Иван Христов: Градският пейзаж на София се променя, старото и новото съжителстват в сложна хармония

С изложбата Старите квартали на София, част от цикъла Невидима София, Програмата продължава своето пътуване през времето и пространството на столицата, разкривайки пластовете на градската история, която често остава скрита зад сивите фасади и в улисаните ни във всекидневието крачки.

От 17 до 31 октомври в Grand Hotel Sofia и от 14 до 27 ноември в The Mall с кадрите на Иван Христов и Яница Генова разкриваме как духът на града продължава да живее в тези пространства дори когато те се променят, изчезват или се поглъщат от съвременността.


Разговаряме с Иван Христов, уловил пулса на старите софийски квартали

Иван Христов започва да се занимава с фотография през 2017 година, част от Разказ студио, завършил фотография при Красимир Андонов в НАТФИЗ и e асистент на фотографа Васил Германов от 2019 насам. Работи като фотограф и оператор на свободна практика.

Какво ново забеляза в облика на старите квартали?
Не разбирам много от градоустройство, архитектура, опазване и като цяло съхраняване на паметници на културата, но винаги в главата ми е стояла темата за това колко е трудно днес да искаш да направиш нещо ново, но и да уважиш какво е оставено от предните поколения, да се съобразиш къде си и какво се случва околото теб, да намериш начин да направиш мост между желанието за модерна визия и уважението към историческата такава.

Каква роля играят светлината и сянката в твоята работа, особено при разкриването на духа на многоликатат ни столица?
В този период, в който снимахме беше предимно облачно, не бих казал, че светлината имаше водеща роля, просто не беше това, което ме водеше в случая.

Как подхождаш към улавянето на баланса между миналото и настоящето в твоите снимки?Избягвам да снимам паркирани автомобили например. Често си говорим с мои приятели, че това е първото нещо, което винаги ни прави впечатление, когато видим стари снимки и сравним със съвременния пейзаж – модерният дизайн на колите и формите им убиват обстановката. Същото важи и за разнородните външни реклами, направени с какъвто и да е шрифт и цвят. Въпреки това, се старая да обединявам миналото и настоящето в един кадър, но по-скоро се получава усещане за съпоставка, отколкото за хомогенност.

Фотограф: Иван Христов

Сподели ни конкретен момент или преживяване по време на снимките, което ти остави трайно впечатление.
Ако трябва да съм честен, нещо, което ми направи най-силно впечатление, особено докато снимах в центъра на София, е този феномен, който си имаме тук – независимо каква е сградата, трябва да стърчат поне няколко климатика. Това е от тези неща, които виждаме всеки ден, не са тема, те са просто част от пейзажа и сме ги приели, но ме изумява през какви фасади климатиците все пак успяват да пробият. Един ден тръгнах да снимам само климатици и осъзнах, че съм събрал достатъчно материал за изложба по тази тема. Докато ги снимам, в един момент зърнах църквата „Св. Неделя“ и си помислих: „Възможно ли е?“ Започнах да я обикалям, за да направя пълен кръг, и тогава го видях – климатика, скрит зад ъгъла, сякаш се опитваше да се слее с фона. Дори и църквата не беше защитена от тези модерни устройства – външното тяло на климатика, което сякаш си пробива път навсякъде. В крайна сметка, може би дори Бог не е над климатиците, или те са над него – зависи от гледната точка.

С какво черно-бялата гама допринася за разказа на изложбата?
Спестява ни целия цветен шум, в който живеем, всички реклами на магазини, постери на спирка и какво ли още не. Допринася с консистентност.

Как виждаш трансформацията на градския пейзаж на София и какво послание би искал зрителите да усетят, докато се вглеждат в кадрите?
Градският пейзаж на София постоянно се променя, като старото и новото съжителстват в сложна хармония. Моето желание е зрителите да се замислят за това как тези промени се отразяват на нашата идентичност и как можем да запазим духа на миналото, дори в свят, който непрекъснато се модернизира. Искам да усетят отговорността, която носим за запазването (или загубването) на облика, който някога София е носила, както и посоката, в която се променя – промяната е неизбежна, въпросът е в каква посока.

Фотограф: Иван Христов

Как смяташ, че индивидуалните ви стилове като фотографи с Яница Генова се допълват в тази изложба?
Яница има много интересен поглед и се радвам, че проекти като този ми дават възможност да се запозная и да работя с хора като нея. С нея доста бързо и лесно се напаснахме, дори не беше търсен ефект, с няколко думи успяхме да си сложим рамки, в които да се движим и впоследствие изложбата започна сама да се реди, нямаше момент, в който да се чудим как да съчетаем кадрите.

С какво би била ценна за обществото ни фотоизложбата “Старите квартали на София”?Фотоизложбата би могла да насочи вниманието към историята и културата, заложени в архитектурата на старите квартали, и да предизвика интерес към тяхното съхранение или развитие в правилната посока – поне така се надявам.


Този проект е реализиран с финансовата подкрепа на Министерството на културата.

Събитието се осъществява благодарение на мястото, в което можете да откриете толкова много за вас – The Mall, посланиците на модата Fashion Days, защитниците на чистата кожа Etat Pur, любимите вкусове на NESCAFÉ® Dolce Gusto®, пивките вина и панетоне на SETU, орисниците на недвижимите имоти Galardo, венецианските вкусове на Cichetti&Vino, изворът на хидратация Вода Свобода и емблематичният за столицата ни Grand Hotel Sofia.