НАЙ-ДОБРОТО ПРИЯТЕЛСТВО
Не е революция режисьор да си има любим актьор, но колко често някой ще каже: "Дано заедно да станем стари дами, които правят филми за стари дами"? Така е между нея и Сърша Ронан. Грета вижда актрисата още в Изкупление и както обяснява, тогава хич и не предполага, че "това хлапе" (през 2007 Сърша е на 13) някой ден ще ѝ стане не само съучастник, но и приятел. Възхищението ѝ расте с кариерата на ирландката, двете няколко пъти се разминават "като кораби в нощта" и така, докато Сърша не прочита сценария на Лейди Бърд на глас и режисьорката разбира, че филмът ще се получи. Уес Андерсън също си мечтае да е най-добър приятел с актрисата – Грета се шегува, че двамата са в състезание за нея. Изглежда, че в сърцето на Сърша обаче нещата са решени – тя дори обмисля да стане режисьор, вдъхновена от приятелката си.
НАЙ-ДОЛНОТО ПРЕДАТЕЛСТВО
Преди да стане режисьор, Грета първо е актьор и сценарист – нищо общо с детските ѝ мечти да бъде балерина или монахиня (заради дрехите им). Кариерата ѝ в киното започва с инди филми с честа импровизация в диалога, които я правят доста известна. Толкова, че феновете ѝ започват да следят с вероятно твърде голямо отдаване следващите ѝ стъпки. Когато излиза новина, че тя ще пише вариант на Как се запознах с майка ви, но в търсене на бащата, по форумите я наричат предател. Разочарованието е не по-малко, както обясняват, от онова, когато Nirvana подписват с популярен лейбъл, вместо да останат независими. Сериалът впрочем така и не се случва, но и феновете не са я преценили твърде добре – Грета събира в себе си комбинация от инди и поп култура. Вдъхновенията ѝ се разтягат от руския балетист Михаил Баришников до рап звездата Cardi B, а след класиката от 19 век, сега се захваща със сценарий на филм за Барби с Марго Роби.
ДА БЪДЕШ РЕЖИСЬОР(КА)
"Светлини. Камера. Власт" е надписът до снимка на Грета на корицата на списание Тайм от март 2018. Броят е посветен на жените в нейната професия, след като в 90-годишната история на Оскарите тя става едва петата, номинирана за режисура с Лейди Бърд. Може би тогава сте гледали тази безсрамно момичешка история, вдъхновена от собствените тийн години на Грета – филмът разказва за хлапачка, която расте, вбесява майка си, открива сексуалността си и мечтае да избяга. Малки жени също е момичешки – в крайна сметка той е за Джо, която иска да бъде писателка в един мъжки свят. Нотките на автобиография отново проблясват: когато Грета пише филми със съпруга си Ноа Баумбах, както казва, хората я виждат като негов помощник, вместо като равен партньор, само защото е жена. А че тя уж на шега, но всъщност и съвсем сериозно иска онази власт от корицата, е видно в отказа ѝ да прави компромиси с важни за нея неща. Като например желанието да снима Малки жени на лента. Когато настоява за това пред студиото Sony, което споделя с Тарантино, аргументът ѝ е кратък: щом за него може, значи може и за нея.