различна от всички останали такива в социалните мрежи за (пре)продажба на дрехи, обувки и аксесоари?
В: IN&OUT не е просто група за покупка и продажба на дрехи, а сигурно и приятелско пространство за обмен на идеи, контакти, съвети. В нашата общност има правила за начина на публикуване, много внимателна селекция на одобрените дрехи. Фактът, че има находки от всякакъв ценови клас, също допринася за това да сме различни – никога не знаеш, като си отвориш приложението и влезеш в групата, какво ще откриеш днес. Освен това ние организираме регулярни базари на живо, които сплотяват и обединяват всички замесени. Социалният елемент при нас е много силен, подпомагаме различни благотворителни каузи и се стремим да информираме хората по темите, свързани с модното консуматорство.
А: IN&OUT е общност от жени, които общуват ежедневно, намират приятели, идеи, помощ, съвети, работа и по някоя и друга секънд хенд находка. Групата е станала неизменна част от живота на голяма част от членуващите в нея и това я прави много различна от всички останали.
Г: За мен основното е подборът, който правим, и ограничението на бързата мода – не се допускат артикули от марките, които бълват некачествени дрехи и са топ замърсители. Членовете са внимателно подбрани и така броят на некоректните и такива с фалшиви профили се свежда до минимум. Също така това е единствената фейсбук група с голям процент луксозни и автентични артикули – при нас те имат пазар.
По какъв начин IN&OUT се превръща в катализатор и мотиватор за социална промяна?
В: Аз вярвам в личния пример и ние трите сме тези, които го налагат отначало. Разбира се, след това идват и хората, без които ние нямаше да съществуваме – прекрасните IN&OUT жени. Успяхме да помогнем на много от тях да преоткрият секънд хенд пазаруването и това само по себе си е огромна промяна и напредък в сферата.
Г: Заразихме няколко хиляди жени с любовта си към секънд хенда, а пък тези, които вече го обичаха, имат възможност да си набавят нови съкровища чрез нея. Но ние сме едно цяло. Хората са групата, така че мотивацията за социална промяна е взаимна.
Кои са някои от каузите, които IN&OUT общността подкрепя?
А: От самото създаване на групата се зароди идеята да обвържем продажбата на дрехи с благотворителност и това продължава и до днес. IN&OUT се превърна в пример за много други групи, които продават дрехи с цел събиране на средства за социални каузи. В момента подготвяме кампания за изработка на бански на жени, претърпели операция от рак на гърдата.
В: От 2023 г. имаме рубрика, наречена „Месечна благотворителност“, чрез която с определена сума подкрепяме избрана кауза. Досега сме се включвали в събирането на средства за онкоболни, организации за защита на животните, детско здравеопазване, деца със специални нужди. Известно време подкрепяхме само фондация „За доброто“, целяща облагородяване на детски отделения и болници в България. Ние самите имаме големи планове, свързани с благотворителни инициативи, и се надявам да можем да помагаме все повече и занапред.