Сред тях са трилърът Мис Осака на датския режисьор Даниел Денчик, полският филм Соната на Бартош Блажке, Липсващият режисьор на иранския режисьор Арванд Даштарей, унгаро-словашката копродукция Диви корени на Хайни Киш, руската драма Бъди до мен на Тамара Дондурей и италианският нискобюджетен филм Бърлогата на Беатриче Балдачи.
Както винаги в програмата са включени два български филма, но по-специалното тази година е, че и двата са игрални дебюти на режисьори с богат опит в документалното кино. Андрей Паунов представя адаптацията си по пиесата на Йордан Радичков Януари. Режисьорът споделя, че това, което го привлича в оригиналния текст, е силната българска конкретика, но и универсалната тематика. Филмът на Светослав Драганов Смирен пък е копродукция с Румъния, като продуцент е носителят на Златна мечка румънски режисьор Калин Петер Нетцер. Докато Януари се отличава с голямо въображение и артистичност, Смирен е по-скоро реалистичен и заснет с почти документален подход. И двамата режисьори не възнамеряват да преминат перманентно към игралното кино, а по-скоро занапред имат намерение да редуват жанровете. В момента Драганов работи по следващия си документален филм.
Най-сетне са ясни и финалистите в конкурса за български късометражен филм. Жури в състав от Мартина Апостолова, Виктор Божинов и Андрей Кулев излъчи 13 претенденти за наградата, като преобладават по-дългите филми – между 20 и 28 минути. Сред тях са Божоле на Ирена Даскалова, Кокичета в края на влака на Галина Георгиева, Магаре на Мартин Негрев, Рак, омар и стрида на Марий Росен, Билетът на Кеворк Асланян, Ви на Деян Цвятков, Засушаване на Тото Митовски, Игра на Орлин Менкаджиев, Интервю в утробата на кита на Рашко Раков, Любовни черупки на Свилен Димитров, Мона Лиза на Веселка Кунчева, Отчупване на Силвия Чернева и Насред бетона на Йордан Михайловски.
В Балканския конкурс на София Филм Фест мерят сили някои изключителни заглавия от последната година, вече завоювали множество отличия. Младата хърватска режисьорка Антоанета Кусянович вече има зад гърба си наградата Златна камера в Кан за дебютния си филм Мурина, който можем да гледаме в състезателната програма. Други сериозни претенденти за балканския приз са румънският Синя луна на Алина Григоре, носителят на Кристален глобус в Карлови вари Докато мога да вървя на Стефан Арсениевич и копродукцията на Северна Македония, Косово и Черна гора Сестри на Диня Дума.
Тазгодишното издание на фестивала се отличава със силно женско присъствие както сред продуцентите, така и сред режисьорите. Не само това, а и София Филм Фест представя специална програма, посветена на жените в киното. В нея са включени 11 филма на български режисьорки от последните 4 десетилетия. Предстои да бъде обявена и европейска програма със същата насоченост.
Освен множеството премиери, конкурсни програми и панорами София Филм Фест е придружен и с традиционния конкурс за филмови проекти София Мийтингс. Много от настоящите номинирани продукции са носители на наградата на София Мийтингс в последните години. Такова е и премиерното заглавие на Олег Сенцов Носорог, а самият режисьор е член на журито и специален гост на фестивала.
Очакваме с нетърпение и галапремиерите на последния филм на Ана Петкова Авантюриста и Мрак на Душан Милич – носителя на Наградата на публиката за най-добър филм в Триест тази година.